Открытый урок "A Rap Lesson"

Разделы: Иностранные языки


Communication objectives.

Pupils will be able to talk about past habits using used to

Educational objectives

Pupils will be aware of the meaning of the new structure

Skills development

Pupils will practice

  • listening for specific information
  • asking and answering about past habits

Vocabulary

a dancer, a composer, a guitarist, a singer, a poet, lyrics, a rapper, to rap, offensive language, responsibility, positive values, to perform.

Structures

used to

Materials

a recording of a rap song

two posters with answers and marks

sheets of paper with statements

presentation in Power Point

tapescripts to Unit 3 Lesson 2

Warm-up.

Teacher: Hello, dear friends. I'm happy to see you at our English lesson. We go on speaking about music. I've got some questions for you.

- Do you like music?

- What types of music do you know?

- What music do you listen to when you are sad?

- What music do you listen to when you are happy?

- What's your favourite type of music?

- What musical habits do you have? This question is from your hometask.

>1. Class. To motivate pupils for the topic of the lesson. Ex.1p.36.

a) Teacher: Now listen to the song and say what type of music it is. (Slide 1)

(уч-ся прослушивают песню в стиле "рэп")

Pupils: I think this type of music is rap.

Teacher: Do you agree with:?

Pupils: I agree/ I disagree/I think he is right/It's true/I don't agree.

b) Teacher: (Slide 2) As you understand the topic of our lesson today is "A rap lesson" and we are going to speak about the life of a famous rapper Shad Moss.Сегодня на уроке мы с вами познакомимся с известным рэппером Лил Бау Вау и научимся рассказывать о наших прошлых привычках с помощью конструкции used to.

c) Teacher: What do you know about rap? You may answer in Russian.

(уч-ся дают свои ответы)

Teacher: Now look at the screen and read the information about rap. (Slide 3) (На экране спроецировать определение стиля, уч-ся читают и переводят на русский язык)

d) Teacher: Now open your books on page 36. Look at the picture of the boy and say what you know about him from the Fact File.

Pupil 1: His real name is Shad Moss.

Pupil 2: He is 20 years old.

Pupil 3: His hobbies are basketball and video games.

Pupil 4: His albums are Beware of Dog and Doggy Bag.

2. Class. To practice listening for gist. Ex.2p.36

a) Teacher: Let's do exercise 2. Here are some words from the exercise. Pronounce them after me (спроецировать на экране) (Slide 4)

b) Teacher: What do you think the boy is?

Pupils: I think the boy is a :.

c) Teacher: Now be ready to listen to the interview and check your answers. Я предлагаю вам список слов, которые могут быть незнакомы. Возможно, некоторые из них вам подскажут, кто Лил Бау Вау на самом деле. (спроецировать слова) (Slide 5)

(учащиеся слушают интервью)

Teacher: So, what is the boy?

Pupils: He is a singer and a poet.

Teacher: Right you are.

3. Physical exercises (tapescript)

Teacher: You are a little bit tired. Do you remember our rap "This is Kate"? So let's rap together.

This is Kate.
Kate's my best friend.
Kate's great.
We like music.
We like rap.
We play football.
We like sport.
We like cats,
But we've got dogs.
Kate's my best friend.
Kate's great!

4. Class. To introduce used to to talk about the past habits. Ex.3p.36

a) Teacher: You are going to read the text and answer the questions to this text.

(Учащиеся читают текст самостоятельно и отвечают на вопросы в классе)

b) Teacher: Pay your attention to the underlined words "used to". Для того, чтобы рассказать о действиях, которые регулярно происходили в прошлом, в английском языке используется конструкция used to, которая переводиться как бывало/ раньше. Эта конструкция используется только для описания действий, имевших место в прошлом, то есть в Past Simple.

Example: I used to play the piano on Sundays.

Look at the screen (Slide 6). Скажите, о чём сообщается в следующих предложениях.

(ученики читают вслух примеры и переводят)

Teacher: Посмотрите на следующий пример и скажите, как можно рассказать о том, что вы раньше не делали. (ученики рассказывают построение отрицательных предложений.)

Teacher: А как узнать о том, что раньше делали другие люди. (ученики рассказывают построение вопросительных предложений)

Teacher: А как согласиться или не согласиться с высказанным предложением. ( ученики объясняют, как кратко ответить на вопрос)

Teacher: Now I'll give you some sentences and you should do them negative and interrogative. (спроецировать на экране с постепенным появлением) (Slides 7,8)

 (учащиеся изменяют предложения на отрицательные и вопросительные)

Игра "Театр мимики и жестов"

Teacher: Now let's play. Я предлагаю вам поиграть в игру "Театр мимики и жестов". Один ученик выйдет к доске и с помощью жестов покажет, что он раньше делал, а мы с помощью вопросов отгадаем, что он делал. Например: Did you use to sleep a lot?

(ученики играют в игру)

5. Pair, class. To practise listening for specific information. Ex.4 p.36 (Slide9)

a)Teacher: Now you'll listen to the interview with Lil Bow Wow again. You've got a sheet of paper with sentences on your tables. Some sentences are true and some are false. Read and translate them into Russian.

(учащиеся читают и переводят)

1) He used to go to school regularly.

2) He used to give concerts.

3) He didn't use to play American football.

4) He didn't use to make records.

5) He used to have a lot of fans.

6) He used to tour with Snoop Doggy Dogg.

7) He didn't use to work with a manager.

b) Teacher: So listen to the interview and if the sentence is true put the letter T and if the sentence is false put the letter F.

(прослушивание текста, включённого в презентацию)

c) (правильные ответы висят на стене слева и оценки- на стене справа)

Teacher: Now turn your heads to the left and check your answers, correct the mistakes.

Now turn your heads to the right and write down a mark for the task.

T

F

F

T

F

F

T

no mistakes- "5"

1-2 mistakes-"4"

3-4 mistakes-"3"

5-7 mistakes- "2"

Teacher: Stand up those who have got "5". Now stand up those who have got "4".

6. Hometask.

Teacher: Now open your diaries and write down your hometask. It will be Ex.6a p.37.

7. Class, pairs. To train the negative and interrogative forms of used to. Ex.5a p.36

a) Teacher: Сейчас я вам предлагаю вспомнить, что вы раньше делали, когда вам было 6 лет. Но вспоминать вы будете в парах, используя упражнение 5a. Pay your attention to the example (учитель зачитывает пример). The words from the Look box will help you. Start working. When you'll hear the signal you must change your roles.

(учащиеся выполняют задание в парах)

b) Teacher: I see you are ready. Let's listen to your classmates but we'll do it like Cocktail. Sasha, stand up and ask a question to any pupil. Be ready to answer.

8. Summing-up.

Teacher: I'd like to thank you for good work at the lesson. Now you know how to talk about past habits using used to. I give excellent marks to- , good to-.

The lesson is over. Good bye.

Приложение.