Scotland (Шотландия)

Разделы: Иностранные языки


Цели:

  • Обучающий аспект: Обобщение знаний о Шотландии, продолжение формирований умений в монологе, чтении, письме; развитие общеучебных умений: планирование ответа, работа с текстом.
  • Развивающий аспект: развитие речи учащихся, обогащение и усложнение словарного запаса; усиление коммуникативных свойств речи; развитие мышления и памяти; выявление одаренных детей, развитие артистических способностей учащихся, развитие интереса к изучению английского языка.
  • Воспитательный аспект: воспитание нравственности, воспитание уважения к иноязычной культуре.

Оснащение: карта Великобритании, виды Шотландии, проектные работы учащихся, аудиозапись.

Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний.

Методы обучения: объяснительно-иллюстративный, поисковый и репродуктивный.

Принципы отбора методов:

  • учет реальных возможностей и возрастных особенностей учащихся;
  • учет соответствия уровня методической подготовки учителя.

Сокращения: «T» – Teacher – учитель, «P» – Pupil – ученик.

Ход урока

I. Оргмомент

T: Today, we shall continue to speak about the best country in the world. Scotland has everything you could ask of a holiday destination: from breathtaking scenery to stunning cities, wonderful festivals, haunting history, fine malt whisky, romantic castles and thrilling melodies of bagpipes. Of all places in the world few can capture the hearts as Scotland can.

Look at the board, please. There are some pictures here: Loch Ness, Glasgow, Edinburgh, the flag and the emblem of Scotland. The plan for today’s lesson is:

The plan

  1. Phonetic drills.
  2. Brainstorm.
  3. Project works.
  4. Relaxation.
  5. Writing.
  6. The end.

II. Фонетическая зарядка.

(Звучат звуки волынки).

T: Scotland! A beautiful country, that inspired Robert Burns to write so many wonderful poems about its countryside and its people. He felt a special bond with the Highlands, with its high mountains and wild locks. I’d like to begin our lesson with the most famous Burn’s poems about Scotland “My Heart’s in the Highlands”. Open the books at page 184 and read the poem, please. (P1,P2, P3 read the poem).

T: Will you recite the poem? (P4, P5 recite the poem). Well done. Thank you very much. Speaking about Scotland, we can’t but say, that there are many proper names, which are difficult to pronounce. Let’s read them. Find exercise 23 at page 187.

  • repeat after me;
  • read together with me;
  • P6, P7 read the words, please.

Highlands[‘hailəndz]

Lowlands[‘ləuləndz]

Glasgow [΄gla:zgəu]

Edinburgh [΄edinbərə]

Athens [΄æθinz]

Holyrood[΄haliru:d] Palace

Princes [΄prinsiz] Street

Sir Walter Scot [΄sə:΄wo:ltə ΄skat]

The Clyde [΄ðə΄klaid]

The Clyde Valley

The Royal Mile

The Cannongate [΄ðə kænəngeit]

The Scott Monument [΄ðə skat΄manjumənt]

T: Thank you very much.

III. Актуализация лексики. Brainstorm.

T: Before speaking about Scotland, we’ll train our lexics. We must enlarge our knowledge and our speech must be rich and colorful. Translate, please. Ready, steady, go.

A picturesque scenery – живописный пейзаж

International trade – международная торговля

A modest dress – скромная одежда

A prosperous city – процветающий город

To hung a picture – вешать картину

He was buried – он был похоронен

The writer’s grave – могила писателя

A high rock – высокая скала

A smart dress – нарядное платье

Ударить кого-либо – to strike somebody

Выглядеть нарядно – to look smart

Скромный человек – a modest person

Живописный пейзаж – a picturesque scenery

Успешный юрист – a prosperous lawyer

Преданность семье – Devotion to the family

Удивительный персонаж – a striking character

IV. Развитие навыков монологической речи. Защита проектных работ.

T: After phonetic drills and the brainstorm, I see you are ready to work. Your home work was to make project works about Scotland. I want to organize a press-conference, devoted to Scotland and listen to your works. While you are listening, you are to fill the table, using the material of your project works. Look at your tables, please. You must write down geographical characteristics, capital, principal cities, principal industries, famous Scots, language and sports.

(Защита проектных работ).

  1. Scotland (general information).
  2. Famous Scots inventers.
  3. Famous Scots writers.

T: Robert Burns, a famous Scottish poet is famous all over the world. I advise you to listen one of his best poems «A Red, Red Rose…».

(P7 recites the poem).

A Red, Red Rose

O my love is like a red, red rose
That’s newly sprung in June:
O my love is like a melody
That’s sweetly play’d in tune.
As fair art thou, my bonie lass,
So deep in love am I:
And I will love thee still, my dear,
Till a’ the seas gang dry:
Till a’ the seas gang dry, my dear,
And the rocks melt wi’ the sun;
And I will love thee still, my dear,
While the sands o’ life shall run.
And fare thee weel, my only love,
And fare the weel a while!
And I will come again, my love,
Tho’ it were ten thousand mile!

T: And now I want you to listen to this poem in Russian.

Перевод С. Маршака.

Любовь.

Любовь как роза, роза красная,
Цветет в моем саду.
Любовь моя – как песенка,
С которой в путь иду.
Сильнее красоты твоей
Моя любовь одна.
Она с тобой, пока моря
Не высохнут до дна.
Не высохнут моря, мой друг,
Не рушится гранит,
Не остановиться песок,
А он, как жизнь, бежит…
Будь счастлива, моя любовь,
Прощай и не грусти.
Вернусь к тебе, хоть целый свет
Пришлось бы мне пройти!

V. Музыкальная пауза.

T: Not only poems, but also Scottish songs are very popular all over the world. Let us sing the most famous Scottish song “My Bonnie Lies over the Ocean” Thank you very much.

VI. Развитие навыков письма. (Заполнение таблицы).

VII. Подведение итогов урока.

T: I think, you work hard today. To my mind, you show good knowledge of the topic “Scotland”. Your marks for today’s lesson are… (Выставление оценок).

Приложение