Урок английского языка по теме "Stress free". 7-й класс

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»

Класс: 7

Ключевые слова: английский язык, health, stress


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (5 МБ)


Тема урока: Stress free/Без стрессов

Класс: 7 класс

Тип урока: комбинированный

Цель урока: формирование иноязычной коммуникативной компетенции обучающихся 7 класса в рамках изучения темы «Healthy body, healthy mind/В здоровом теле – здоровый дух».

Задачи урока:

Личностные:

  1. Формировать представление учащихся о важности психологического здоровья в семье.
  2. Формировать потребность и способность выслушать и понять человека в трудной жизненной ситуации.
  3. Способствовать развитию памяти, мышления, языковой догадки, образного восприятия, воображения средствами презентации.

Метапредметные:

  1. Развивать способности к продуктивным и репродуктивным видам речевой деятельности.
  2. Развивать способности к сравнению, сопоставлению и обобщению фактов, к формулированию выводов из услышанного или прочитанного.
  3. Развивать умения работать в парах, а также умения делать краткие записи для построения собственного высказывания.
  4. Развивать умения давать советы, как справиться со стрессом или избежать стрессовой ситуации.

Предметные: (в рамках формирования коммуникативной компетенции учащихся на уроке)

  1. Речевая компетенция: совершенствовать грамматические и лексические навыки и умения в основных видах речевой деятельности – чтения (чтение с основным пониманием), аудирования (стрессовые ситуации и советы психолога), говорения (диалоги-опросы и высказывания своего аргументированного мнения о стрессах) и письма (написание коротких заметок при составлении диалога).
  2. Языковая компетенция: развивать лексическую (использовать в речи и узнавать в тексте изученные лексические единицы в соответствии с темой урока) и грамматическую (повторить повелительное наклонение, модальный глагол should для рекомендаций и советов) стороны речи.
  3. Социокультурная компетенция: познакомить учащихся с зарубежной культурой обращения к психологу в случаях стрессовых жизненных ситуаций.
  4. Компенсаторная компетенция: развивать языковую догадку учащихся при прослушивании и чтении микротекстов.
  5. Учебно-познавательная компетенция: формировать универсальные учебные действия при выполнении заданий с опорами на вопросы, схему, слова, картинки.

Оборудование: компьютер, мультимедийный проектор, проекционный экран или интерактивная доска, аудиоколонки.

Приложение к уроку: презентация к уроку выполнена в программе Microsoft PowerPoint 2010 с использованием Интернет-сервиса voki.com и Анкетёр.ru.

Языковой материал: лексикаsit around, blame, get away with, rumours, gossip, unfair, harmless, hurtful, mean (adj), management, separate, allow, have it your way, cooperate; грамматика – повелительное наклонение (Imperative), употребление should/shouldn’t в значении совета.

Формы организации работы на уроке: IWindividualwork, GWgroupwork, PWpairwork

Ход урока

I. Оргмомент.

T: Good morning, students! How are you! Are you ready to study?

S1: Of course! We are ready.

S2: Yes, without saying.

II. Актуализация темы урока.

T: At first listen to the poem. How do you think what is it about? (Слайд 1) Персонаж, читающий стихотворение создан и озвучен с помощью Интернет-сервиса voki.com. GW

«Time To Live Less Stressed» (by Catherine Pulsifer)

Sometimes in our lives,
We just need a little less stress.
Life gets so crazy at times,
We'd like to just play a little chess.

And then there are the times,
That there's things we wanna do,
But we feel like we don't have time,
To start, let alone to follow through.

So what is it we should do,
But try and make time for us.
We all need a little time,
To sit back without making a fuss.

So let's all make a plan,
To live a life less stressed.
And do the things we wanna do,
This is what I'd suggest!

S2: I think the poem is about a stress.

T: You are quite right. Today, our theme is a stress and how to live stress free in the family. We will talk about stressful situations and how to cope with them. (Слайд 2)

III. Warming-up.

T: What stress factors do you know? What stresses you the most? GW+ IW

S1: I don’t like the exams and tests.

S2: My younger brother stresses me.

S3: I have some problems with my parents.

S4: My sister has problems with her classmates.

T: Listen to the music and the sounds. How do they make you feel? What images come to your mind? Учащиеся слушают звуки и выражают свои чувства, глядя на фотографии. Звучание начинается после щелчка мышью, картинки появляются после этого, затем становится видна подсказка, какое чувство вызывают звуки и изображения. (Слайд 3)

S1: Teenagers feel stressed when their parents argue.

S2: People feel stressed when they listen to the alarm clock.

S3: People feel stressed when they are in the traffic jam in the evening.

S4: People feel relaxed when they see the summer rain.

S5: People feel relaxed when they practice the musical instruments.

S6: People feel relaxed when they watch the sea and the sunset.

T: Social life makes stressful factors, but the nature and music are relaxing factors.

IV. Vocabulary.

T: Which of the following stresses you the most? Number the situations below from 1 (most stressful) to 10 (least stressful) according to their stress factor! You have 3 minute time. (Учащиеся пользуются учебником с. 96, упр. 2, экран можно закрыть, нажав на клавишу «В»). (Слайд 4) IW

The list of the stress factors: to argue with a friend, to have a doctor’s appointment, to lose something valuable, to change school/class, to move house, to sit tests/exams, to disagree with parents, to have too much homework, to have a party, to practice an instrument/sport.

S1: As for me, the losing something valuable is the most stressful situation. It’s absolutely awful.

S2: I don’t agree with you. I think the sitting exams is the most stressful situation.

S3: I find the disagreeing with my parents is most stressful. They are very strict.

S4: To my mind the practising football is the least stressful situation.

S5: I think the arguing with my friends is the most stressful. Etc.

V. Listening and reading.

T: Learn to cope with stresses. Let’s have some practice. Listen to what stresses the teenagers and tell what stresses them! What can you advise? What does the psychologist recommend? How can they manage their stressful situations? (Слайд 5-7)GW+ IW

Персонажи Дэн, Элис, Джон и психолог созданы и озвучены с помощью Интернет-сервиса voki.com. При прослушивании слов психолога необходимо дважды нажать на кнопку «Пауза». Первый раз после слова «timetable», во второй раз после слова «cooperate». Для поддержки слабых учеников после аудирования можно провести чтение с детальным пониманием. Особенно следует уделить внимание употреблению новой лексике по теме.

Dan, 14: I don’t have enough time to talk with my friends, watch TV or simply sit around and do nothing. I’m always studying, practising the guitar or doing sports. Help!

Psychologist: Time management is the answer. Make a weekly planner, and separate the have-tos from the want-tos. Allow some want-tos in your daily timetable.

S1: Dan can’t find the time for everything. The psychologist advises him to make weekly plans.

Alice, 14: My brother and I are always fighting about silly things and I always get the blame while Sam gets away with everything. What should I do?

Psychologist: If you scratch my back I’ll scratch yours! You can’t always have it your way. Learn to cooperate!

S2: Alice is always fighting with her younger brother and she is always punished. The psychologist advises her to cooperate and to do something together!

John, 15: A new girl has come to our school. She’s pretty and all my mates say she’s a snob. They are spreading all kinds of rumours about her and no one will talk to her now. I think that’s unfair. How can I help her?

Psychologist: People like to gossip. Most of time it is harmless, but it can also be hurtful. Break the chain! Don’t spread gossip. Just say to your classmates that you are not interested in mean gossip. Don’t believe everything you hear. Introduce yourself, talk to her and form your own opinion.

S3: John wants to help to his new classmate because of the gossips. The psychologist advises to stop gossip, to introduce the girl and to talk to her for forming his own opinion.

VI. Vocabulary and grammar.

T: Look at the words and phrases. Click and open the Russian words. Then choose the right word and click it. (Слайд 8) Желающие учащиеся смогут работать у доски. GW

  • бездельничать
  • вина
  • уйти от ответа
  • слухи
  • несправедливый
  • безвредный
  • болезненный
  • делать по-своему
  • разрешать
  • отделять
  • сотрудничать
  • sit round
  • blame
  • get away with
  • rumours
  • unfair
  • harmless
  • hurtful
  • have it your way
  • allow
  • separate
  • cooperate

T: How can we cope with the stress? Think of dos and don’ts. Use the Imperative from the text. You have 3 minutes time. При выполнении этого задания экран можно закрыть, нажав на клавишу «В». (Слайд 9) IW+ GW

Do’s
  • learn to cooperate
  • make weekly plans
  • ask for help
  • get enough sleep
  • revise early for exams
  • take it easy
Don’ts
  • don’t believe everything you hear
  • don’t want it your way all the time
  • don’t leave things to the last minute

T: Give the advice using should or shouldn’t. (Слайд 10) IW+ GW

Picture 1: You shouldn’t argue with your friend.

Picture 2: You should laugh and smile more often.

Picture 3: You should take care of your pet.

Picture 4: You shouldn’t spend too much time in front of the TV.

Picture 5: You should get enough sleep.

Picture 5: You should get regular exercise.

VI. Role play.

T: Now we have a role play. One of you is in the stressful situation. Your partner gives you advice how to cope with it. Look at the plan of your conversation. (Слайд 11). Take the situations from the Exercise 2 on the page 96. You have 5 minutes time for your pair work. PW

После подготовки учащиеся рассказывают свои диалоги.

T: I think you are good psychologist and you can cope with the stressful situation in your lives and families.

VII. Homework.

(Слайд 12)

T: Stress is everywhere in our daily life. Do you know if you suffer from stress? Do the Stress Test and find out! Go to http://www.anketer.ru/vote/6vzIgS0mAd/ The Password is “stress”. Answer the question and translate them into Russian! It’s your homework. I‘ll tell you about the results in the next lesson. Анкета создана с помощью Интернет-сервиса Анкетёр.ru.

VIII. Reflection.

(Слайд 13) T: Our lesson comes to its end. Look at the pictures. How do you feel after our lesson? Картинки на слайде поворачиваются по кругу и появляются надписи: «Excellent! Very well! Not bad! Awful! » Учащиеся говорят, что они чувствуют после урока.

T: Thank you for the lesson. You were active, attentive and intelligent. I enjoyed your work at the lesson. Good bye!

Информационные источники:

  1. Английский язык. 7 класс: учеб. для общеобразовательных учреждений/ [Ю.Е. Ваулина, Дж. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс]. – 3-е изд., доп. и перераб. – М.: Express Publishing: Просвещение, 2010. -152с.: ил. – (Английский в фокусе).
  2. Английский язык. Книга для учителя. 7 класс: пособие для общеобразовательных учреждений/ [Ю.Е. Ваулина, Дж. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс].– М.: Express Publishing: Просвещение, 2010. - 160с.: ил. – (Английский в фокусе).
  3. Аудио курс для занятий в классе/Class audio. Английский в фокусе. 7 кл. CD x3 (mp3)/ [Эванс В., Ваулина Ю.Е., Дули Дж., Подоляко О.Е.] - М.: Просвещение, 2011.
  4. Blueprint Two. Students'Book. Brian Abbs&Ingrid Freebairn. – Longman Group Limited, 1991.
  5. Интернет-ресурсы, использованные для создания презентации, даны на слайдах № 16-17 (слайды скрыты).