Использование проектной методики при обучении английскому языку

Разделы: Иностранные языки


Метод проектов всегда ориентирован на самостоятельную деятельность учащихся — индивидуальную, парную, групповую, которую учащиеся выполняют в течение определенного отрезка времени. Этот подход органично сочетается с групповым (cooperative learning) подходом к обучению.

Метод проектов всегда предполагает решение какой-то проблемы, предусматривающей, с одной стороны, использование разнообразных методов, средств обучения, а с другой — интегрирование знаний, умений из различных областей науки, техники, технологии, творческих областей. Результаты выполненных проектов всегда осязаемы, т.к. виден конкретный результат.

При выборе тематики проектов я ориентируюсь на интересы и способности учащихся: не только чисто познавательные, но и творческие, прикладные. При работе над проектами я бы выделила несколько значимых отличительных черт:

— участники проекта договариваются друг с другом о форме обучения;

— участники проекта развивают проектную инициативу и доводят ее до сведения всех;

— участники проекта организуют себя на дело;

— участники проекта информируют друг друга о ходе работы;

— участники проекта вступают в дискуссии.

Представляю вашему вниманию проект “Традиции, обычаи и празднование Хэллоуина”

Проект - краткосрочный (6 уроков)

Творческий (самостоятельная и групповая работа участников проекта)

Презентация/Защита проекта - проведение школьного праздника для 5-7 классов

1 этап- обсуждение материала по теме “Традиции, обычаи и празднование Хэллоуина”

2 этап- изготовление декораций, костюмов, афиш, пригласительных билетов, подготовка экспонатов.

3 этап- оформление помещения и создание музея “Страшилки”

4 этап- защита проекта (проведение школьного праздника для 5-7 классов)

Реализация проекта

1 этап - обсуждение материала по теме “Традиции, обычаи и празднование Хэллоуина”

На этом этапе учащиеся знакомятся с необходимыми грамматическими структурами, работают с текстовым материалом по заданной теме, учат ключевые слова и выражения.

После того как учащиеся свободно овладеют активной лексикой по заданной теме, можно обсудить сценарий праздника.

HALLOWEEN is a festival that takes place on October 31. Though it is not a public holiday, it is very dear to those who celebrate it, especially to children and teenagers. This day was originally called All Hallow's Eve because it fell on die eve of All Saints' Day. The name was later shortened to Halloween. According to old beliefs, Halloween is die time, when the veil between die living and the dead is partially lifted, and witches, ghosts and other supernatural beings are about. Now children celebrate Halloween in unusual costumes and masks. It is a festival of merrymaking, superstitious spells, fortunetelling, traditional games and pranks. Halloween is a time for fun.

HISTORY

Few holidays tell us as much of the past as Halloween. Its origins date back to a time, when people believed in devils, witches and ghosts. Many Halloween customs are based on beliefs of the ancient Celts, who lived more than 2,000 years ago in what is now Great Britain, Ireland, and northern France.

Every year the Celts celebrated the Druid festival of Samhain, Lord of die Dead and Prince of Darkness. It fell on October 31, the eve of the Druid new year. The date marked the end of summer, or the time when the sun retreated before the powers of darkness and the reign of the Lord of Death began. The Sun god took part in the holiday and received thanks for die year's harvest.

The Celts believed that on this night Samhain allowed the souls of the dead to return to their earthly homes as witches, goblins, black cats, or in other weird forms. To honour the Sun god and to frighten away evil spirits, the Druids built huge bonfires on hilltops. They sat around the fires watching the bright flames and related eerie happenings they had experienced.

It was believed that evil spirits sometimes played tricks on October 31. They could also do all kinds of damage to property. Some people tried to ward off the witches by painting magic signs on their barns. Others tried to frighten them away by nailing a piece of iron, such as a horseshoe, over the door.

The druids tried to appease the powers of darkness by sacrificing animals and possibly even human beings. During the celebration, people sometimes wore costumes made of animal heads and skins. They told fortunes about the coming year by examining the remains of the animals

That had been sacrificed.

Many fears and superstitions grew up about this day. An old Scotch superstition was that witches —those who had sold their souls to the devil — left in their beds on Halloween night a stick made by magic to look like themselves. Then they would fly up the chimney and off through the sky on a broomstick, attended by a black cat. On this night all witches gathered to honour their master, the devil.

In Ireland, and some other parts of Great Britain, it was believed, that fairies spirited away young wives, whom they returned dazed and amnesic 366 days later.

When Halloween night fell, people in some places dressed up and tried to resemble the souls of the dead. They hoped that the ghosts would leave peacefully before midnight. They carried food to the edge of town or village and left it for the spirits.

In Wales, they believed that the devil appeared in the shape of a pig, a horse, or a dog. On that night, every person marked a stone and put it in a bonfire. If a person's stone was missing the next morning, he or she would die within a year.

Much later, when Christianity came to Great Britain and Ireland, the Church wisely let the people keep their old feast. But it gave it a new association when in the 9th century a festival in honour of all saints (all Hallows) was fixed on November 1. In the 11th century November 2 became All Souls’ Day to honour the souls of the dead, particularly those who died during the year.

Christian tradition included the lightning of bonfires and carrying blazing torches all around the fields. In some places masses of flaming straw were flung into the air. When these ceremonies were over, everyone returned home to feast on the new crop of apples and nuts which are the traditional Halloween foods. On that night, related their experiences with strange noises and spooky shadows and played traditional games.

When millions of Irish people immigrated to the United States in the 1840s, Halloween traditions саше with them. Today, Halloween is celebrated with perhaps even more enthusiasm in the New World than was once in the Old World.

CUSTOMS AND TRADITIONS

Halloween customs today follow many of the ancient traditions, though their significance has long since disappeared.

Jack-o'-lantern

A favourite Halloween custom is to make a jack-o'-lantern. Children take out the middle of the pumpkin, cut holes for the eyes, nose and mouth in its side and, finally, they put a candle inside the pumpkin to scare their friends. The candle burning inside makes the orange face visible from far away on a dark night — and the pulp makes a delicious pumpkin-pie.

People in England and Ireland once carved out beets, potatoes, and turnips to make jack-o'-lanterns од Halloween. When the Scots and Irish came to the Unite States, they brought their customs with them. But began to carve faces on pumpkins because they were more plentiful in autumn than turnips.

According to an Irish legend, jack-o'-lanterns were named for a man called Jack who was notorious for his drunkenness and being stingy. One evening at the local pub, the Devil appeared to take his soul. Clever Jack persuaded the Devil to "have one drink together before we go”. To pay for his drink the Devil turned himself into а pence. Jack immediately put it into his wallet. The Devil couldn't escape from it because it had a catch in the form of a cross. Jack released the Devil only when the latter promised to leave him in peace for another year. Twelve months later, Jack played another practical joke on the Devil, letting him down from a tree only on the promise| that he would never pursue him again. Finally, Jack's body; wore out. He could not enter heaven because he was a miser. He could not enter hell either, because he played jokes on the Devil. Jack was in despair. He begged the Devil for a live coal to light his way out of the dark. He put it in a turnip and, as the story goes, is still wandering around earth with his lantern.

Trick-or-treating

Halloween is sometimes called Beggars' Night or Trick-or-Treat night. American children celebrate Beggars' Night as Irish children did in the 17th century. They dress up as ghosts and witches and go into the streets to beg. They go from house to house and say: "Trick or treat!", meaning "Give me a treat or I'll play a trick on you". Some groups of "ghosts" chant Beggars' Night rhymes:

Trick or treat,

Smell our feet.

We want something

Good to eat.

They all hold bags open to catch the candy, fruit, or coins that the neighbours drop in. As they give each child a treat, the neighbours exclaim over the costumes and try to guess who is under the mask. Children usually get the treat, sо they do not often have to play mischievous tricks.

Halloween pranks

Now most people do not believe in evil spirits. They know that evil spirits do not break steps, spill garbage or pull down fences. If property is damaged, they blame naughty boys and girls. Today, Halloween is still a bad night for the police.

In big cities Halloween celebrations often include special decorating contests. Young people are invited to soap shop-windows, and they get prizes for the best soap-drawings.

In old times, practical jokes were even more elaborate. It was quite normal to steal gates, block house doors, and cover chimneys with turf so that smoke could not escape. Blame for the resulting chaos was naturally placed on the "spirits".

Ghosts and Witches

Halloween originated as a celebration connected with evil spirits. That is why its symbols are ghosts, goblins, skeletons and witches flying on broomsticks with black cats. They are popular trick-or-treat costumes, and decorations for greeting cards and windows.

In the weeks before October 31, many people decorate windows of houses and schools with various Halloween symbols and set jack-o'-lanterns in the windows. Black and orange are the traditional Halloween colours.

On Halloween night teenagers enjoy costume dances at their schools, and the more shocking the costume the better! The scariest, funniest and most original costumes always get special prizes.

Fortunetelling

Certain fortunetelling methods began in Europe hundreds of years ago and became an important part of Halloween. For example, such objects as a coin, a ring, and a thimble were baked into a cake or other food. It was believed that the person who found the coin in the cake would become wealthy. The one who found the ring would marry soon, but the person who got the thimble would never get married.

It was believed, that if a girl went into her room at midnight on the fateful eve, sal down before her mirror, cut an apple into nine slices, and held each slice on die point of her knife before eating it, she might see in the mirror looking over^ her shoulder the face of her future husband and he would ask* for the last slice.

In old times, the results of fortunetelling were accepted in all seriousness, and Halloween was thought to be the most, favourable time for divinations concerning marriage, luck, health, and death.

Today, some people use such fortunetelling techniques as cardreading or palmistry in addition to the traditional Halloween methods. The best fortunes are those told by gipsies in church doorways.

2 этап - изготовление пригласительных билетов, декораций, костюмов, афиш, подготовка экспонатов.

Пригласительные билеты учащиеся изготавливали самостоятельно, и проводился конкурс на лучшее оформление “Greeting cards” среди участников проекта

3 этап- оформление помещения и создание музея “Страшилки”

В левом углу склеп Мумии Музей “Страшилки”(около 100 экспонатов)

4 этап- защита проекта (проведение школьного праздника для 5-7 классов)

Сценарий проведения праздника в конце документа

Участники проекта Наши гости в ожидании предсказания судьбы

Цель проектного обучения состоит в том, чтобы создать условия, при которых учащиеся:

• самостоятельно и охотно приобретают недостающие знания из разных источников;

• учатся пользоваться приобретенными знаниями для решения познавательных и практических задач;

• приобретают коммуникативные умения, работая в различных группах;

• развивают у себя исследовательские умения (умения выявления проблем, сбора информации, наблюдения, проведения эксперимента, анализа, построения гипотез, обобщения);

• развивают системное мышление.

Проектная работа характеризуется высокой коммуникативностью, активностью, проявлением творческого подхода к решению поставленных задач. В проекте учащийся выступает как социальное лицо, соотносящее свои личные интересы с общественными и как творческое лицо, пробующее предложить новые решения отдельных социальных проблем.

Сценарий на Хэллоуин (Halloween)

Оформление и подготовка к празднику.
1. Подготовить и заранее вывесить красочные объявления с объяснением сути праздника и всех подготовительных мероприятий, а также программы самого праздника.
2. В группах обсудить вопрос о костюмах.
3. Приготовить тыквы как один из главных атрибутов праздника.
4. Подготовить и рассказать на английском языке об истории праздника Хеллоуин.(возможен синхронный перевод на русский язык).
5. Определить и заранее оформить музей “Страшилки”.

План мероприятия:

1) Украшение помещения.

Тыква — главный составляющий символ праздника. Изготовляется она следующим образом: из обычной тыквы, не нарушая ее формы, выскребается мякоть. На тыкве вырезаются глаза и рот. Внутрь тыквы устанавливается зажженная свеча.

img5.gif (107715 bytes)

Это наша тыква, которую мы вырезали вместе с ребятами и их родителями при оформлении помещения

Плакаты.
На стенах необходимо развесить плакаты с разными смешными надписями по теме праздника, (на русском и английском):

“Объявление. Здоровому и привлекательному вампиру ( группа крови 4, резус фактор отрицательный) требуется донор ”.

“Будьте начеку, вас могут съесть”.

“Уважаемые гости, пожалуйста, не кусайтесь!”

“Объявление. Молодая ведьмочка, 133 лет, желает встретить надежного спутника жизни для совместных полетов на помеле и организации мерзостей и гадостей”.
“Объявление. Потеряна правая нога, нашедшему — вознаграждение. Скелет”.
“Объявление. Обменяю замок, общая площадь 3000 м2, на двухкомнатную квартиру в Москве со всеми удобствами и телефоном. Подпись: Привидение”.

2) Проведение праздника

Перед входом в класс ребят встречают, “требуют” “trick or treat” — гостинец или шутку; звучит музыка — “Реквием” Моцарта на протяжении всего праздника

1) Рассказ на английском языке об истории праздника Хеллоуин и его праздновании в англоязычных странах.

2) Посещение музея “Страшилки”.

3) Проведение конкурса(кроссворд по тематике праздника).

4) Знакомство с оригинальными блюдами, застолье.

Примеры специальных блюд:

Сушеные гусеницы (канапе с надетой на кончик маслиной).
Мясо по-французски (из французов).
Печенье различной формы (в виде косточек, насекомых, страшных гримас и т.д.).
Лягушачий салат (салат из огурцов и помидоров).
Адский пирог. Три шестёрки.

5) Посвящение в нечистую силу
После того как застолье перейдет к завершающей стадии, сообщается, что, поскольку все присутствующие — нечисть молодая и неопытная, им надо пройти посвящение в нечистую силу. Проводится несколько конкурсов.

Игра “Мумия”

Хэллоуинский розыгрыш. Ведущий приглашает всех желающих по очереди посетить склеп мумии.

Ребята по окончании праздника фотографируются на память со “страшилками”, “магом” и друг с другом.