Ментальные карты (майндмэппинг, mindmapping) – это удобная и эффективная техника визуализации мышления и альтернативной записи. Ее можно применять для создания новых идей, фиксации идей, анализа и упорядочивания информации. Это не очень традиционный, но очень естественный способ организации мышления, имеющий несколько неоспоримых преимуществ перед обычными способами записи.
Цель: формирование коммуникативных и социальных навыков через игровую и проектную (ментальные карты) деятельность посредством английского языка, развитие эмоциональной сферы, творческого воображения и фантазии.
Задачи:
I. Познавательный аспект.
1. способствовать приобщению школьников к новому для них языковому миру и
осознанию ими иностранного языка как инструмента познания мира и средства
общения;
2. формировать некоторые универсальные лингвистические понятия, наблюдаемые в
родном и иностранном языках;
3. способствовать удовлетворению личных познавательных интересов.
II. Развивающий аспект.
1. развивать мотивацию к дальнейшему овладению английским языком;
2. развивать учебные умения и формировать у учащихся рациональные приемы
овладения иностранным языком;
3. развивает у учащихся исследовательские умения;
4. формировать у детей готовность к общению на иностранном языке ; умение искать
пути решения проблемы;
5.развивать двигательные способности детей через драматизацию.
III. Воспитательный аспект.
1. способствовать воспитанию толерантности и уважения к другой культуре;
2. приобщать к общечеловеческим ценностям;
3. способствовать воспитанию личностных качеств (умение работать в
сотрудничестве с другими; коммуникабельность, уважение к себе и другим, личная и
взаимная ответственность);
4. прививать навыки самостоятельной работы по дальнейшему овладению иностранным
языком.
Ход занятия “Animals around us”
Today we are going to speak about animals: what we know about them, what we can learn about them in future, where we can use our knowledge.
GEOGRAPHY
1. Animals live all over the world. Let’s speak about countries and animals living in different countries. What school subject can help us? Now we are going to see the presentation about animals living all over the world. Draw on your maps lines for different animals and countries. Приложение 2
LANGUAGES
2. People speak different languages and animals can speak differently. Do you know what sounds animals give? Как вы думаете, животные одинаково говорят в разных странах? Отчего это зависит?
Посмотрите на таблицу и сравните звуки, издаваемые животными в разных странах. Это фрагмент из работы одной из учениц нашей школы, представленной на городской научно-практической конференции. Возможно, в будущем, вы тоже примите участие в ней с какой– либо исследовательской работой. Приложение 3
Let’s pronounce some sounds, draw on your maps some examples.
BIOLOGY
3.1 Look at the Dragon. Isn’t it beautiful? Try to remind parts of body that you already know and write on your lines new ones. Приложение 4
3.2 You know that animals can be wild and domestic. Do you know them?
Draw lines and write.
3.3 Wild or domestic?
3.4 Where do they live? (in the river, in the forest, in the house, in jungles, in the sea, at the farm, in the desert) Look through the presentation and work with your maps. Приложение 5
Let’s relax a little and play a game. Приложение 6
3.5 Animals live in their families. They have Mothers and babies
Match them and write some examples on your maps. Приложение 7
Bear Pig Cat Mouse Duck Goat Horse Duck Hen Cow |
cub, teddy-bear piglet kitten mice duckling lamb foal duckling chicken calf |
LITERATURE
4.1 I hope you often read about animals. You know many poems, dramas, rhymes, songs, riddles, proverbs. So you can see this nice soft toy Teddy Bear in my hands. Let’s recite a poem
Teddy Bear, Teddy Bear
Look around
Teddy Bear, Teddy Bear
Touch the ground
Teddy Bear, Teddy Bear
Switch off the light
Teddy Bear, Teddy Bear
Say good night.
4. 2 Have you ever heard about the history of its name? You are welcome! Приложение 8
4.3 It’s high time to dramatize poems about animals as well as about your pets (To the teachers: we are sure you do have many of them, we used “ Three kittens”, “Rat– a– tat– tat, who is that”, “Pussy– cat”, “Baa, baa, black sheep”).
4.4 Let’s play a bit. There are some proverbs on these separate sheets of paper, try to match them. Who is the champion? Draw a picture to any proverb you like on your maps.
- When spiders take in their net.
- The ground will soon be wet.
- A cat in gloves catches no mice
- The leopard cannot change his spots.
- Curiosity kills the cat.
- Catch the bear before you sell his skin.
- Don’t look a gift horse in the mouth.
- Every dog has its day.
- When the cat is away, the mouse will play.
4. 5 Now we are going to listen to a story written by Igor, one of your classmates. Express your opinion using these phrases:
Great! Really nice! Fine! I enjoy it! Brilliant! Sounds wonderful!
4. 6 And the last for today, would you like to try some riddles? You are welcome! Do your best to write any riddle you like on your lines.
1. I am green. I’m small. I live in the pond. I can jump. I can croak. What I
am?
2. It gives us milk and butter too; it’s very kind and likes to moo.
3. I am not a kitten, but my children are. What I am?
4. A large brown animal that lives in the forest and likes honey.
5. This wild animal is like a dog.
6. It can fly. It has long wings. It is the American national symbol.
7. It has a very long neck and four long legs.
Готовый продукт: Приложение 10, Приложение 11
Литература
- Клементьева Т.Б. Счастливый английский. – Обнинск: Титул, 2002.
- Арефьева Г. И. Рифмовки и скороговорки на английском языке. – М., “Просвещение”, 2001.
- Никитенко З. Н. О содержании национально-культурного компонента в обучении иностранному языку.
- Дзюина Е.В. Игровые уроки и внеклассные мероприятия на английском языке. – М., “Вако”, 2007.
- Ментальные карты. http://kolesnik.ru/2005/mindmapping/
- История мишек teddy. http://teddy-love.ru/info/history-of-teddy-bear.html