Цель урока: развитие коммуникативных умений на тему «Money and we»
- Образовательная:
- повторить условные предложения (IfIhad …, Iwould…;);
- закрепление лексической базы по теме «Money and we»;
- Развивающая:
- развитие познавательного интереса, межкультурной компетенции;
- развитие навыков речи.
- Воспитательная:
- формирование умения работать в группе, чувства коллективизма;
- способствовать формированию правильного отношения к деньгам.
Оборудование: компьютер, проектор, презентация в Power Point
Тип урока: урок развития речи.
Этапы |
Ход урока |
Примечание |
1. Организационный момент | T: – Good morning dear boys and girls. Sit down. First of all, let me
introduce myself: my name is Anisia Andreevna, I am a teacher of English. Now,
let’s begin our lesson!
|
|
2. Введение темы урока | T: – Today we'll have an unusual lesson. Listen to the song and let's
guess the theme of our lesson. T: – What is about this song? P: – Possible answers. T: – Yes, you are right. Today we'll talk about money and us, about out attitude to it. MONEY – ? – WE |
(звучит песня «Money» в исполнении группы
«ABBA»).
На доске прикрепляются картинки с людьми, деньги и вопросительный знак |
3. Активизация лексики | T: – Now look at the projector, these words will help us today.
Listen, repeat and translate, please. A lot of money |
Учитель произносит слова, а учащиеся повторяют за ней и переводят |
4. Речевая зарядка | T: –And now please ask these questions to each other one by one. T: – Do you like money? (Yes, I like money/No, I don’t like money ) T: – On what do you spend money? (I spend money on books) CDs Mobile phone Coca – cola Chocolate Internet Computer games P: – Possible answers. Thank you. Good job. |
Учащиеся по цепочке спрашивают друг у друга вопросы и отвечают. |
5. Страноведение | T: – And do you know about currency of different countries? Look here T: – What is it? P: – It is dollar. T: – Of what country? P: – It is currency of America. T: – Do you like to travel? You can spend your money on travelling too. P: – It is Statue of Liberty. – It is in America. T: – OK now you know places of interest in different countries. |
на экране показывается валюты стран мира Дети отвечают на вопрос с помощью картинок
(на экране появляются достопримечательности стран) |
6. Грамматика | T: –Where would you go, if you had a lot of money?
(Conditional sentences (2): When we talk about unreal present or future situations,
we use the structures IF… ) P: – If I had a lot of money, I would… T: – Thank you, very good, I wish your dreams come true sooner or later. |
Условные предложения если … (дети по одному выходят и прикрепляют картинки) |
7. Работа над текстом | T: – Now we will read texts about people, whose dreams came true. Your
task is to read and tell us about people. T: – What did Mrs Cochrane invent? P: – Possible answers. T: – Of what character was she? P: – Possible answers. (hardworking, honest, purposeful) Great! Let's continue our lesson |
Извлечение из текстов слов: трудолюбивый, честный, целеустремлённый |
8. Устная речь (в группах) | T: – The next task is to work in groups and now I give you proverbs
about money. Your task is to read, discuss and say do you agree or not and why? I give you
3 minutes.
Your time is over, please, the 1st group |
Задание понять пословицу извлечь из них слова: дружелюбный, трудолюбивый, организованный |
9. Аудирование | T: – And is it interesting for you to know what people of different
professions talk about money? You will listen text twice, your task is to listen carefully
and fill the table. On what does a teacher spend money? A driver? A businessman? A doctor? A student? P: – Answer of pupil. |
Видеозапись Работа с таблицей Из текстов аудирования извлечь слова образованный, общительный
Употребляя условные предложения, дети отвечают на этот вопрос. |
10. Игра: «More clever – more money» | Mrs Cochrane earned money with help of her mind. And you too have chance
to earn money with help of your knowledge. Just let’s play game «More clever – more
money» to have a rest. – For each right answer you’ll take one point. – Very good. And the … group is our winner. |
Игра на знание валют и достопримечательностей других стран. |
11. Проект (конструирование) | T: – And today we have repeated conditional sentences, worked with a
lot of new words, read and listened and known what role play money in our life. But to
have money of what character must be we? And the last task, using the vocabulary and
conditional sentences let's make image of successful and happy person.
Look at the construction and continue. If you want to be successful and happy, you must be:… Now we know how must be successful and happy person. |
дети по одному выходят и создают образ успешного и счастливого человека |
12. Итог, рефлексия | T: – Do you like this lesson? P: – Possible answers T: – And in conclusion of our lesson to answer to our question I want you to make removal. P: – Possible answers T: – Today you have worked very well and I give ….. mark. Write down your homework – write an essay «Money in our life». I am happy to work with you, you are so clever and kind. Thank you for your attention and participation, learn English and be happy. |
Использованная литература:
- Учебное пособие: Английский для каждого. Москва, 2007г.
- Macmillan School Dictionary, 2007г.
- Malcolm Mann, Steve taybre – Knowles. Macmillan Exam Skills for Russia: grammar and Vocabulaty, 2007г.
- К.Н.Качалова, Е.Е.Израилевич. Практическая грамматика английского языка. Москва, 2003г.
- Raymond Murphy. English Grammar in Use.cambridge University Press, 1985.
- А.П.Миньяр – Белоручева. English.москва, 2002г.
- М.И.Мятова. использование видеофильмов при обучении иностранному языку в средней общеобразовательной школе. ИЯШ №4, 2006г.
- Л.В.Бобкова. страноведение как форма привития интереса к изучению иностранного языка. ИЯШ №5, 2006г.