Конкурсная программа для 8-го класса “Passive Voice” (по учебнику “Rainbow English”)

Разделы: Иностранные языки

Класс: 8

Ключевые слова: английский язык


Цель: обобщение материала по теме «Страдательный залог» (в настоящем простом времени, настоящем завершённом времени, будущем простом времени, прошедшем простом времени); закрепление грамматических навыков; активизация лексических навыков, тренировка устной речи.

Оборудование: карточки 2-х цветов, грамматические задания на карточках для 2-х команд, презентация «Страдательный залог», 2 плаката с изображением яблони, карточки с изображением красных и зеленых яблок.

Условия игры: За каждый правильный ответ команда получает 1 или 2 фишки, в зависимости от сложности задания. В том случае, если команда не может ответить, право ответа передаётся другой команде.

Ход мероприятия

- Good morning, children! I am glad to see you. We'll do different tasks to find out who knows Passive Voice very well. Meet my friends Emily the elf and Harry the troll. Today they will help me. We'll have two teams today. You should take a yellow or a blue card to decide what team you will be in. You will get a counter or two (if a task is rather difficult) for every right answer. If one team can't answer, the other team gets the right to do it.

Учитель приветствует детей и рассказывает о том, что они будут сегодня делать. Далее учитель знакомит их со своими помощниками, учениками 10 класса, одетыми в героев учебника "Rainbow English" для начальной школы. Это эльф Эмили и тролль Гарри.

Учитель просит обучающихся разделиться на 2 команды. Для этого каждый участник должен взять цветную карточку (Эмили и Гарри формируют команды)
Таким образом, команды составляются по карточкам одного цвета.

Game 1 (warming up)

- Our topic is the Passive Voice (Present Simple, Present Perfect, Future Simple, Past Simple) The first task is to revise three forms of the English verb. I am going to say a verb in Russian and you should say its three forms in English.

Учитель объясняет правила первого гейма. Учитель называет глагол по- русски по очереди каждой команде. Обучающиеся должны назвать три формы этого глагола по-английски.

Примерные глаголы:

  1. Run-ran-run
  2. Begin-began-begun
  3. Read-read-read
  4. Write-wrote-written
  5. Tell-told-told
  6. Do-did-done
  7. Be-was,were-been
  8. Take-took-taken
  9. Speak-spoke-spoken
  10. Give-gave-given
  11. Swim-swam-swum
  12. Buy-bought-bought
  13. See-saw-seen
  14. Begin-began-begun
  15. Have-had-had
  16. Say-said-said
  17. Drink-drank-drunk
  18. Eat-ate-eaten
  19. Send-sent-sent
  20. Get-got-got

Game 2

- Well done! And now I want you to look at the presentation. You can see a picture there. And a word to define the Tense. Your task is to say sentences in the Passive. There are 5 pictures there. Your teams will say a sentence in turns. Let's begin!

Учитель объясняет правила второго гейма. На слайде картинка, по которой обучающиеся должны составить предложение в страдательном залоге, таких картинок в презентации - 5. Под каждой из них указано обстоятельство времени и глагол:

1) Every morning (to drink)

2) Just (to do)

3) Next week (to watch)

4) Yesterday (to wash)

5) Recently (to send)

Примерные предложения:

  1. Coffee is drunk every morning.
  2. The homework has just been done.
  3. The film will be watched next week.
  4. The dishes were washed yesterday.
  5. The letter has been sent recently.

Game 3

- Good of you! Now it's time for the third Game. You will put the words in the logical order to make up a sentence. And you will get two counters for every right sentence. You have 4 minutes. Ready? Let's start!

Учитель объясняет правила третьего гейма. Обучающиеся должны поставить слова в правильном порядке, чтобы получилось правильное предложение, и записать его на карточке. Время - 4 минуты.

Задание (пример):

  1. in, grown, Brazil, is, coffee.
  2. in, last, new, built, city, a, month, our, was, hospital.
  3. the, were, living, we, Nick, taken, by, room, to
  4. be, tomorrow, card, a, sent, Christmas, will.
  5. translated, novel, already, been, this, English, has, into.
  6. have, a, vegetables, just, bought, lot, been, of.

Ключи:

  1. Coffee is grown in Brazil.
  2. A new hospital was built in our city last month.
  3. We were taken to the living room by Nick.
  4. A Christmas card will be sent tomorrow.
  5. This novel has already been translated into English.
  6. A lot of vegetables have been just bought.

- All right, time is up. Let's check up this task. Your teams will read a sentence in turns.

Для проверки: команды по очереди зачитывают составленные предложения и получают 2 фишки, если предложение составлено верно.

Relaxing Pause (Clap your hands!)

- Ok, boys and girls! I want you to have a rest. Let's sing and dance and clap your hands!

Далее учитель проводит музыкальную разминку, например, Clap your hands!

Game 4

- Excellent, thank you! Game N 4 is to change the sentences from Active into Passive. You can see them on the slide. For the right sentence you will get 2 counters.

Учитель обращает внимание обучающихся на слайд. Там написаны предложения в действительном залоге. Их нужно переделать в страдательный залог.

Рекомендуемые предложения:

  1. Somebody made this piano in the 18th century.
  2. They taught reading in the first year.
  3. Listeners always admire such songs.
  4. Little Ted has broken his toy car already.
  5. A lot of tourists will visit this museum next month.
  6. All children love ice cream.

Ключи:

  1. This piano was made in the 18th century.
  2. Reading was taught in the first year.
  3. Such songs are always admired by listeners.
  4. The toy car has already been broken by little Ted.
  5. This museum will be visited by a lot of tourists next month.
  6. Ice cream is loved by all children.

Для проверки: команды по очереди зачитывают составленные предложения и получают 2 фишки, если предложение составлено верно.

Game 5

- You are clever children! And finally our last Game. Your task will be to change the sentences from Passive into Active. You can see them on the slide. For every right sentence you will get 2 counters.

Учитель обращает внимание обучающихся на слайд. Там написаны предложения в страдательном залоге. Их нужно переделать в действительный залог.

Рекомендуемые предложения:

  1. Oranges are grown in Italy.
  2. A lot of new houses will be built in our town next year.
  3. Such films are not shown on TV.
  4. Harry Potter books were translated into many languages.
  5. America was discovered by Christopher Columbus.

6) Butter is made from milk.

Ключи:

  1. They grow oranges in Italy.
  2. They will build a lot of new houses in our town next year.
  3. They don't show such films on TV.
  4. They translated Harry Potter books into many languages.
  5. Christopher Columbus discovered America.
  6. They make butter from milk.

Для проверки: команды по очереди зачитывают составленные предложения и получают 2 фишки, если предложение составлено верно.

Рефлексия (примерная)

- Thank you! Now I ask you to think if you liked our competition or not. You should stick a red apple on this if you liked. And a green apple on the other tree if you didn't.

Учитель привлекает внимание обучающихся к плакатам на доске. На каждом плакате - яблоня без плодов. Эмили и Гарри раздают детям карточки с изображением красного и зеленого яблока. Участникам конкурса нужно прикрепить на первую яблоню красное яблоко, если мероприятие понравилось и на вторую яблоню зеленое яблоко, если не понравилось.

Подведение итогов. Награждение