Политические системы восточных стран. Урок английского языка

Разделы: Иностранные языки


Цель: развитие коммуникативной компетенции

Задачи: - формирование компетентности в сфере познавательной деятельности, критического мышления и навыков работы в команде

  • приобретение навыков сaмостоятельной исследовательской деятельности;
  • стимулировать интерес к общественной жизни России и стран изучаемого языка,
  • воспитывать уважительное отношение учащихся к иноязычной культуре.

   Оборудование: учебник В.П.Кузовлева «English 10-11», карточки с надписями(лексика по изучаемой теме), компьютер, медиапроектор, презентация «Heads of states», презентации учащихся “An ideal state ”.

Ход урока:

1. Приветствие . Организационный момент.
2. Речевая зарядка.

- Демонстрация карточек с надписями: Russia, The UK, The USA, The Government, the Prime Minister, The Cabinet, Non- Cabinet Ministers, Parliament, The House of Commons, The House of Lords, The Official Opposition, The People, The President, Congress, The House of Representatives, The Senate, The Administration, The Vice President, The Supreme Court, The Federal Assembly, The Federal Council, The Duma, The Federal Government, The Constutional Court

Работа в режимах : Учитель – класс, класс- - учитель – класс.

  • What can you say about these words?

 (Possible answer: All words are connected with political systems of countries).

  • Listen to me and say which word is odd and why?
  • the prime minister, the house of commons, the cabinet, non-cabinet ministers
  • appoint, elect, delay, branch, vote, oppose
  • congress, parliament, the supreme court, the federal assembly
  • the federal council, the senate, the house of lords
  • (Possible answers: 1. As for me “the house of commons” is odd because we can say that the prime minister, the cabinet, non-cabinet ministers are the representatives of executive branch of power.

2. I am sure that the word “branch” is odd because it is a noun and the rest are verbs.
3.No doubt that “the supreme court” is odd because it is the judicial branch of power and the rest are connected with the legislative branch of power.
4. I think “the house of lords” is odd because people elect members for the federal council, the senate and the members of the house of lords are not elected)

  • What do these words refer to? What can you say about them?

*The Government
*The Monarch
*A secretary
*People
*The President
*Congress
*The Cabinet

What will we speak about? - (Possible answer: The political systems of western countries).

3. Систематизация знаний:

As for me we can divide the words on cards in some groups. Am I right? Make some groups and divide all words in three groups.
Работа в режиме: парная работа.
Первая группа составляет схему политического устройства России, вторая группа – схему политического устройства Соединенного Королевства, третья – Соединенных штатов Америки.

Ответы выслушиваются

4. Демонстрация презентации « Heads of states» (Приложение 1)
Учащиеся представляют дополнительную информацию о выбранном 44 –ом президенте США – Б.Х.Обама.(приложение 2)

5. Everybody wants to live as he wants. I know you have crazy ideas of making ideal states of your own. You can demonstrate your projects you have done.
Учащиеся демонстрируют свои проекты. Защита проекта в форме диалога. (приложение 3,4)

6. Test work.
Variant 1.
Ex 5 p67.

Variant2.
Ex 6 p 68

7. Подведение итогов. Рефлексия урока.
Are the political systems of the USA, the UK, Russia democratic? Why?