Цель: создать условия для активизации потенциала знаний, умений и навыков говорения и аудирования учащихся.
Задачи:
- расширять лексический запас;
- работать над фонетической составляющей произносительной речи;
- расширять лингво-страноведческий компонент знаний учащихся;
- знакомить учащихся с речевыми клише, необходимыми для общения в реальных жизненных ситуациях;
- воспитывать у детей уважительное отношение к партнерам по команде.
Пути реализации поставленных задач:
- организация процесса обучения для реализации практических целей в реальных жизненных ситуациях;
- создание атмосферы неформального общения для снятия психологического и языкового барьера;
- использование метода проекта, ролевых игр и драматизации.
Ход урока
1. Оргмомент урока, приветствие, постановка цели и задач
T:. How do you do, children?
Ch: How do you do?
T: I hope you are very well, children.
Ch: We hope you are too.
T: Thank you.
T: Look! We have won a ticket for a trip .And it is London. It’s great!
Do you like travelling?
P1: Yes, I do.
T: You see, travelling is wonderful! You can see different places, meet different people, learn many interesting things. What do you like travelling by?
P1: I would like travelling by car. P2: I would like travelling by bus.
P3: I would like travelling by train.
P4: I would like travelling by plane.
P5: I would like travelling by bike or on foot.
T: So, we are going to London. What should we do first?
Should we play games, read English texts, write exercises or practice English?
P1: I would like to practice English.
T: You are right!. But what for?
P1: To ask the way. P2:To buy something at the shop. P3:To go sightseeing.
T: Yes, asking the way, to buy something at the shop, to order the lunch, to go sightseeing and so on. First we should practice in phonetics. These are some English sounds and we should pronounce them correctly. Let’s do it together.
2. Речевая зарядка.
На доске названия достопримечательностей Лондона. Учитель читает , дети хором читают за ним, затем уч-ся читают самостоятельно.
T: Come here, please. Stand in a ring. Now let’s train asking t he way. (Слайд №2; приложение 1)
(Дети по цепочке расспрашивают как попасть… , называя достопримечательности)
a) - Excuse me…
- Yes, can I help you?
- How can I get to …
b) - What can I do for you?
- I would like …
T: Now try to order something at the cafe or to buy at the shop. (Слайд №3; приложение 2)
(Учащиеся называют те продукты, которые показаны на слайдах)
3. Ролевая игра “On board a plane” (Слайд №4, приложение 3)
Т: Now we are going to the airport and take our seats on board a plane.
(Стюардесса встречает пассажиров, просит показать билеты, рассаживает пассажиров по салону, предлагает меню, пассажиры заказывают различную еду. На интерактивной доске слайды с картинками самолета в воздухе, приземление самолета в аэропорту “Хитроу” в Лондоне.
Т: You are welcome to the hotel! We ‘ll live here, but two of you will go to the English family. Who wants? (Двое учащихся отправляются в английскую семью)
4. Ролевая игра “Living in the English family”. (Приложение 4)
Drinking Tea
T: Children! If you want to eat you may go to a cafe or to a shop to buy something .
5. “ At the cafe”. (Приложение 5)
6. “At the food shop”. (Приложение 6)
T (обращаясь к оставшимся учащимся): If you have already had a rest you may go sightseeing.
(Несколько учащихся отправляются посмотреть достопримечательности.)
7. “In the street”. (Приложение 7)
8. Подведение итогов урока.
T: Dear friends, our travelling is over. Now we are going home. I’m sure, it was interesting. You all were great! Many of you had a success in English. I’m glad to tell you about it. But I want to hear your own opinions on this point. What have you learnt during our travelling?
(Чему вы научились во время путешествия?)
P1: I’ve learnt asking the way.
P2: I know how to meet or to greet people.
P3: I can buy something at a shop or order some meal.
P4: I have known about English money.
T: You are fine, my dears! Good bye!