План-конспект урока по теме: "St. Valentine's Day"

Разделы: Иностранные языки


Цель урока: ознакомление учащихся с обычаями и традициями празднования праздника “St. Valentine’s Day” ( на примере Великобритании)

Задачи урока:

Обучающие:

1) Познакомить учащихся с традициями и обычаями празднования дня святого Валентина в Великобритании

2) Способствовать формированию у учащихся навыков лингвострановедческой компетенции

3) Активизировать лексику на тему “St. Valentine’s Day”

4) Познакомить с фольклорным и поэтическим наследием англоязычных стран

Развивающие:

1) Развивать творческую фантазию, познавательный интерес, инициативу в осуществлении иноязычной речевой деятельности

Воспитательные:

1) Воспитывать у учащихся чувство прекрасного и уважение к культуре и традициям других народов

2) Воспитывать чувство взаимной ответственности, прививать навыки работы в коллективе.

Оборудование: компьютер, видеомагнитофон, раздаточный материал:

1) текст о возникновении праздника;

2) алфавит;

3) карточки с заданиями;

4) заготовки “валентинок”

Ход урока

1. Организационный момент

Good morning, dear boys and girls! Glad to see you! Do you like holidays?

And I like them, too. What holidays do you know? (Учащиеся называют известные им праздники.) We start our lesson, which connected with a beautiful holiday, one of the most popular in Great Britain. On the 14th of February people celebrate St. Valentine’s Day. This holiday is the favourite holiday of all English children and adults we will read about history this holiday, have a competition and write cards. I hope you’ll enjoy our English lesson and be friendly to each other. I wish you good luck! Let’s start!

2. Основной этап урока

1) Введение лексики по теме ( новые слова выводятся на проектор)

2) Чтение текста о том, как появился этот праздник

Do you know where this holiday came from? ( Pupils…)

This is a sad story about love. Now let’s read the text about it.

Чтение текста

Once lived a man. His name was Valentine. He was a good doctor. Many people loved him. He was clever and kind. Valentine was put in prison and was sentenced to death. At that time people celebrated New Year in the middle of February. Children and adults came to congratulate and thank Valentine for help. The jailer ( тюремный надзиратель) had a blind daughter. And he decided to show it to Valentine. It turned out that he helped her. But she fell in love with him. So, soon Valentine was executed. The only thing he left was a love letter to his sweetheart.

On this day people buy small presents(flowers and chocolate) and send

Valentine’s cards( heart with sentimental or funny messages).

Now let’s watch program about it. (просмотр видеоролика)

- Do you like this film? What is this film about?

And now we’ll have an English contest. We’ll play games, recite poems-so I hope that we’ll enjoy the holiday and have a good time. So I wish you good luck. Let’s start. (деление на команды)

Contest 1

Fill in the gaps and translate the poem.

The rose is …(red) Роза - алая
The violets are …( blue) Фиалка - голубая
The honey is …(sweet) А ты сладкая как мёд.
And so are you.

Contest 2

T: Today in the morning I’ve got a message, but I cannot read it. It is

recoded. Help me to recode this secret message. The key help you.

(I hearty hope you have a Happy Valentine’s Day. 9 8 5 1 18 20 25 8 15 16 5 25

15 21 8 12 25 1 8 1 16 16 25 2 21 12 5 14 12 9 14 5 ’19 4 1 25.)

Командам раздаются закодированное сообщение. Дети должны расшифровать и перевести это послание.

You all are very good, but I don’t know who is better and I don’t know who is the winner. And now I want to take you Valentine’s cards and you may sign them to your best friends or relatives. You may choose the poem or the message.

So, it’s time to finish the lesson. And now answer my questions:

1. When do we celebrate St. Valentine’s Day?

2. Who was Valentine?

3. What do we do on that day?

Your homework is learn the poem by heart.

Our lesson is over. Good-bye!