Цели урока:
- формирование коммуникативной компетенции учащихся, знакомство с достопримечательностями родного города,
- расширение кругозора учащихся.
Задачи:
Обучающие:
- закрепить лексический материал по теме “Мой город”;
- продолжить формировать навыки чтения, аудирования, устной и письменной речи учащихся;
Развивающая:
- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы личности учащегося;
Воспитательная:
- воспитание любви к родному городу, внимательности и активности учащихся на уроке.
Иллюстративный материал: презентация в Microsoft Power Point , которая сопровождает весь урок, каждый вид деятельности учащихся на уроке.
Оборудование:
- аудиоприложение к УМК для 3 класса по английскому языку к учебнику “Get, Set, Go-3!”,
- магнитофон,
- экран мультимедиа,
- диапроектор,
- карточки для лото,
- письмо для каждого ученика от друга из Лондона.
Структура урока:
I. Организационный момент.
II.Фонетическая зарядка.
III. Закрепление лексического материала.
IV. Контроль орфографических знаний.
V. Физкультминутка.
VI. Отработка навыков чтения, перевода текста.
VII. Отработка навыков устной речи.
VIII. Развитие навыков письменной речи. Написание личного письма
IX. Подведение итогов урока.
X. Объяснение дом. задания.
Ход урока
I. Организационный момент.
Teacher: Hello, everybody! I’m glad to see you.
(на экране мультимедиа появляется слайд со фразой приветствия и рисунком к нему)
Pupils:
Hello, hello, hello to you
Hello, hello we are glad to see you too.
Teacher: Friends, look out of the window. It’s sunny today. And it’s a beautiful day today, isn’t it? And I hope our lesson will be also sunny and beautiful because we are going to sing a lot, to play, to do many interesting exercises and to speak about our native town. And I have a surprise for you.
So, welcome to our lesson “Our native town”.
(на экране мультимедиа появляется фотография с видами родного города)
II.Фонетическая зарядка.
Teacher: Let’s practice our tongues. Look at the screen, please. Here are some words. Listen to me and repeat after me.
Запись на слайде:
Practice:
[ w ] – we, swimming pool, swim;
[ I ] – live, million, big;
[ u ] – pool, cartoon, zoo;
[ r ] – river, bridge, restaurant, write;
[ ? ] – looking, eating, buying, having.
(учащиеся хором, а затем по одному проговаривают звуки и слова)
III. Закрепление лексического материала.
Teacher: Now our tongues are ready for the lesson. What is your native town?
Pupil 1: My native town is Almetyevsk.
Teacher: What is your native town?
Pupil 2: My native town is Almetyevsk too.
Teacher: Good, and today we’re speaking about our native town – Almetyevsk. But first, let’s remember what is there in our Almetyevsk. Look at the screen and tell me what is i?.
(на экране мультимедиа появляются фотографии с видами родного города, учащиеся смотрят на экран и называют эти достопримечательности; н-р P1:This is a museum.)
Teacher: Well done, my friends! And now it’s time to sing. Let’s sing our song “At the Zoo” (УМК “Get, Set, Go-3!” Pupil’s Book)
(учащиеся вместе с учителем поют под музыку песню)
Teacher: Nice! Listen to your next task. Look at the screen and finish the sentences.
(на экране мультимедиа появляется слайд с незаконченными предложениями, задача учащихся – правильно закончить предложения)
Finish the sentences:
- You eat food at …
- You see animals at …
- You buy fruits at …
- You watch cartoons at …
- You buy toys at ….
IV. Контроль орфографических знаний.
Teacher: Now we are going to play our favourite game “Lotto”. First, take the cards and fill in the gaps.
(Игровые карточки для лото изготавливаются в нескольких вариантах, в зависимости от числа учеников. Пример такой карточки приведён ниже)
Sw…mming p…ol | Cin…ma |
Hosp…tal | Ma…ket |
Resta…rant | Muse…m |
Teacher: Now, listen to the meaning of some words and cross them out in your cards as you hear their meanings. Listen to me very attentively.
- It’s a place where you can watch a film or a cartoon. (a cinema)
- It’s a place where you can have lunch or dinner. (a restaurant)
- It’s a place where you can buy fruits or vegetables. (a market)
- It’s a place where you can see the doctor. (a hospital)
- It’s a place where you can swim. (a swimming pool)
- It’s a place where you can find old things. (a museum)
(в своей карточке каждый ученик зачеркивает слово, как только услышит его объяснение, ученик, который раньше других зачеркнул все слова является победителем, но все учащиеся сдают свои карточки на проверку)
Teacher: Hand in your cards.
V. Физкультминутка.
Teacher: Are you tired, my friends? Let’s relax. Let’s sing a song “Ring around the rosy…” and do some physical exercises.
(на экране мультимедиа появляется слайд с забавным рисунком; учащиеся поют песню и одновременно выполняют зарядку)
VI. Отработка навыков чтения, перевода текста.
Teacher: I’ve got a surprise for you. Today our friend from London Tom has sent you some letters. Let’s read it and then we’ll answer the letter.
(учащиеся получают в конвертах письмо, читают и переводят его)
Teacher: Good. And now, please, answer my questions:
- What is the capital of Britain?
- How many people do live in London?
- Are there some shops and restaurants in London?
- What is Big Ben?
- Is there a beach in London?
- Is there a zoo in London?
(учащиеся отвечают на вопросы учителя)
VII. Отработка навыков устной речи.
Teacher: Now let’s talk about our native town – Almetyevsk.
Try to answer my questions:
- Is Almetyevsk a big or small town?
- Are there lots of shops and restaurants?
- Is there a cinema?
- Is there a church in Almetyevsk?
- What is your favourite place in Almetyevsk? Why?
(учащиеся отвечают на вопросы учителя)
Teacher: Look at the screen and make up sentences.
(на экране мультимедиа появляется слайд со словами, задача учащихся – правильно составить предложения)
Make up sentences:
- My is native Almetyevsk. town
- It’s town in a small Russia.
- In Almetyevsk a lot of there are shops and restaurants.
- a cinema there is and a museum too.
- And a park. there is
- favourite place in Almetyevsk the cinema. is my
- is beautiful Almetyevsk a town.
(учащиеся составляют из слов предложения)
Teacher: Well done, my friends! Now, please tell me about Almetyevsk. Your first sentence should be: “My native town is Almetyevsk…”
(учащиеся по желанию рассказывают об Альметьевске; в это время на экране стоит слайд с видами города)
VIII. Развитие навыков письменной речи. Написание личного письма.
Teacher: Now my friends, you are ready to write a letter to Tom about your native town. Don’t forget to write down your address.
(учащиеся пишут письмо, учитель помогает)
IX. Подведение итогов урока. Выставление оценок.
Teacher: Our lesson is coming to the end. Do you like our lesson? I like our lesson too. You were the best and worked hard. Thank you for your work. Your marks are …
X. Объяснение дом. задания.
Teacher: At home you should do your creative work. Draw a picture of your favourite place in Almetyevsk and write three sentences about it.