Внеклассное мероприятие для 5-х классов первого года обучения "Mother's day"

Разделы: Иностранные языки, Внеклассная работа


Цели мероприятия:

Образовательные

  • Закрепить и обобщить полученный лексико-грамматический материал.
  • Познакомить учащихся с детской английской литературой на примере предложенных стихотворений, песен и инсценировок.

Развивающие

  • Развивать навыки устной речи и аудирования.

Воспитательные

  • Воспитывать интерес к изучению иностранного языка.
  • Воспитывать дружеские отношения между группами.
  • Привлечь как можно больше учащихся с разным уровнем обученности к подготовке и проведению мероприятия.

Оборудование и пособия для проведения мероприятия:

  • Аудиозапись песен.
  • Костюмы кошки, трех котят и волка для инсценировки.
  • Декорации домика и комнаты со столом и стульями.
  • Воздушные шары для украшения зала и надпись для украшения сцены «Mother’s day».
  • Посуда для инсценировки песни «Help your mother!»
  • Корзинка для мамы-кошки, книга, цветные карандаши и перчатки для котят.
  • Кусочек сахара и белый носовой платок для волка.
  • Напечатанные загадки о мамах.
  • Веревочка, одежда и два набора прищепок (деревянные и пластмассовые) для конкурса «Большая стирка».
  • Заготовки для последнего задания – аппликации.

Пояснения к проведению мероприятия:

  • Целью данного мероприятия было – помочь творческим учащимся 5-го класса реализовать полученные знания на практике, а также обобщить и повторить пройденный теоретический материал. В роли ведущих выступили учащиеся 7-го класса. Мероприятие было задумано как соревнование между командами двух классов, сопровождающееся небольшими инсценировками. Мероприятие было начато небольшими двустишиями, которые было предложено выучить самым слабым учащимся. Более сильные учащиеся вошли в состав команды, а активные в сценическом плане дети приняли участие в инсценировке. В ходе соревнования командам раздавались жетоны (заготовки для последнего конкурса – аппликации) по количеству заработанных баллов.
  • Домашнее задание для команд: подготовить рассказы о своих, присутствующих на празднике, мамах или рассказать о них по рисунку или по фотографии, принести листы белой и цветной бумаги, ножницы, клей, цветные карандаши или фломастеры.

Mother’s day.

1. (Мероприятие начинают учащиеся 5-го класса, которым английский язык дается с трудом.)
My Mother. [1]

Who said “Goodnight”
When I was a child?
My mother!

Who comforted me in her arms so mild?
My mother!

Who dressed my dolls in clothes so gay
And showed me often how to play?
My mother!

Who ran to help me when I fell
And who could funny stories tell?
My mother!

Who sits at my head when I am in bed?
My mother!

Who is so nice, who is so kind,
Another so dear you’ll never find?
My mother!

2. (Программу продолжают ведущие – учащиеся 7-го класса)

  • Good afternoon, dear friends! We are glad to see you today!
  • Good afternoon, our dear Mothers! We have prepared this performance for you!
  • Let’s meet our teams. What is your team’s name? Please, clap your hands. Class 5A is …
  • What is your team’s name? Please, clap your hands. Class 5B is …

  • Let us introduce our jury.
  •  This is Irina Vladimirovna. She is a teacher of English.
  • This is Nina Pavlovna. She is a teacher of English, too.
  • This is … She is a pupil of the … form.
  • Please, clap your hands.
  • And at last, it’s time to get to know with our guests, our Mothers and check your home work. The first task for the teams is to introduce and to describe their Mothers.

3. (1-ое задание для команд - представить приглашенных мам или рассказать о них по фотографиям).

4. (Для зрителей учащиеся 5-го класса, не вошедшие в состав команды, представляют инсценировку «Mother Cat and her three little kittens»[4]).

Kittens: We are three little kittens. And this is our mother. She is nice. She is good. She is very, very kind. We love her very much. (Котята поют песенку).

My dear, dear Mummy,
I love you very much.
I want you to be happy
On the Eight of March.
Be happy, be happy on the Eight of March. (Twice.)

Cat: Oh, my dear children. I am going to the market to buy some milk and bread for dinner. You must be good and sit still, or the Wolf will hear you and come.
Black kitten: I can read and I like reading. So I shall read a book and sit still.
Grey kitten: I have many coloured pencils and I like drawing. So I shall draw pictures and sit still.
White kitten: I cannot read and I cannot draw. So I shall look out of the window and sit quietly on the bench by the window.

5. (Продолжают ведущие).

  • So, Mother Cat is going to the market. Let’s help her to do shopping.
  • Your second task is to do signboards. Don’t forget: you must write them in capital letters.

6. (2-ое задание для команд - заглавными буквами надо написать вывески «Колбаса» или «Фрукты» и другие).

 7. (Во время выполнения задания командами для зрителей продолжается инсценировка):
The song “Do you like hamburgers?”

Wolf: Mother Cat is not at home. Little kittens are by themselves. I shall go into the house and take all her kittens. What a good supper I shall have!
Kittens: Who is there by the door?
Wolf: It’s me, your mother. Open the door, my little kittens. I have brought you sweet milk for dinner.
White kitten: You are not our Mother. Your voice is not sweet
Kittens: We shall not open the door to you. Go away!
Wolf: What shall I do to make my voice sweet? What will make my voice sweet? Oh, I know. Sugar is sweet. I shall eat sugar and my voice will become sweet.
Kittens: Who is there by the door?
Wolf: It’s me, your mother. Open the door, my little kittens. I have brought you sweet milk for dinner.
Black kitten: Show us your paw through the window.
Grey kitten: This is not our Mother’s paw. Our Mother’s paw is white as snow. Your paw is black as coal. You are not our Mother.

8. (Продолжают ведущие).

  1. The three little kittens know their Mother very well.
  2. And do you know well some Mothers from fairy-tales and stories for children?
  3. Try guess. (3-е задание: The riddles about Mothers.)

9. (Продолжение инсценировки).

Wolf: My paw must be white. Oh, I need a handkerchief! My paw will be white.
Kittens: Who is there by the door?
Wolf: It’s me, your mother. Open the door, my little kittens. I have brought you sweet milk for dinner.
Kittens: That is our dear Mother! That is our sweet Mother. Let’s open the door.
Wolf: Ha, ha, ha! It’s not your Mother. It’s me - Big Black Wolf. I shall eat you up, dear kittens.
White kitten: Hay, Big Wolf, you don’t see us.
Grey kitten: Hay, Big Wolf, You cannot eat us.
Black kitten: Hay, Big Wolf, go home! You will have no supper today.
Cat: My little kittens, I am coming back from the market. Open the door to me.
The room is empty. My little kittens, where are you? I cannot see you.
Black kitten: Oh, Mummy, dear, the Wolf was here.
Grey kitten: The Wolf wanted to eat us up.
White kitten: But he could not find us.
Cat: Oh, my naughty kittens. Don’t let anyone in when your mother is out. And now, let’s have lunch. I brought you fresh milk.

The song “Help your mother” (Котята накрывают на стол.)

10. (Продолжают ведущие).

  • The three little kittens help their Mother. They are very good. And what about your? What do you do at home? How can you help your Mother?
  • Please, write your job at home.

11. (4-ое задание - составить список работ по дому: что мы можем и должны делать, чтобы помочь своей маме?)

12. (Кошка и котята едят, под музыку “Help your mother” они убирают со стола и уходят гулять).

Kittens: Oh, Mummy, can we go for a walk?
Cat: OK, my dear.

13. (Продолжают ведущие).

  • Oh, look at those funny kittens!

14. (Продолжение инсценировки [4]). (Котята идут, опустив головы)

Teller: Three little kittens –
they lost their mittens
And they began to cry,
Kittens: Oh, mother, dear
We greatly fear
Our mittens we’ve lost
Mother Cat: Lost your mittens!!!
You, naughty kittens!
Then you will have no pie!
Teller: Three little kittens
They found their mittens
And they began to cry,
Kittens: Oh, mother dear,
See here, see here
Our mittens we have found!

Mother Cat: Found your mittens?
You clever kittens:
Then you will have some pie!
Teller: Three little kittens
They soiled their mittens
And they began to cry
Kittens: Oh, mother dear!!!
See here, see here!
Our mittens we have soiled.
Mother Cat: What! Soiled your mittens?
You, naughty kittens!
Then you’ll have no pie!!!

15. (Продолжают ведущие).

  • The kittens must wash your mittens. Let’s help them to wash some clothes.

(Читается стихотворение “The kittens’ clothes” и под стихотворение растягивается веревочка и готовится следующий конкурс).

  • Please, we need two pupils: one pupil from each team.
  • You must listen to the words and hang these clothes up to dry.

(5-ое задание – конкурс «Большая стирка»).

16. (Продолжение инсценировки).

Teller: Three little kittens they washed their mittens
And hung them up to dry.
Kittens: Oh mother dear, do you not hear?
Our mittens we have washed.
Mother Cat: What?! Washed your mittens?
You good little kittens!
Now you will have more pie.

17. (Продолжают ведущие).

  • The kittens are happy, but we are sad, because it’s time to count the points.
  •  And it is the last task for our teams. They must do a picture for their mother. It will be a present.
  • Jury is preparing to tell us about the results and we will listen to some poems about our mothers.

(6-ое задание – выполнить аппликацию<Рисунок1>, <Рисунок2>). (Пока команды выполняют аппликацию, жюри подводит итоги, а зрители слушают стихотворения о мамах).

  • Thank you very much for your work, our dear teams.
  • Thanks a lot for our actors.
  • We prepared, we tried and we want to listen to good words.
  • Let our jury to tell us about the results.

(Выступление жюри).

  • Thank you very much for your attention.
  • We like to play, but it’s time to say, it’s time to say “Good-bye”.

Список литературы.

  1. И. Н. Верещагина, Т. А. Притыкина «Английский язык» учебник для III класса. Москва, «Просвещение», 1996
  2. “Иностранные языки в школе” №2, 2001, стр.70-72.
  3. Diana Webster and Anne Worrall “English Together.1” Longman Group Limited, 1991, page 42.
  4. «Английский язык». Дидактические материалы. 2-4 классы. Автор-составитель – Н.Г.Брюсова.