Брейн-ринг для 5–6-х классов "How Green Are You?"

Разделы: Иностранные языки


Ведущий 1: В нашей стране стало традицией присвоение каждому новому году какой-либо темы. Указом президента РФ В. В. Путина 2013 год был объявлен Годом охраны окружающей среды, чтобы обеспечить право каждого человека на проживание в благоприятной экологической обстановке. Знаете ли вы, что входит в понятие “окружающая среда”?

Ведущий 2: Правильно, водоемы, воздух, леса, растения, животные. Все они нуждаются в нашей помощи и защите. Наш брейн ринг будет экологическим и посвящен он теме “Животные”. Какая международная организация занимается вопросами защиты окружающей среды? Да, это Гринпис. А как называют людей, защищающих окружающую среду? Конечно, “зеленые”!

Ведущий 1: Сегодня, подводя итоги нашего мероприятия, мы узнаем, кто из вас лучше разбирается в вопросах экологии, кто лучше знает животных, кто лучше владеет английским языком и, конечно же, кто самый настоящий “зеленый”!

Ведущий 2: Well, we are going to give start to our competition. Let me introduce our judges (представляет членов жюри). The first task is “Meeting the teams”. Teams, give us your names and introduce your captains.

Now, a special task for the captains. It is called “Captains, be brave!”. (Капитанам команд предлагается разгадать ребусы) <Рисунки 1-4>.

Ведущий 1: The next task for the teams is “In the woods” [1] <Рисунок 5> . Do you know the names of different animals well? We are going to find it out. Take the picture, study it carefully. Match the words with the pictures of the animals, write the numbers next to the animals.

Ведущий 2: While the teams are doing the task all the others will think over the question. Why do we need animals? What for? Болельщики могут принести дополнительные очки своим командам, если правильно ответят на вопрос: Какую пользу приносят животные людям? Какую оказывают помощь? Правильные варианты ответов:

  • могут быть средством передвижения и перевозки грузов – верблюд, слон, лошадь, ишак, собака;
  • собаки-поводыри слепых людей;
  • собаки-спасатели;
  • собаки-ищейки;
  • собаки-пограничники;
  • животные-актеры развлекают нас в цирке, кино;
  • животные-лекари чудесным образом воздействуют на людей со многими заболеваниями.

Ведущий 1: Teams, your time is up. Please, give your papers to the jury. I invite one participant from each team to my table. Take the cards and do the task: “Find the odd word”.

1 team

1. Tiger, bear, wolf, ball, fox.

2. Cat, dog, lion, pig, cow.

3. Russia, Mary, America, Australia.

2 team

1. Table, rabbit, bat, hen, kitten.

2. Monkey, crocodile, horse, rose, mouse

3. Red, yellow, apple, blue, black.

Ведущий 2: Teams, we are going to have “A minute of aerobics” to music. Do the actions as your trainer does, but be careful. Listen to the commands attentively.

Clap, clap, clap your hands, clap your hands together. (топает ногами)

Stamp, stamp, stamp your feet, stamp your feet together. (хлопает в ладоши)

Touch, touch, touch your ears, touch your ears together. (касается глаз)

Touch, touch, touch your chin, touch your chin together. (касается лба)

Shake, shake, shake your hands, shake your hands together. (кивает головой)

Smile, smile at your friends, let us smile together. (хмурится)

Ведущий 1: Guys, do you know that animals in different countries “speak” different “languages?” Известно ли вам, что звукоподражания животным в разных языках звучат по-разному? Русская собака говорит “гав-гав”. А английская? Share opinions and send one participant to the board to choose the correct card and give the correct answer.

Правильные ответы:

  • собака – bow-wow;
  • кошка – mew-mew;
  • филин – hoo-woo;
  • лягушка – croak-croak;
  • баран – baa-baa.

Ведущий 2: The next task for you is “Interpreters”. Listen to a Russian poteshka in English. Try to translate it back into Russian.

Poteshka

Mice are dancing khorovod,
Cat is sleeping on the board.
Be aware, mice, be quiet,
Don’t wake you Vas’ka cat!
If he gets up, oh you know,
Khorovod will have you no!

Ведущий 1: This competition is called “Snowball”. Each participant of the team adds a sentence to make a story.

I have a pet.

Ведущий 2: The next task is called “Quotation”. Explain the idea.

“A dog wags its tail with its heart”. Martin Buxbaum

Make a short story in Russian “Собака виляет хвостом…”

Ведущий 1: Now the last task for you, guys. Tell us how you and your families protect animals. We usually take care of our pets. But what about wild animals? Some of you will be given the title “The Pets’ Best Friendtoday.

Ведущий 2: Let our judges tell us the results of the competition. Thank you for being active and smart! Let’s sing a song together.

The first snow

Why were you not sitting at home?
What were you doing? You weren’t on the phone!
Were you walking your funny cat? Were you using the Internet?
Were you watching a film with friends?
Were you at school? I don’t understand!
When you phoned, I was watching the snowdrifts grow.
When you phoned, I was watching the snow.
When you phoned, I was flying with snow in the sky.
When you phoned, I was having a magical time.
When you phoned, I wasn’t sitting at home,
So I couldn’t answer the phone.
I wasn’t walking my funny cat,
And I wasn’t using the Internet.
And I wasn’t watching a boring film.
I was doing a very exciting thing.

Мероприятие завершается подведением итогов, вручением грамот и призов.

Литература

1. Газета “Английский язык” ИД “Первое сентября” № 30, 2004.