Развитие диалогической речи учащихся на уроке английского языка по теме "Знакомство с английской семьей и домом"

Разделы: Иностранные языки


Цели:

  1. Познавательный аспект – знакомство с традиционным английским домом и его обитателями.
  2. Развивающий аспект – развитие способности к выбору выражений, адекватных ситуаций общения.
  3. Учебный аспект – развитие речевого умения (диалогическая форма речи).
  4. Воспитательный аспект – формирование терпимого отношения к традициям и обычаям английской семьи, расширение кругозора детей, ориентированное на взаимопонимание, сотрудничество и взаимодействие средствами английского языка.

Сопутствующие задачи:

  1. Активизировать знакомую лексику по теме “Знакомство”.
  2. Составлять диалог с опорой на образец.
  3. Тренировать учащихся в составлении и использовании диалога-расспроса.
  4. Учить работать в парах сменного состава.
  5. На базе ролевой игры развивать творческие способности, воображение, актерское мастерство.

Технология: диалог культур.

Приемы: практика диалогической речи в парах сменного состава, неоконченные предложения, лексические игры, ролевая игра.

Техническое оснащение:

- видеомагнитофон, кассета № 1 (видеокурс “Английский язык для повседневного общения” - Обнинск: Титул, 2001).

- магнитофон, аудиокассета с записью диалогов по теме “Давайте знакомиться” с различными коммуникациями.

Раздаточный материал:

- схемы диалогов;

- клише;

- карточки (языковая игра “Ассоциации” (“Associations”).

Ход занятия

I. Greetings.

II. Warm-up, activities.

Teacher: We’ve got a letter from Lora Brown, the Head Teacher of a Local State School in London. She liked the idea of inviting Russian students to visit London and her school. So she sent the invitation letter. Lora Brown invited a small group of students to come for 10-15 days and stay with the families of children from her school. Her school will be responsible for the costs of accommodation and for educational and social programme. I think we’ll accept her invitation. People who plan travel ting should decide what things to take. Say what things will you need if you are going to have a trip abroad?

Possible answers:

I think it’s important to have a passport, a visa, a ticket, a travel guide and a camera,

I’m sure I needn’t pack too many clothes.

I know that before traveling we have to get as much information about Britain as possible.

Teacher: Very often in a certain situation people expect us to say some particular thing. It’s important to know how to react to people’s words. Check yourselves and match the phrases in these columns.

III. Vocabulary work. Учащиеся получают карточки и соотносят левую часть с правой, затем озвучивают фразы и говорят, в каких ситуациях адекватно употреблять их.

Card 1

1. How do you do? a) Oh, that doesn’t matter.
2. Thank you very much. b) How do you do?
3. What a nice blouse! c) You’re welcome.
4. I’m awfully sorry, I’ve broken your cup. d) I’m glad you enjoyed it.
5. Thank you for a wonderful meal. e) Thank you. Do you really like it?
6. Have a nice weekend! f) Thanks. The same to you.
7. How nice to see you again. g) Pleased to meet you.
8. Meet my friend Jane. h) Thank you. I will. Good bye!

Card 2

Teacher: Now do Card 2. Choose the suitable reply and check yourselves with the help of the tape.

1. How do you do?

a) – I’m fine, thanks.
b) – Not at all.
c) – How do you do?

2. Have a nice holiday.

a) – You are welcome.
b) – Yes, I’d love to.
c) – Thank you.

3. How’s your mum?

a) – She’s fine, thank you.
b) – Thanks you too.
c) – And how are you?

4. Meet my friend Alec.

a) – Glad to meet you.
b) – You look wonder full.
c) – Thank you.

5. Good bye and thanks for everything.

a) – Nice to hear that.
b) – Oh! That doesn’t matter.
c) – You are welcome.

6. I’ve just passed my exam.

a) – My best wishes.
b) – Congratulations.
c) – Take my warmest greetings.

После выполнения задания карточки 2 учащиеся проверяют его при помощи прослушивания аудиокассеты. Можно предложить учащимся практику употребления данных фраз в парах сменного состава. Учащиеся разбиваются на пары и становятся в круг. Учащиеся, которые образуют внутренний круг – стоят на месте, а те, кто образуют внешний круг, движутся по часовой стрелке, меняют партнера, произносят одну из выбранных фраз карточек 1, 2. Партнер, стоящий внутри круга, должен правильно ответить, после этого происходит смена. Таким образом, учащиеся запоминают как фразы, так и реплики на них при многократном повторении. Затем учитель предлагает учащимся, стоящим во внутреннем круге занять место во внешнем и продолжить работу.

Teacher: I see all of you get ready to travel to London.

I’m sure you are well mannered kids and it makes your journey more pleasant and comfortable.

IV. Watching video programme 1.

Учащиеся просматривают первый сюжет “В аэропорту Хитроу”. Каждый сюжет видеокурса состоит из:

- восприятия диалога с субтитрами;

- восприятия диалога без опоры на субтитры;

- разговора актеров со зрителем, при этом зритель реагирует, читая свой полный, а затем частичный текст, который появляется на экране.

Programme 1.

Welcome to Britain.

Mr. Harrison: Hello. I’m Mr. Harrison. And you?

Student: My name’s…

Mr. Harrison: Welcome to England.

Student: Thank you.

Mrs. Harrison: I’m Mrs. Harrison. Pleased to meet you.

Student: Pleased to meet you.

Mrs. Harrison: This is Alice.

Alice: Hello.

Student: Hello, Alice.

Alice: Do you speak English?

Student: A little bit.

Mr. Harrison: Come on. Let’s go to the car.

Mrs. Harrison: That’s our house.

Alice: It’s very nice, isn’t it?

Student: Yes, it is.

Alice: Here’s our garden.

Student: It’s a lovely garden.

Alice: Come in.

Student: Thank you.

Alice: Would you like to see your bedroom?

Student: Yes, all right.

Alice: Come with me. This is your bedroom.

Student: It’s a lovely bedroom. Thank you.

Alice: The bedroom’s here.

Student: I see.

Alice: This is Jimmy’s bedroom.

Student: Who is Jimmy?

Alice: Jimmy’s my brother. Look!

Here’s his guitar, his cassette player and… his Teddy bear.

Student: That’s a map of London, isn’t it?

Alice: Yes, it is. This is St. James’s Park and this is Buckingham Palace.

Student: Where are the Houses of Parliament?

Alice: Here. Next to. Big Ben.

Student: And where is Westminster Abbey?

Alice: It’s just next to the Houses of Parliament.

Do you know where the Tower of London is?

Student: No, I don’t know where it is.

Alice: It’s on the Thames … here.

Student: Who’s that?

Alice: That’s a Horse Guard. And do you know where this is?

Student: Yes, it’s Piccadilly Circus.

Alice: Shall we go to London next week?

Student: Yes, that’s a good idea.

Mrs. Harrison: Alice! Where are you?

Alice: We are here.

Mrs. Harrison: Would you like a cup of tea?

Student: Yes, please.

Alice: What about a sandwich?

Student: No, thank you.

Alice: I’ll have a cheese sandwich, please Mum. Go on.

Have a sandwich with me.

Student: All right. If you want.

Alice: Two cheese sandwiches please, Mum!

Mrs. Harrison: Come to the kitchen and make them then.

Alice: All right. Are you coming?

Student: OK. Let’s go.

V. Speaking. Role play.

После работы по видеопрограмме 1 учитель раздает печатные варианты просмотренных сюжетов с пропущенными фразами, которые учащиеся восстанавливают. Затем учащиеся делятся на 5 групп или пар. Каждая группа выбирает один из сюжетов:

- в аэропорту;

- у дома;

- в комнате гостя;

- в комнате сына хозяев;

- приглашение к чаю;

распределяют роли и разыгрывают сюжеты, используя жесты, мимику, соответствующую интонацию с опорой на печатный материал на русском/английском языке. Учитель следит за верным произношением, корректирует, одобряет, поддерживает, хвалит. После разыгранных сцен, учащиеся выбирают пары, которые демонстрировали лучшее актерское мастерство, безошибочное употребление фраз урока и получают награды/медали в номинациях:

- The best actor/actress;

- For perfect English;

- For the best memory.

VI. Consolidation.

T: Children, I see, you are hardly working. Well done!

Now, Look through the programme and convince your friend to go to a kitchen to have dinner with your family. Use the chart on Card 3.

VII. Sum up.

T: To complete our class I’d like to play a very short language game “Associations”. Use Card 4. Language point: Vocabulary review.

Procedure: Take a word the class has recently learnt, and ask the students to suggest all the words they associate with it. Write each suggestion on the board/paper with a line joining it to the original word, in a circle, so that you get a “sunray” effect. The original word is “English Home” for our game.

The same activity can, of course, be done as individual or pair work instead of in the full class.

Words: Lovely garden, manners, tea o’clock, two-storey building, a fire place, windows, tidy rooms etc.

VIII. Parting.

Our lesson is over. Thank you for your work.

Have a good weekend. Good-bye!