Урок-соревнование по теме "Welcome to Green School" с использованием ИКТ

Разделы: Иностранные языки


Цель: повторение и закрепление изученного материала

Задачи:

Образовательные:

  • развивать практические умения и навыки устной речи:
  • развитие навыков восприятия речи на слух и навыков чтения с целью понимания прочитанного;
  • повторение и закрепления основных правил чтения гласных в открытых и закрытых слогах и знаков фонетической транскрипции;
  • повторение и закрепление изученной лексики по темам “Глаголы”, “Еда”, “Дни недели”, “Местоимения”.
  • повторение и закрепление умения построить общие вопросы в настоящем простом времени и дать краткие ответы.

Воспитательные: формирование навыков групповой формы работы;

Развивающие: развитие самостоятельности, логики мышления, способности осуществлять продуктивные речевые действия, развитие памяти, внимания, быстрой реакции, толерантности.

Тип урока: комбинированный с применением средств ИКТ.

Оборудование: аудиомагнитофон, персональный компьютер, интерактивная доска, электронная презентация по теме, выполненная в программе “Power Point” (Приложение 1), задания на отдельных листах с иллюстрациями презентации (Приложение 2), аудиозаписи песен “The more we’re together!”, “What is your name?”, “The ABC”, эмблемы команд “Crazy frogs”, “The sunshine”, “Cool kids”.

Stages of the lesson:

I. The beginning of the lesson

Good morning, dear pupils! I’m glad to see you today. I hope you’re fine and ready to work, aren’t you? So, let’s start our lesson.

Today we’re going to revise all you’ve studied in the 1st term. It won’t be an ordinary lesson. It’ll be a funny competition. <Слайд1> Приложение 1 You should divide into three groups and think of a name for them. Now we’ve got three teams: “Crazy frogs”, “The sunshine”, “Cool kids”. <Слайд2>

The team which gets more points wins. One point is for one correct answer.

(The classboard is divided into three columns: “Crazy frogs”, “The sunshine”, “Cool kids” and all teams have their own emblems).

II.

1. The 1st competition is called “I can read!”.

Now look at the whiteboard. There are some words. Read these words, guess the general sound and write down the symbol of the sound. <Слайд3>

2. The 2nd competition is called “Rhyming words”. I’ll read you some funny Russian poems. But there is a missing English word in each poem. Listen to the poems? Find out the rhyming English word and write it down on the whiteboard. There are three poems for each team.

Мы едем в город снова?
Идти и ехать – … (to go).
Запомнить Вам не повредит:
Встречать, знакомиться – … (to meet).
Читать полезно много книг.
Читать, читайте – значит … (to read).
Рыбу ловишь – не шумишь.
Рыба по-английски … (a fish).
Это вовсе не каприз:
Сыр мы называем … (cheese).
Винни-Пуха нет ли с Вами?
А то спрячу мед свой … (honey).
Вы не стойте на краю!
Ты и Вы – иначе … (you).
Она спешила! Не спеши!
Она – местоимение … (she).
Я ошибся: ай-яй-яй!
Я – местоимение … (I). <Слайд4> <Слайд5>

3. The 3rd competition is called “ A funny Theatre”. I need two players from each group. You’ll get a worksheet. Put the sentences in the correct order and act out a dialogue. (Участники каждой команды получают лист с репликами диалога и иллюстрацией. После того, как диалог составлен, участники команды разыгрывают его. Текст диалогов демонстрируется на интерактивной доске <Слайд6> <Слайд7> <Слайд8>).

Dialogue 1:

Good morning!
I’m sorry. I don’t like cabbage.
Would you like some honey?
Morning!
Do you like cabbage? Приложение 2.1

Dialogue 2:

Yes, please!
Good morning, Billy!
Would you like some sandwiches?
Morning, Mum! I’m hungry!
Here you are. Help yourself!
Thank you. Приложение 2.2

Dialogue 3:

Here you are!
Hello!
Thanks.
Good morning!
You welcome.
Give me a cake and some sweets, please. Приложение 2.3

4. The 4th competition is called “My favorite songs”.Let’s have a rest. Easy round! Listen to music, guess the song and sing it. (Звучат песни “The more we’re together!”, “What is your name?”, “The ABC”).

5. The 5th competition is called “ Yes/no ping-pong”. It’s a funny grammar game. Ask each other 5 general questions and give short answers. You should use the verbs: do/does/am/is/are/can/have/has. The members of “Crazy frogs” ask questions the members of “The Sunshine”. “The Sunshine” ask “Cool kids”. “Cool kids” ask their questions “Crazy frogs”. Ready, steady, go! <Слайд9>

6. The 6th competition is called “ Raptime”. Look at the whiteboard. Match the words and the sentences. Imagine that you are a rapper and perform rap music. The sentences are the words of your songs. Don’t be shy! <Слайд10>

I dance
They sing songs
She reads
He writes
You play chess
We swim
on Sunday
on Monday
on Tuesday
on Wednesday
on Thursday
on Friday

Now, let’s check out and sum up your scores. The winner is …

III. The end of the lesson

Thank you very much for your work in the lesson. You are so active and it’s great. That’s all for today. <Слайд11>

Goodbye rhyme
Time to finish now
Stop our work and fun
See you on … (name day of next lesson)
Goodbye, everyone!

Литература:

  1. Биболетова М.З., Денисенко О.А., Трубанева Н.Н. Английский язык: Английский с удовольствием. В 2-х частях: Учебник англ. яз. для 3 кл. общеобраз. учрежд. – Обнинск: Титул, 2006.
  2. Лосева С.В. Английский в рифмах. – М.: АО “Буклет”, 1993. – 88 с.
  3. Маслыко Е.А., Бабинская П.К., Будько А.Ф., Петрова С.И. Настольная книга преподавателя иностранного языка: Справ. пособие. – Мн.: Высш. шк., 1997. – 522 с.
  4. Самсон, К. 333 совета по обучению английскому языку в школе / Колет Самсон; пер. с фр. Е.А. Рейдик. – М.: Астрель: АСТ, 2007. – 96 с.
  5. Стайнберг Д. 110 игр на уроках английского языка / Дж. Стайнберг; Пер. с англ. – М.: ООО “Издательство АСТ”: ООО “Издательство Астрель”, 2004. – 124 с.
  6. Carol Read 500 Activities for the primary Classroom – Macmillan Books for Teachers, 2009. – 320 p.