Разработка открытого урока по английскому языку в 9-м классе по теме "Здоровое питание"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

Практическая: систематизировать знания и умения учащихся по теме ‘Healthy Eating’; познакомить учащихся с принципами здорового питания, объяснить строение пищевой пирамиды и как ею пользоваться.

Образовательная: приобретение знаний о пищевых группах, содержащих различные вещества, необходимые для жизнедеятельности человека; обогащение словарного запаса учащихся.

Развивающая: развивать воображение, творческое мышление, развивать речевые способности, способности логически излагать, развивать умение анализировать.

Воспитательная: учить учащихся бережно относиться к своему здоровью, правильно питаться, отказаться от вредных привычек.

Оборудование: Выставка творческих работ учащихся: постеры о здоровом питании, интересные факты о продуктах, высказывания, пословицы о еде, которые они готовят заранее.

Мультимедийная презентация ‘Healthy Eating’ (Приложение 1), проектор и экран.

Минипостеры ‘MyPyramid: Steps to a Healthier You’ (Приложение 2).

Магнитофон.

Песня ‘An apple a day keep a doctor away’

Карточки с заданиями (Приложение 3, Приложение 4)

УМК “Happy English.ru” для 9 класса (Кауфма К.И., Кауфман М.Ю.)

Ход урока

1. Начало урока

Good morning children! I’m very glad to see you. How are you? Well, let’s start our lesson.

Диалог с дежурным: Who is on duty today? What date is it today? What day of the week is it today? Who is absent today? What’s the weather like?

Thanks. Winter is a cold season, isn’t it? Many people often get a cold in winter. But healthy food may prevent you from getting sick.

The theme of our lesson is “Healthy Eating”. You will learn about food groups and how the Food Pyramid can help to plan healthy meal. We are going to watch a presentation and do some tasks. After this lesson you will be able to list the better food choices for a healthy body and answer the question ‘What food groups are important for a healthy body?’ (вопрос записан на доске).

2. Фонетическая зарядка и речевая разминка.

Let’s read some words (CARD 1). Match the words with their definition. You have a minute. Start, please.

3. Eating habits (Беседа с классом)

Now let’s speak about your eating habits (CARD 1 – Приложение 3). Answer the question. Count your “Yes” answers. And what are your results?

Your diet isn’t healthy and balanced.

Учитель держит в руках шоколадку и яблоко и спрашивает учащихся, что, по их мнению, лучше и полезнее для их здоровья:

– Which is better and healthier for your body: an apple or a chocolate bar?

Затем учитель интересуется, задумывались ли учащиеся о пользе съеденного:

– Do you think about what you are putting in your body before you eat anything?

Many teenagers don’t eat healthy diets. You should take more care with what you are eating! You should change your eating habits to improve your health.

Учитель объясняет, чтобы быть здоровыми, следует есть больше определенные продукты и меньше другие:

– In order to be healthy you should eat more of certain products and less of others.

The Food Pyramid can be your guide for your balanced diet.

4. Presentation ‘Food Pyramid’

The Food Pyramid shows us how much we need to eat from each food groups. To get the nutrients you need, eat these foods every day.

Учитель говорит о том, что принципы здорового питания можно представить в виде пирамиды и предлагает посмотреть презентацию “Пищевая пирамида” (Приложение 1).

Перед просмотром презентации учащиеся получают задание (CARD 2 – Приложение 4) – учащиеся заполняют таблицу по ходу презентации.

– You will watch the presentation and at the same time you will work on the task in your CARD 2. Before you start watching the presentation read the instructions.

После просмотра презентации учитель задает вопрос:

– Have you enjoyed the presentation? Why or why not?

Учитель раздает учащимся минипостеры ‘My Pyramid’ (Приложение 2) и предлагает проверить свои ответы в таблице, заполненной во время просмотра презентации, самостоятельно.

– Test yourself your task in the card and check up how many servings of these food groups you should eat.

Затем учащиеся выполняют ряд заданий на знание пищевых групп и пищевой пирамиды.

– Let’s see what you know about the Food Pyramid. We’ll do some exercises.

Учитель зачитывает утверждения и учащиеся должны ответить, какие из них являются правдивыми, а какие – нет:

– Listen some sentences and say if it is true or false.

1. Everybody must take multivitamins every day.

2. You can eat as many fruit and vegetables as you want.

3. The Food Pyramid shows a balanced diet.

4. Coca-Cola is good for you.

5. Healthy food includes fresh fruit and vegetables.

6. People must eat a variety of foods to get all the nutrients they need.

Далее учитель предлагает учащимся выполнить ряд заданий (CARD 3 – Приложение 4):

– Take your card 3, please. You have only 5 minutes to do it.

Task 1.

– You will read some questions. On your cards there are three answers for every question. Please, choose the correct one and circle it.

По истечении отведенного времени учитель собирает карточки с выполненными заданиями.

– Sveta, collect the cards, please. Thanks.

5. Говорение

And now answer the main question of our lesson:

What food groups are important for a healthy body?

Congratulations!

– You know a lot about Food Groups. Let’s invent a story about healthy eating. Everyone should make up only one sentence. But don’t repeat the sentences of your friends. We should speak about all food groups.

– What do you think healthy eating means? Let’s start!

– Thank you! It’s great.

As you know in order to stay healthy it is important to have a balanced diet. It means that food should contain something from each of food groups.

6. Подведение итогов

Thank you for the lesson. Thank you for your answers and your creative work. I’ll give you good and excellent marks. Write down your homework – p. 78, ex. 4.

I think all of us will have a right diet and we’ll be healthy. I hope you will be able to use your knowledge of the food groups to plan a healthy meal. Use the Food Pyramid as a guide for your balanced diet.

Звучит песня “An apple a day keep a doctor away”. Учитель обращается к ученикам:

Everybody knows the proverb “An apple a day keep a doctor away”. It’s true (Учитель показывает на постер с интересными фактами о яблоках). Do you know that one medium apple contains just 70 calories and is a good source of vitamin C? I have special presents for you. Take these apples and be healthier! Goodbye!