Школьные тематические вечера по английскому языку

Разделы: Иностранные языки


Внеклассная работа по английскому языку органически входит в учебно-воспитательный процесс в школе. Тематические вечера на английском языке являются одним из интереснейших и эффективнейших видов массовой внеклассной работы. Более того, именно они - одна из наиболее удачных форм повышения у учащихся интереса к английскому языку, культуре, обычаям и традициям Великобритании, совершенствования навыков устной речи, повторения и закрепления ранее изученной лексики, расширения словарного запаса. Своей занимательностью они вызывают интерес учащихся, а подготовка к вечеру позволяет привлечь к работе весь класс. Проведение таких мероприятий, безусловно, требует большой подготовки со стороны учителя и учащихся, но, и они чрезвычайно полезны как в общеобразовательном, так и в языковом отношении.

Тематические вечера и подготовка к ним развивают художественные способности, чувство коллективизма, взаимовыручку.

В своей работе часто использую проведение тематических вечеров для классов одной параллели. Обычно к вечеру начинаем готовиться за 2–3 месяца до его проведения, думаем над костюмами, аксессуарами, распределяем обязанности между учащимися, отбираем главных “героев” вечера, проводим репетиции.

Я – учитель английского языка 2–11-х классов обычной общеобразовательной школы. Поэтому, если я провожу вечера с учащимися начальной школы, то в качестве главных ведущих вечера я подключаю учащихся среднего звена. Учащиеся старшего звена являются ведущими тематических вечеров в среднем звене. В старшем звене ведущими являются учащиеся этого же звена с лучшими показателями по предмету.

В прошлом учебном году на выпускном вечере в начальной школе, который проходил в виде расписания предметов одного школьного дня детей, мне нужно было представить урок английского языка. У нас в школе в начальном звене английский язык проводится как дополнительные занятия и после уроков, на него отводилось и отводится всего 2 часа. Моя задача была охватить как можно больше детей, показать не только навыки монологической речи детей, но и показать приобретенные навыки и умения диалогической речи, умения исполнять песни на английском языке.

Цель проведённого урока - мероприятия, посвященного английскому алфавиту - подведение итогов изученного материала. Подготовка урока - праздника включалась в учебный процесс. Ребята разучивали песни и стихи, что позволяло в игровой форме повторить и закрепить пройденный материал. Наглядные пособия – картинки с буквами алфавита и рисунками, элементы костюмов для сценок. Музыкальное сопровождение – записи на магнитофоне и фортепиано. Пели песни все дети, которые изучали английский язык, а “буквами” и участниками сценок были 32 ученика. 25 минут, отведённые на урок английского языка, пролетели незаметно. Помощниками в проведении мероприятия были 4 человека из 6 “А” класса, в котором я не только учитель английского языка, но и классный руководитель.

Вот сценарий открытого урока-мероприятия в начальной школе.

Ведущий 1: Захарова Наталья.

Ведущий 2: Мельников Иван

Ведущий 3: Маркина Анна.

Ведущий 4: Цыганов Артём.

Teacher: Good morning, children!

Children: Good morning, Yelena Anatolyevna! We are glad to see you.

Teacher: I’m glad to see you, too. How are you?

Children: We are fine, thank you! And you?

Teacher: Oh, I’m fine, thanks.

(To children’s parents, teachers and guests): Dear, our guests! We gather here to our open English lesson to speak about English alphabet, to show you what we can do and what we have learnt. We think you’ll like our lesson. So, we’re beginning. Natasha, please.

Narrator 1 (Zacharova Natalya): Hello children, your parents and guests.

Ведущий 2 (Мельников Иван): Здравствуйте, ребята, родители и гости.

Narrator 2 (Melnikov Ivan): We are glad to see you in the walls of this hall

Ведущий 1 (Захарова Наталья): Мы рады видеть вас в стенах этого зала.

Narrator 3 (Markina Ann): welcome to our ABC party.

Ведущий 4 (Цыганов Артём): Добро пожаловать на нашу встречу, посвящённую английскому алфавиту.

Narrator 4 (Tsiganov Artjom): Can you say the alphabet from A to Z?

Ведущий 3 (Маркина Анна): Вы может сказать алфавит от Эй до Зэд?

Children: Yes.

Narrator 1 (Z. N.): Can you say how many letters are there?

Ведущий 2 (Мельников Иван): Вы можете сказать: “Сколько в английском алфавите букв?”

Children: There are 26 (twenty-six).

Narrator 2 (M. I.): Who is the first one:

Ведущий 1 (Захарова Наталья): Какая первая буква?

Children: Letter A.

Letter A (Olga Aleksandrova):

A is for Apples and Apple – trees.
You can see apples on the apple-trees.
I am an apple,
And I am red and sweet,
And I am good to eat.

Narrator 3 (M. A.): Who is the second one:

Ведущий 4 (Цыганов Артём): Какая вторая буква?

Letter B (Pronin Serge):

Me – the letter B.
B is for Books.
I have got many books.
We are good friends,
My books and I.
We have such fun,
My books and I.
We are good friends,
Can you say why?

Narrator 4 (Ts. A.): Who is the third one?

Ведущий 3 (Маркина Анна): Какая третья буква?

Letter C (Antipova Adelya):

Me – the letter C.
C – is for Cat.
I have a cat,
His name is Pit;
And with me
He likes to sit,
Pit loves me
And I love Pit.

Narrator 1 (Z. N.): Who is the fourth one:

Ведущий 2 (Мельников Иван): А какая четвёртая буква?

Letter D (Sigida Denis):

It is me – letter D.
D is for dogs, not for cats.
I like dogs, not cats.
I like dogs,
All dogs,
Big dogs
And small dogs,
Black dogs,
And white dogs,
But I like best
As you can see,
The dog who
Likes to play with me.

Narrator 2 (M. I.):

So do I.
My dog has four legs,
I have only two;
My dog likes to run,
I like to run, too.

Narrator 3 (M. A.): Who is the next?

Ведущий 4 (Цыганов Артём): А какая следующая буква?

Letter E (Gorbunova Nastja):

It is me – the letter E.
E is for Eight and Eleven.
“How much is eight and eleven?”
Asks little Evan.
“How much is eleven plus eight?”
Asks little Kate.

Narrator 4 (Tsiganov Artjom): Let’s help Kate and Evan? So, eleven plus eight is

Ведущий 3 (Маркина Анна): Давайте поможем Кате и Ивану. Итак, 11+8 =

Children: nineteen.

Letter F (Sprishevsky Dima):

Flowers here,
Flowers there,
Flowers growing
Everywhere.

Narrator 1 (Zacharova Natalya): Who are you?

Ведущий 2 (Мельников Иван): Ты кто?

Letter F (Sprishevsky Dima):

I am the letter F.
F is for flowers: red and blue,
White and yellow and rosy, too.

Letter G (Amachanova Arrina):

Look at me! I am the letter G.
G is for Girl and also for a Garden.

Letter H (Derugin Marks):

And now the letter H.
H is for Hand. I have two hands.
This is the way I clap my hands.
(Clap his hands).
How many hands
Has a boy, say?
How many hands
For work and play?
How many hands
Has a girl, say?
How many hands
For work and play?

Children: Two!

Narrator 2 (Melnickov Ivan):

Tell me little Pete,
What you like to eat?

Letter I (Vildanov Maxim):

Well, I like to eat,
What is good and sweet!
(He shows picture with ice-cream)

Children: It is an ice-cream.

Letter I (Vildanova Maxim):

Yes, ice-cream starts with the letter I,
But I think, I is for I.
I am a boy, and I am ten.
I like to play with my brother Ben.

Narrator 3 (Markina Ann): Here is the letter J.

Ведущий 4 (Цыганов Артём): А вот и буква джей.

Letter J (Gorbachjova Aljona):

J is for Jam. This is an apple jam.
Jimmy likes it, and so does Sam.

Letter K (Romanov Dima):

K is for Kite. Kate has a Kite.
It is little and white.
My Kite is white,
My Kite is light,
My Kite is in the sky.
Now left and right
We fly the Kite,
We fly it, you and I.

Letter L (Mevshaya Mariya):

I see a big yellow Lion,
A big yellow Lion!
What a big yellow Lion!
What a Lion, what a Lion!
L is for lions!

Letter M (Roschin Maxim):

I am the letter M.
M is for May and for May Day.
For March and for Mother’s Day.
M is for a Mouse as for May Day.

Cat (Chernov Dima):

Little mouse, little mouse.
Where is your house?

Mouse (Zimina Ann):

Little cat, little cat,
I have no flat.
I am a poor mouse,
I have no house.

Cat (Chernov Dima):

Little mouse, little mouse
Come into my house!

Mouse (Zimina Ann):

Little cat, little cat,
I do not do that.
You want to eat me.

Narrator 4 (Tsiganov Artjom): Now – the letter N.

Ведущий 3 (Маркина Анна): А теперь – буква “ЭН”.

Letter N (Pjatov Alyosha):

N is for Numbers.
N is for Nine, Ninety and Ninety – nine.

Children: Ninety – nine.

Letter O (Kruglov Artyom):

O is for оne. One and two is three.
Three little cats are in a tree.
Let us count!
One, one, one,
Little dog runs
Two, two, two
Cats see you.
Three, three, three
Birds in a tree.
Four, four, four
Toys on the floor.

Letter P (Marchenko Kira):

P is for Pencils. With them I can draw:
A red pen, a green tree or a blue door.
P is for Picture. In it you can see
A car or a bus, a street or a tree.

Letter Q (Plesin Pasha):

I am the letter Q.
Q is for questions. How are you?
How old are you? And how do you do?

Letter R (Kolesova Lera):

I am the letter R.
R is in brown,
Grey and green too,
But not in white,
Yellow or blue.

Letter S (Semyonov Maxim):

Street begins with the letter “S”.
S is for Street.
This is my Street!

Tokaryeva Sveta (с элементами костюма полицейского):

Stop! Look! Listen!
Before you cross the street,
Use your eyes, use your ears,
And then use your feet.

Letter T (Yersov Paul):

T is for Tick and for Tock.
“Tick – tock” says the clock.

Parshutin Andrew: What is it?

It can tell you all the day:
Time to sleep and time to play.

Children: The clock.

Letter U (Varno Darya):

U is for under, not at.
“I am under the tree”, says Pat.
Little children,
Come to me.
Let us play
Under the tree.

Letter V (Goncharuck Sasha):

V is for vegetables!
This is the season
When vegetables grow.
I come to the garden
And make water flow.

Letter W (Bogachyova Masha):

W is for Where? When?
Who? And What?
Who is in the garden
And who is not?
W is for winter when it is cold.
But I like winter and I like cold.

Letter X (Kozlov Roma):

X is in six. Let’s count up to six!
One, two, three, four, five, six.

Letter Y (Sargsyan Misha):

Y is for Yard where children play.
They play in the yard every day.
Our yard is your yard,
We all can play here!

Letter Z (Kotchergin Timofey):

I’m the last letter. The letter Z.
Z is for the Zoo. Let’s go to the Zoo.
I like to go to the Zoo. And you?

Narrator 1 (Zacharova Natalya): So. Our ABC party is coming to its end.

Ведущий 2 (Мельников Иван): Итак, наша английская часть вашего выпускного вечера подходит к концу.

Narrator 2 (Melnikov Ivan): And now let’s sing the song “The ABC”.

Ведущий 1 (Захарова Наталья): А теперь споем песню “Алфавит”.

Teacher: So, our lesson is over. Thank you. Good bye, children.

Children: Good buy, Yelena Anatolyevna!

Фрагменты проведённого урока в фотографиях:

Открытое мероприятие в фотографиях: