Цели:
- развивать навыки неподготовленной диалогической речи;
- развивать умения высказывать и аргументировать свою точку зрения, приходить к обоюдному решению;
- учить учащихся работать в паре, слушать своего собеседника.
Ход урока
1. Начало урока. Постановка цели перед учениками.
Good morning, boys and girls. It's time to begin our lesson. The theme of our lesson today is "Travelling". We continue to speak about travelling. It is very important today. As you know, a lot of people travel every day either on business or for pleasure. So, we are going to discuss different ways of spending free time, weekend or holidays and make up our own dialogues.
Now look at the interactive board. This is the task for your discussion. Let's read it. (Учащиеся читают и переводят задание)
You and your friend want to go on a day trip together. Discuss the following places to visit and choose one you'll both enjoy visiting.
|
First of all, let's repeat words and phrases that help us to speak about each of these places. Look at the interactive board. What words are associated with the seaside? :
2. Речевая разминка: Now listen and try to answer my questions.
- Where do you like to spend your holidays? Why?
- How do people usually spend their time in the countryside?
- What places can we visit in the city? Do you prefer to go to the cinema or to the theatre?
- Have you ever been to the mountains? Did you enjoy your trip?
- Where would you like to go on a day trip? With whom would you like to travel?
3. Повтор требований к ответу, критериев оценивания. (слайд)
Now look at our main task again. You know, such task has National Examination Format. To do this task well you should remember the rules. What are they?
- Обсудить все имеющиеся варианты решения
- Быть активным и вежливым
- Прислушиваться к переложениям со стороны собеседника
- Доказывать свою точку зрения
- Побуждать собеседника прислушиваться к вашим предложениям
- Выяснить мнение вашего собеседника по всем пунктам и принять их во внимание
- Прийти к общему решению
Remember:
- Discuss all the places
- Take an active part in the conversation and be polite
- Come up with ideas
- Give good reasons
- Find out your friend's attitudes and take them into account
- Invite your friend to come up with suggestions
- Come to an agreement
4. Использование функциональной опоры при составлении диалога. (слайд)
Don't forget to use the following plan to make up a dialogue.
Ученик 1: Введение в ситуацию диалога (на базе задания). What can you suggest?
Ученик 2: Выдвижение предложения 1 + 2 аргумента "за"
Ученик 1: Реакция.Отказ+2 аргумента "против".Выдвижение предложения 2+2 аргумента "за".
Ученик 2: Реакция.Отказ+2 аргумента "против".Выдвижение предложения 3+2аргумента "за".
Ученик 1: Реакция.Отказ+2 аргумента "против".Выдвижение предложения 4+2 аргумента "за"
Ученик 2: Реакция. Согласие + 2 подтверждающих аргумента.
Ученик 1: Реакция. Согласие.
Критерии
1. Содержание
1.1. Решение, какую поездку выбрать, принято.
1.2. Обсуждены все аспекты задания и дана аргументация, адекватная поставленной задаче:
1.3. Высказывание связанное и логичное
1.4. Нормы вежливости соблюдены при
- обмене информацией (использованы слова, демонстрирующие заинтересованность в высказывании партнера),
- приветствии и прощании,
- выражении благодарности.
2. Взаимодействие
2.1. Инициирует беседу:
- начинает беседу с объяснения ситуации,
- предлагает варианты к обсуждению,
- инициирует принятие решения.
2.2. Адекватно отвечает на информацию собеседника:
- соглашается /не соглашается,
- выражает уверенность/неуверенность,
- выражает удивление, сожаление и т. д.,
- при необходимости может восстановить беседу:
а) выразить непонимание с просьбой разъяснения,
б) спросить собеседника понял ли он.
2.3. Соблюдается ли очередность при обмене репликами:
- запрашивает мнение собеседника,
- предлагает собеседнику высказать свои предложения.
3. Лексика
4. Грамматика
5. Произношение
5. Обозначение преимуществ и недостатков каждого варианта (чтение, перевод из таблицы)
Во время беседы вам будет необходимо обсудить каждое из предложенных мест. Для этого предварительно обозначим преимущества и недостатки каждой поездки ( можно использовать ключевые слова)
Let's look through advantages and disadvantages of each trip. : begin reading. What are arguments against the seaside? What can we say for this trip?
_ | + | |
seaside | I don't like to be in the sun all day. There are a lot of holidaymakers. |
We can swim in the sea. It's nice and warm there. |
countryside | There are a lot of mosquitoes. There is nowhere to go out. |
The air is clean. We can take a picnic. |
city | It's too noisy and dirty. Everything is very expensive. |
There are a lot of things to do and to see. We can go to the cinema or theatre. |
mountains | It might be dangerous. I'm not strong enough, it might be tiring. |
It's exciting to climb the mountains. There are picturesque views. |
6. Активизация клише: начало разговора, отказ, одобрение, запрос информации собеседника.
Exercise 1. Как внести предложение и как сделать выбор? Выскажите своё мнение.
When we begin conversation, suggest, agree or disagree we use speech patterns. It was your hometask.Let's revise them. How can we begin discussion? What can we say if we accept suggestion/refuse suggestion? What do you say if you don't understand the question?
7. Использование клише при составлении диалога:
Now we try to use these speech patterns in sentences. This is the task for the first and the second variant. The first variant makes suggestions and supports them with arguments for. The second variant refuses suggestion, giving arguments against. Listen each other and try to use different speech patterns.
- 1 вариант: предлагает варианты для обсуждения, указывая преимущества;
- 2 вариант: отвергает предложенные варианты, аргументируя ответ.
8. Работа с диалогом:
- прочтите диалог с пропущенными словами, восстановите диалог, опираясь на слова на русском языке;
Read the dialogue and translate Russian sentences into English
Ученик 1: A: Hi, Sasha! What do you think about going to the seaside at the weekends?
Ученик 2: Неплохая мысль, но я не люблю оставаться на солнце весь день.
Почему бы нам не съездить в город? Мы сможем сходить в театр или кино.
Ученик 1: I'd love to, but it's too noisy in the city and everything is expensive. Would you like to go to the mountains? It's exciting to climb the mountains and there are picturesque views.
Ученик 2: Я не согласен с тобой. Это может быть опасно. Давай съездим за город. Там чистый воздух и мы можем устроить пикник.
Ученик 1: With pleasure, I like the nature and birds singing.
Ученик 2: Хорошо, тогда едем за город.
- дополните диалог, приводя аргументы за и против
Look at the dialogue attentively. What phrases are missed?
Complete the dialogue giving arguments for and against.
Ученик 1: Hi, Sasha! What do you think about going to the seaside at the weekends?...
Ученик 2: That's not a bad idea, but : Why don't we go to the city? :
Ученик 1: I'd love to, but it's too noisy in the city and everything is expensive. Would you like to go to the mountains? It's exciting and :
Ученик 2: I don't think it's a good idea. : Let's go to the countryside. :
Ученик 1: With pleasure, I like the nature and we can go for a walk in the wood.
Ученик 2: OK. Let's go to the countryside then.
9. Работа в парах (составление диалога), использование таблицы с аргументами за и против.
Now it's time to make up your own dialogues. You may use the table with arguments for and against or give you own reasons why you choose the place. Don't forget to come to an agreement.
Use the following plan
A Предложение, обоснование, вопрос Отказ, обоснование, следующее предложение Согласие |
B Отказ, обоснование, новое предложение Отказ, обоснование, новое предложение Согласие |
10. Контроль неподготовленной диалогической речи. Анализ ответов. Выставление оценок.
11. Домашнее задание: стр. 99 продумать +/ - предложенных вариантов для обсуждения.
Now open your books at page 99 and look at the task "Speaking". It will be your home task. Think about arguments for and against each trip and write them down in your copybooks.
Now the lesson is over. Thank you for your work at the lesson. Good bye.