Работа над грамматической темой "Степени сравнения прилагательных"

Разделы: Иностранные языки


Работа над грамматической темой «Степени сравнения прилагательных» происходит в течение нескольких уроков. На первом уроке происходит ознакомление с правилами образования степеней сравнения, а также с правилами правописания. На следующем уроке учащиеся знакомятся с прилагательными, которые образуют степени сравнения не по основному правилу, так называемые исключения. На последующих уроках происходит отработка данного грамматического явления в речи, а также контроль усвоенного материала.

Приложение

1. Введение данной темы проходит с использованием элементов проблемной ситуации.

Look at the picture. How can we describe this cat?

P: The tiger is big, small, kind, nice, yellow, black, wonderful, etc.

What part of speech do we use for describing it? (We use adjectives.)

What do you know about adjectives?

P: Adjectives are words expressing properties.

Adjectives qualify nouns.

Adjectives do not change for number or case.

Now look at these pictures. What can we say?

P: The first cat is big. The second one is bigger. The third cat is the biggest. (Сравнивая предметы, используем русский язык.)

What have we done?

P: We have compared objects.

Таким образом можно подвести учащихся к формулированию темы урока.

What is the theme of the lesson? (Дети могут догадаться, что речь на уроке пойдет о том, как сравнивать предметы, т.е. о степенях сравнения прилагательных.)

2. Объяснение грамматического материала.

На данном этапе необходимо раскрыть значение, формообразование и употребление грамматической структуры. Объяснение происходит на русском языке.

В английском языке, как и в русском, имена прилагательные имеют две степени сравнения: сравнительную и превосходную. Иногда в качестве степени сравнения указывают положительную степень. Она указывает на качество предмета и соответствует словарной форме, т.е. прилагательные в положительной степени не имеют никаких окончаний.

Difficult, green, clean, etc.

После этого можно попросить учащихся сравнить два прилагательных, например, cold, beautiful. И подвести их к выводу о том, что прилагательные в английском языке бывают односложные и многосложные.

Сравнительная степень односложных прилагательых образуется путем прибавления суффикса -еr к прилагательным в положительной степени.

Cold – colder (холодный – холоднее).

Big – bigger (большой – больше).

При образовании сравнительной степени от сложных прилагательных к их основе прибавляется слово more (более).

Beautiful – more beautiful (красивый – более красивый).

Превосходная степень указывает на высшую степень качества предмета и образуется при помощи суффикса -est от односложных и двусложных прилагательных или слова the most самый от некоторых двусложных и более длинных прилагательных. Причём при прибавлении суффикса -est сохраняются те же правила, что и для суффикса -er.

Short – the shortest (короткий – самый короткий).

Dirty – the dirtiest (грязный – самый грязный).

Beautiful – the most beautiful (красивый – самый красивый).

Правила правописания:

Посмотрите и скажите, что изменилось в словах. Какое правило можно сформулировать?

Big – bigger – the biggest.

Happy – happier – the happiest.

Исключения:

Good – better – the best.

Bad – worse – the worst.

Old – elder – the eldest.

Far – further – the furthest.

Far – farther – the farthest.

Little – less – the least.

Much (many) – more – the most.

3. Отработка грамматического явления в речи происходит с помощью различных упражнений.

Вот некоторые из них.

1) What word is missing.

cold

 

the coldest

beautiful

more beautiful

 

clean

cleaner

 

big

 

the biggest

2) Correct the mistakes.

The wonderfulest, biger, the most cleaner, dirtiest, etc.

3) Divide the adjectives into two columns (по типу образования степеней сравнения).

Clean, slow. Wonderful, dark, expensive, interesting, big, etc.

4) Read the text, find adjectives and form the degrees of comparison.

Hobbit lives in a dark forest. He isn’t ugly, he is handsome. He has big eyes and a small nose, he is fat because he has a sweet tooth. He is kind and clever. Hobbit lives in a big house. His house is the most beautiful house in the forest.

5) Divide the adjectives in three categories:

  1. those which describe life in the city,
  2. those which describe life in the country,
  3. those which can describe life in the city and in the country.

Clean, slow, dirty, healthy, dangerous, modern, big, expensive, quiet, interesting, beautiful.

6) Use the words above to complete the sentences.

  1. The streets in the city are … than the streets in the country.
  2. The buildings in the city are … than the buildings in the country.
  3. The air in the city is … than the air in the country.
  4. The life in the city is … than the life in the country.

7) Form the degrees of comparison of adjectives.

  1. Small, thin, tall, fine, new, dirty.
  2. Famous; beautiful; difficult; serious; comfortable; expensive; suitable.
  3. Good; much; bad; little; many.

8) Divide the adjectives into three columns.

1 2 3
nice nicer nicest

Modern; reasonable; many; more; dearer; best; most important; good; worse, high; cheapest; light; less; more polite; higher; dear; most modern; bad; cheap; more important; little; better; important; highest; dearest; polite; worst; lighter; most polite; more modern; most reasonable; cheaper; most reasonable; most; least; lightest.

9) Answer the questions.

  1. Which is higher: a mountain or a hill?
  2. Which is longer: a sea or a river?
  3. Who is smaller: a mouse or a cat.
  4. Who is bigger: an elephant or a tiger.

10) Open the brackets.

  1. February is (cold) than March.
  2. John is (young) than me.
  3. Lake Baikal is (deep) than this lake.
  4. Mike is (tall) than Jack.
  5. Our flat is (more/less) comfortable than yours.
  6. This dictation is (more/less) difficult than yesterday’s one.
  7. This bird is (more/less) beautiful than ours.

11) Complete the sentences using the words and translate them.

Вспомогательные слова: useful, more, wild, oldest, best, many.

You know that the dog is a man’s ... friend.
The dog is also man’s ... friend.
... than ten thousand years ago dogs didn’t live with people.
They were ... .
Dogs now live with people and do ... things for them.

12) Translate into English.

Старый друг, старший сын, самая длинная дорога, грязный пол, сильнейший спортсмен, более трудный пример, дорогое платье, самый умный ученик, более удобное кресло, самая светлая комната, более теплое пальто, более красивая девушка, младший брат, лучший день.

4. Контроль усвоения грамматического материала.

1) Read the sentences. Put “A” if it is right, put “B” if it is wrong.

  1. I’m busier than my little sister.
  2. London is more old than New York.
  3. You should be carefuller.
  4. Yesterday he started to feel more bad.
  5. This exercise is more difficult than that one.

2) Choose the right variant.

  1. I met my (good) friend yesterday.
    1. Goodest.
    2. Better.
    3. Best.
  2. Mary is (young) in her family.
    1. Goodest.
    2. Better.
    3. Best.
  3. I met my (good) friend yesterday.
    1. The youngest.
    2. The younger.
    3. Young.
  4. This is (old) theatre in London.
    1. An older.
    2. The oldest.
    3. The eldest.
  5. This house is (old) of all houses in the street.
    1. As old as.
    2. Older.
    3. The oldest.

Приложение