Тема: “House. Prepositions of place”.
Задачи:
- Обучающие:
- повторить лексику по темам «Внешность», «Игрушки»;
- закрепить предлоги on, in, under, behind;
- контроль усвоения числительных 11–20.
- Развивающие:
- развить умения диалогической речи;
- закрепить структуры “Is there…? Have you got …?”.
- Воспитательные:
- развить творческое мышление учащихся.
Оборудование: учебники “Zabadoo-2!”(Oxford University Press), “Enjoy English – 2 “ (Биболетова М.З. издательство «Титул»), аудиозаписи к учебникам, карточки с цифрами 1–20, карточки с названиями игрушек, рисунки по теме «Игрушки», «Дом», карточки с изображениями детей.
Тип урока: контроль и коррекция знаний, умений, навыков.
ХОД УРОКА
I. Начало урока. Приветствие.
– Hello, my little ones! Glad to see you! Today we are going to speak about your house, to revise the numbers, to write “Silent Dictation” and to play some games. Now open your books at p.25. Sing the song and follow in your books.
Звучит песня “Where do you live?”.
Where do you live? I live in a tree-house.
Where do you live? I live in the sky.
I want to live in a tree-house too,
Why? I don’t know…I want to live in a tree-house,
I want to live in the sky.
I want to live in a tree-house too,
I don’t know why…
Далее идёт работа с картинками по теме «Типы домов». На доске четыре вида домов: a house, a flat, a tree-house, an igloo.
– Answer my questions: ”Where do you live?” and “Where do you want to live?”
В качестве опоры ученики используют текст песни “Where do you live?”.
II. Актуализация знаний
Учитель показывает рисунок, на котором изображены двери квартир с номерами от 11 до 20. Каждая дверь окрашена разным цветом.
– Let’s revise the numbers. I say the number – you say the colour of the door. For example, “I live at number eleven. What’s colour the door? – It’s black”. Let’s start the game.
Затем учитель меняет задание.
– This time, I say the colour – you say the number. For example, “It’s blue. Where do you live? – I live at number fifteen”.
Работа у доски. Повторяем числительные по карточкам.
– Let’s count all together.
По ходу повторения учитель пишет цифры 11–20 на доске столбиком. Затем показывает классу карточку с названием числительного и говорит:
– Look at the wordcard, try to read it and put it next to the correct picture.
Ученики по одному вслух читают карточки со словами и размещают их на доске рядом с нужной цифрой.
– So we are ready to write “Silent Dictation”. Open your test exercise-books, write down “Silent Dictation”. Read the words to yourself and write down the numbers in a line.
Учитель пишет на доске “Silent Dictation” и размещает на доске карточки с названиями цифр в произвольном порядке. Ученики должны молча прочитать слова и написать в тетради цифры. Например, на доске слова:
Twenty, fifteen, eleven…
Ученик пишет: 20, 15, 11…
– Time is over. Give in your exercise-books.
III. Зарядка
– Let’s have a rest and sing the song “One head, two shoulders”.
One head, two shoulders.
One mouth, two shoulders.
One nose, two shoulders.
How many toes? Ten toes.Two eyes, two shoulders.
Two ears, two shoulders.
Two knees, two shoulders.
How many toes? Ten toes.
– Thank you, you’re good singers.
IV. Развитие речевых навыков
– You’re ready to describe yourself. For example, “I’ve got short blond hair and brown eyes”. Who is ready?
Ребята описывают сами себя.
– Now try to guess. She’s got black hair and grey eyes – who is she?
Ученики угадывают о ком идёт речь, затем сами начинают загадывать загадки, описывая своих одноклассников.
– Game. Take your pictures of Sally, Ted, Ann, Sarah, Sam and Billy.
У ребят на столах картинки с изображениями шести ребят. Сначала хором описываем каждый рисунок.
Sally’s got short red hair and green eyes. Ted’s got short black hair and blue eyes…
Затем учитель на доске пишет опорные предложения:
1. Have you got …?
2. Are you …?
– A volunteer comes up to the board and chooses one of these pictures. Don’t show
it to others. The others try to guess who he or she is. You may ask only 3 questions, for
example:
– Have you got long hair?
– Have you got red hair?
– Are you Sally?
– The winner continues the game.
V. Предлоги места. Communication game “My bedroom”
На доске нарисована кровать, стол, стул и маленький книжный шкаф, с открытыми дверцами, прикреплённый к стене. Такие же рисунки у учеников на партах.
– We’ve got ten items: a ruler, a pencil case, a phone, a ball, a kite, a shoe, a TV set, a guitar, a book and a pen. You have to hide 5 items in your pictures. Your classmates try to guess where they are and what items you have chosen.
На доске опорные предложения:
1. Is there a …? – Yes/No.
2. Where is it? – It’s on/in/behind/under the …
– Look at these items. Try to read the wordcards and put hem next to the correct picture.
Ученики по одному читают карточки со словами и размещают их на доске на доске рядом с нужным изображением.
– Open your exercise-books and draw 5 items in your pictures.
Ученики рисуют 5 предметов у себя на картинках, остальные учащиеся должны угадать где и какие предметы «спрятаны».
– Try to guess where the items are. You may ask only two questions: “Is there a …? Where is it?”Who wants to be a volunteer?
Один ученик выходит со своим рисунком, остальные задают ему вопросы.
VI. Завершение урока
– The time is over. You’re very good pupils. Well done, children.