В речи учителя английского языка – нет места ошибкам!

Разделы: Иностранные языки


Перед учителями английского языка часто встает дилемма: исправлять ли ошибки учеников в устной речи, добиваясь речевой грамотности, или не исправлять, развивая беглость и спонтанность речи.

Необходимо всегда помнить, что прерывание ваших учеников при совершении ошибки может вызвать риск возникновения боязни и напряженности при составлении речевого высказывания. Поэтому всегда следует стараться избегать перебивания настолько, насколько это возможно. Конечно, есть некоторые ситуации, где можно аккуратно исправить ошибку и во время высказывания, например, если вы сами участвуете в дискуссии с классом. Но, если ученики вовлечены в работу в паре и группе, лучше вернуться к исправлению ошибок после выполнения задания. Нужно внимательно слушать учащихся и записывать их ошибки так, чтобы их это не отвлекало.

Чаще всего учащиеся допускают в речи ошибки, которые в последствии смогут исправить самостоятельно. Поэтому целесообразно не просто исправить ошибку ученика, а попросить его повторить сказанную фразу еще раз, чтобы у него была возможность самостоятельно осознать, где была допущена неточность.

Очень часто, для того, чтобы работать над исправлением ошибок учащихся, или же, наоборот, выразить поощрение, учителям английского языка требуется определенная специфическая лексика. Если учитель ею не владеет, ему приходится или переходить на русский язык, или придумывать для этого свои, не всегда верные фразы и выражения.

Вашему вниманию предлагается перечень фраз, которые необходимо использовать на каждом уроке для исправления ошибок в речи учащихся или их поощрения.

LANGUAGE OF ERROR CORRECTION:

  • Not really
  • It depends
  • Unfortunately not
  • I’m afraid that’s not quite right
  • You can’t say it I’m afraid
  • You can’t use this word here
  • Good try, but not quite right
  • Have another try
  • Not quite right, try again
  • Not exactly
  • You still have some trouble with pronunciation
  • You need more practice with these words
  • You’ll have to spend some time practising this
  • May be this will help you
  • Do you want a clue (hint)?

LANGUAGE OF ENCOURAGEMENT

  • Very good
  • That’ very good
  • Well done
  • Very fine
  • That’s nice
  • I like that
  • Marvellous
  • You did a great job
  • Magnificent
  • Terrific
  • Great stuff
  • Fantastic
  • Right
  • Yes
  • Fine
  • Quite right
  • That’s right
  • That’s it
  • That’s correct
  • Yes, you’ve got it
  • You’ve got the idea
  • It might be, I suppose
  • In a way, perhaps
  • Sort of yes
  • That’s much better
  • That’s a lot better
  • You have improved a lot
  • You were almost right
  • You are halfway there
  • You’ve almost got it
  • You’re on the right lines
  • There’s no need to rush
  • There’s no hurry
  • We have plenty of time
  • There’s nothing wrong with your answer
  • What you said is perfectly all right
  • You didn’t make a single mistake
  • That’s exactly the point
  • That’s just what I was looking for
  • You have good pronunciation
  • You pronunciation is very good
  • You are communicating well
  • You speak very fluently
  • You have made a lot of progress

Посещая открытые уроки учителей, часто приходится слышать ошибки во фразах классного обихода. Учителя настолько к ним привыкли, что даже не задумываются о том, что они, возможно, говорят что-то не так.

Ниже приводится таблица с наиболее часто встречающимися ошибками учителей английского языка в лексике классного обихода и дается правильный вариант этих фраз.

RUSSIAN VARIANT

WRONG

RIGHT

Давайте повторим слова, которые мы выучили на прошлом уроке.

Let’s repeat the vocabulary we learned last lesson.

Let’s revise the vocabulary we learned last lesson.

Поднимите руку, пожалуйста Rise your hand, please Raise your hand, please.
Давайте сделаем это вместе, три-четыре! Let’s do it together! Three-four! Let’s do it together! Ready, steady, go!
Let’s do it together! One-two!
Я поставлю за это оценки I’ll put marks for this. I’ll give marks for this
Я бы хотела обратить ваше внимание на эту грамматическую таблицу I’d like to attract your attention to the grammar table. I’d like to draw your attention to the grammar table.
Откройте свои словарики и запишите новые слова Open your dictionaries and write down the new words. Open your vocabularies and write down the new words.
Подойдите к доске, пожалуйста Come to the blackboard, please! Come to the board, please!
Скажи мне, что ты думаешь Say me what you think. Tell me what you think.
Задайте вопросы по этой картинке! Put questions to the picture. Ask questions to the picture.
Как вы думаете? How do you think? What do you think?
Вы поняли? Это понятно? Have you understood? Do you understand?
Is it clear?
Возьмите ручки! Take your pens! Pick up your pens!
Скажите это хором! Say it in chorus! Say it all together!
Спасибо, садитесь! Thank you, sit down! Thank you, take your seat!
Внимание! Посмотрите сюда! Everybody, look here! Everybody, attention please!
Everybody, have a look!
Как это выглядит? How does it look like? What does it look like?
Задумайте слово! Guess a word! Think of a word!
Встаньте рядом с партой! Stand near your desks! Stand by your desks!
Откройте ваши учебники на странице 7. Open your books on page 7. Open your books at page 7.

В заключениее, предлагаю к рассмотрению наиболее полный список фраз классного обихода, который может стать очень полезным для любого учителя английского языка:

SIMPLE INSTRUCTIONS

  • Come in
  • Go out
  • Stand up
  • Sit down
  • Come to the front of the class
  • Go back to your seats
  • Take your seats
  • Stand by your desks
  • Put your hands up / down
  • Raise your hands
  • Pick up your pens
  • Hold your books / pens up
  • Show me your pencil
  • Pay attention everybody
  • We’ll learn how to…
  • Are you ready?
  • Open your books at page…
  • Turn to page…
  • Look at exercise 5 on page 10
  • Listen to this tape / cassEtte (mind the stress)
  • Repeat after me
  • Again please
  • Who’s the next?
  • Hand in / turn in your work, please
  • Pass around your worksheets, please
  • It’s time to finish
  • Have you finished?
  • Let’s stop now
  • Let’s check the answers
  • Any questions?
  • Collect your work, please
  • Pack up your books
  • Don’t forget to bring your… tomorrow

COMPREHENSION LANGUAGE

  • Are you ready?
  • Are you with me?
  • Are you OK?
  • OK so far?
  • Do you get it?
  • Do you understand?
  • Do you follow me?
  • What did you say?
  • One more time, please
  • Say it again, please
  • I don’t understand
  • I don’t get it
  • Like this?
  • Is it OK?

THE LANGUAGE OF CLASSROOM MANAGEMENT

  • Make groups of four
  • Make a horseshoe shape with your chairs
  • Make a circle
  • Sit back to back
  • Look this way
  • Make sure you use the new vocabulary
  • Wait a minute
  • Hang on a moment
  • Just hold on a moment
  • Stay where you are for a moment
  • Just a moment, please
  • One more thing before you go
  • Work together with your friend
  • Find a partner
  • Work in pairs / threes / fours / fives
  • Work in groups of two / three / four
  • There are too many people in this group
  • Can you join the other group
  • Only three people in each group
  • I asked for four people to a group
  • Everybody, work individually
  • Work by yourselves
  • Work independently
  • Ask your neighbor for help
  • Work on the task together
  • Ask other people in the group
  • Ask others in the class
  • Interview someone else
  • Go round the class and ask everyone
  • Stand up and find another partner

ORGANISATION GIVING INSTRUCTIONS

  • Open your books at page 54
  • Come out and write it on the board
  • Listen to the tape please
  • Let’s sing a song
  • All together now
  • The whole class, please
  • I want you all to join in
  • I would like you to write this down
  • Who would like to read
  • Which topic will your group report on?

SEQUENCING

  • First of all, today, …
  • Right. Now we will go on to the next exercise
  • Have you finished?
  • Whose turn is it to read?
  • Which question are you on?
  • Next one, please
  • Who hasn’t answered yet?
  • Let me explain what I want you to do next
  • The idea of this exercise is for you to…
  • You have ten minutes to do this
  • Your time is up
  • Can you all see the board?
  • Are you all ready?

Эти простые и эффективные фразы помогут  учителю английского языка чувствовать себя уверенно на любом уроке, будут способствовать созданию творческой дружелюбной атмосферы в классе, а также возникновению желания двигаться вперед в изучении английского языка.