Level Upper-intermediate
Time 45 minutes
Goal
To have students acquire an understanding of the texts with the help of non-verbal components to develop their autonomy for creating productive learning environment.
Activity 1 (approximately 2 min.)
Purpose - To give students a clear idea about what they are going to do in class.
Procedure - Announce the following item for students to express some ideas :
"The role of the development of medicine for people's health is impossible to overestimate."
Activity 2 (approximately 5 min.)
Purpose - To brush up the vocabulary on the topic.
Procedure -To emphasize that the purpose of the lesson is to understand the texts on the topic through the reading of the non-verbal components.
Activity 3 (approximately 5 min.)
Purpose - To reinforce the purpose of reading non-verbal components.
Procedure -Students read the graphs.
Activity 4 (approximately 10 min.)
Purpose-To elicit the information from the whole text.
Procedure -Students read the texts.
Activity 5 (approximately 10 min.)
Purpose - To clarify the understanding the whole message of the given texts.
Procedure - Summarising the major points of the information presented in the texts with the help of the spider diagramm;
Cheking the results.
Activity 6 (approximately 10-15 min.)
Purpose - Students use what they have elicited from the texts.
Procedure - Encourage students to present the information independently demonstrating all the skills which are necessary for reading scientific texts with the non-verbal components.
SUPPLEMENTARY MATERIAL FOR THE LESSON
LESSON VOCABULARY Topic - Health and Medicine
N п/п | Word | Transcription | Meaning |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 7. 8. 9. 10. 11. 12 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. |
a graph a line graph X axis (horizontal axis) Y axis (vertical axis) a curve to increase to go up to decrease to decline to go down to get worse to get better a steep decline a pie-chart to demonstrate parts of the whole infant influenza typhoid fever diarrhoea inoculation smallpox scarlet fever diphtheria measles tuberculosis bubonic plague appendicitis To invent vaccine |
График, диаграмма Линейный график По горизонтали По вертикали Кривая линия Увеличиваться Подниматься Уменьшаться Снижаться Идти вниз Ухудшаться Улучшаться Значительное снижение Секторная диаграмма Демонстрировать части целого Детский Грипп Брюшной тиф Диарея, понос Делать прививки Оспа Скарлатина Дифтерия Корь Туберкулез Бубонная чума Аппендицит Открывать вакцину |
|
28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. |
vaccine Smallpox vaccine Diphtheria vaccine Typhoid vaccine Cholera vaccine Bubonic plague vaccine Yellow fever vaccine Polio vaccine Measles vaccine German measles vaccine |
Вакцина | |
38. 39. 40. 41. 42. 43. 44. 45. 46. 47. 48. 49. 50. 51. 52. 53. 54. 55. |
Amenities Sanitation Nutrition Routine Eliminate Surgery To confine To track down To contaminate Filthy condition Midden privies Sewage Closets Drain To eradicate Recruits Medicare Medicaid |
Удобства Улучшение санитарных усл. Питание Рутина, привычный порядок Устранять, исключать Хирургия Ограничивать Прослеживать Загрязнять, портить Грязные условия Отходы, кучи мусора Сточные воды, нечистоты Туалеты Осущать Искоренять Призывники, новобранцы Правительственная программа мед.помощи. Мед.помощь |
a table/таблица
Look at the table listing some: ./посмотрите на таблицу, представляющую...
Use the information in the table to answer the questions/используя данные таблицы
The table shows:/таблица показывает
- row/ряд
- the labels on the rows/ обозначения в колонках по горизонтали
- column/колонка
- the labels on the columns/обозначения в колонках по вертикали
- statistic table/статистическая таблица
- simple table/простая, перечневая таблица
- group table/групповая таблица
- combination table/комбинационная таблица
- picture diagram/изобразительная диаграмма
- to be arranged in the table/быть представленным в форме таблицы
- to be listed on the table/быть перечисленным в таблице
- as shown on the table/как показано в таблице
graphs/diagrams/
Look the : over carefully and answer the questions/внимательно просмотрите...и ответьте на вопросы
Study the : carefully and then answer the questions/изучите... внимательно и ответьте на вопросы
The: represents: ./...представляет
Study it carefully/изучите это внимательно
Note the main idea in one sentence and (1,2,3) specific details/представьте главную идею одним предложение и 1.2.3 специфическими деталями
- diagram/диаграмма
- diagram provides/диаграмма представляет
- different types of graph/различные виды графиков
- bar graph/столбиковая/полосовая диаграмма
- horizontal bar chart/горизонтальная столбиковая диаграмма
- vertical bar chart/вертикальная столбиковая диаграмма
- circle graph/pie chart/круговая/секторная диаграмма
- flowchart/диаграмма/схема информационного потока
- to describe a process/описать процесс
- line graph/линейчатый график
- schematic diagram/схематическая диаграмма
- x axis or horizontal axis/ горизонтальная ось/ ось абсцисс
- y axis or vertical axis/вертикальная ось/ ось ординат
- dotted line/точечная линия
- solid line/сплошная линия
- broken line/прерывистая линия
- curve/кривая линия
- to go up/идти наверх/подниматься
- to increase/увеличиваться
- to rise/вставать/подниматься
- to climb/взбираться/идти наверх
- to improve/улучшаться
- to recover/восстанавливаться
- to get better/улучшаться
- to level off/выравниваться
- to stabilize/стабилизироваться
- to stay the same/оставаться неизменным
- to reach a peak/достигать верхней точки
- to reach a maximum/достигать максимума
- to peak/достигать предела
- to undulate/колебаться волнообразно
- to fluctuate/колебаться, быть неустойчивым
- to go down/идти вниз/снижаться
- to decrease/ уменьшаться
- достигать нижней отметки
- to fall/ падать
- to decline/ снижаться
- to deteriorate/ загнивать, распадаться, ухудшаться
- to get worse/ ухудшаться
- to reach a low point/ достигать самого низкого положения
- to hit bottom/ достигать самого низкого положения
- note-taking/ делать заметки
- main ideas/ основные идеи
- specific details/ специфические детали
TASKS
Look at this graph.
- What kind of graph do you see?
- What is the title of the graph?
- What statistic does it show?
- What does horizontal axis show?
- What does the vertical axis show?
- What was the rate of infant death in York in 1900 (in 1960)?
- What is the trend of the infant death in York from 1900-1960?
- What is the reason for such a steep decline for infant death in York for the period from 1900-1970?