Цели урока:
- Активизация изученной лексики и речевых образцов по теме "Shopping",совершенствование лексических навыков устной монологической и диалогической речи.
- Развитие языковых способностей учащихся к выявлению языковых закономерностей, к сравнению, анализу и систематизации знаний, развитие внимания, умения сосредоточиться.
- Воспитание культуры общения при работе в группах, воспитание командного духа, развитие интереса к познавательной деятельности, мотивация учащихся к изучению английского языка.
Лексический материал:
- Названия предметов одежды, игрушек, продуктов;
- Фразы продавца и покупателя по ситуации "В магазине":
what can I do for you?, can I help you?, what are you looking for?, have a look at..., what about this/that one?, what about these/those ones?, yes, you can/may..., certainly, you are welcome, have a nice day | I'd like..., I'd like to buy..., I want..., can you show me..., can I have a look at...? May I try ... out, please? it's not what I wanted, it's rather expensive, have you got anything cheaper? |
Оснащение урока... картинки с изображениями одежды, игрушек, продуктов, карточки "список продуктов".
Ожидаемый результат...
В результате урока учащиеся...
- мотивированы на изучение английского языка
- расширяют лексический запас
- умеют вести диалог в ситуации "В магазине",
Ход игры
The beginning of the game...
T... Good morning, boys and girls. I am glad to see you today.
P... We are glad to see you too.
T... Sit down please. Do you like to play games?
Ps... Yes, we do.
T... Let us play then! Let us play the game "Let's go shopping!" We need two teams. The team, which scores the most points, is the winner. (разделить класс на две команды можно заранее либо на уроке)
The First Game "Proverbs and sayings"
T... To buy something in the shop you need money. What do people say about money?Each team takes turns and names the proverbs about money. The more proverbs you know, the more scores you have!
Team 1... Money spent on the brain is never spent in vain.
Team 2... A penny saved is a penny earned.
Team 1... Money does not grow on trees.
Team 2... Money does not smell.
The Second Game. "At A Clothes Department"
T... Every team has one hundred pounds. Your task is to buy clothes you like. The first team is the shop assistants; the second team is the customers. Thenyouchangeyourroles.(на доске развешаны картинки одежды с указанием цены. Каждый представитель первой команды должен купить одну вещь. Сумма ограничена (100 фунтов). Представители второй команды - продавцы. Каждый продаёт одну вещь. Затем команды меняются ролями. Балл зарабатывает та команда, которая сумела "продать" и "купить" вещь.)
P1... - Can I help you?
P2... - I would like those blue jeans.
P1... - What size?
P2... - Size thirty-six, I think.How much are they?
P1... - Twenty pounds.
P2... - I will take them.
The Third Game. "At A Supermarket"
1) T... Now let us go shopping for food.Make a list of products. Thenreaditaloud.
(Команды получают список продуктов, подбирают подходящую расфасовку, за каждый правильный ответ команда получает один балл. Максимальное количество баллов за данное задание - 11)
Abottleof | Tea |
Apacket of | Milk |
A jar of | Juice |
A can of | Eggs |
A carton of | Bread |
A box of | Chocolate |
A bar of | Coke |
A loaf of | Sweets |
A dozen of | Coffee |
A bunch of | Cheese |
A pound of | Grapes |
Key... A bottle of milk, a packet of tea , a jar of coffee, a can of coke, a carton of juice, a box of sweets, a bar of chocolate, a loaf of bread, a dozen of eggs, a bunch of grapes, a pound of cheese
2) T... next task... every member of the first team makes his/her own list of five products, which she/he wants to buy. Every member of the second team are the "owners" of their shops, there are only five products in them. The first team goes and buys the products from their lists. If you buy all products from your list, you will have a score. Thenteamschangeroles.
(Каждый член первой команды составляет список из пяти продуктов, которые он хочет купить. Каждый член второй команды составляет список из пяти продуктов которые продаются в его "магазине". "Покупатели" идут по "магазинам" и стараются купить все продукты из списка. Затем команды меняются ролями. Балл получает тот "покупатель" который купил все продукты.)
List of products (team 1)
Cabbage |
Juice |
A Cake |
Tomatoes |
A box of sweets |
List of products (team 2)
Sweets |
Juices |
Cakes |
Coffee |
Sausages |
P1... I'd like a box of sweets. Have you got any?
P2... Yes, we have.
P1... I'd like orange juice please. Have you got it?
P2... Yes, we have.
P1... I'd like tomatoes. Have you got any?
P2... No, we haven't.
The Fourth Game. "At a toy department"
T... I know everyone likes to play games and everyone likes toys. Now look at the board - here you can see different toys and games. Teams take turns to name a game or a toy. The more things you name the more scores you have! (Члены команд по очереди подходят к доске и называют игру или игрушку. За каждый правильный ответ команда получает очко).
Games... checkers, dominoes, Monopoly, Bingo, puzzles, chess, cards.
Toys... a doll, a doll's house, Barbie doll, a train set, soldiers, Teddy bears, a micropet, Beyblades, Lego bricks, a mini micro car, a construction set, a ball, Tamagotchi, computer games.
Summing up.
T... Yhis is the end of our game. Our teams did their best! I congratulate the team .....which has scored ..... points!