Сценарий урока-праздника "Christmas" на английском языке в 5-м и 6-м классах спецшколы

Разделы: Иностранные языки, Внеклассная работа


Кого оставит равнодушным праздник? Праздник – это шутки, смех, веселье. Но он может так же стать и средством для достижения таких целей как:

  • расширение кругозора учащихся;
  • повышение мотивации изучения английского языка;
  • развитие мышления, памяти, воображения, внимания логики, цельности высказывания.

Именно поэтому в нашей школе большое внимание уделяется внеклассной работе, одним из аспектов которой является проведение лингвострановедческих праздников. Праздники входят в жизнь ребят, и обучение становится увлекательной игрой. Большое значение имеет преемственность. Знания становятся глубже от года к году. Далее мы приведем два примера, которые позволят наглядно это продемонстрировать.

Праздник всегда проводится в три этапа:

  1. подготовка (изучение новой лексики, а также оформление зала с использованием плакатов и поделок);
  2. проведение;
  3. обсуждение (что понравилось, что хотелось бы изменить, что не удалось).

Наиболее удачной, на наш взгляд, является форма соревнований по командам, что позволяет сгладить проблему гетерогенности учащихся (разный уровень умений и навыков) и получить удовольствие от совместной деятельности.

Праздник Christmas

5 класс

Цели и задачи:

  • развитие памяти, мышления, воображения, внимания;
  • закрепление лексических единиц и речевых образцов, которые были изучены за 1 полугодие и должны знать учащиеся согласно требованиям программы;
  • приобретение страноведческих знаний.

Данный урок базируется на эпизоде ‘Christmas’ из видео курса ‘We`re Kids in Britain’ (English life and festivals) ‘Longman’, что повышает познавательный интерес к изучению английского языка.

Вот примеры заданий для каждой команды.

1. Make an emblem and give a name for your team according to the topic of today`s lesson. Watch Sequence 1.

Sequence 1

Narrator. Christmas.

Children.

We wish you a merry Christmas,
And a happy New Year.
Good tidings we bring
To you and your kin.
We wish you a merry Christmas
And a happy New Year.

Luke. It` s Christmas and there`s lots to do!

Teach children Christmas Carol. Which team sings better? (You may give the words of this song on a piece of paper). (Рисунок 1).

Рисунок 1

img1.gif (15291 bytes)

2. Make your poems.

Be merry and ... (charming)
... and wise, (nice)
... and everything `s twice (happy).

I hope... (year)
Your Christmas this ... (fantastic)
Will be ... (sincerely)
Be happy, my ...! (dear)

What do you usually do to get ready for Christmas? Watch Sequence 2 and 3.

Sequence 2.

Narrator. Decorate the Christmas tree, make the snowflakes, open the Christmas cards, wrap the Christmas presents, make the mince pies.

Sequence 3.

Mum. Phew! That`s finished! The Christmas tree. The snowflakes, the cards, the presents, the mince pies... All done!

3.  Match the pictures to the words. (A postcard, Christmas tree, presents, a stocking, mince pies, a snowflake).

4. Write sentences about what they have already done (use Present Perfect).

5. Make a snowflake to decorate the classroom.

6. Watch Sequence 4.

Sequence 4.

Narrator. It` s Christmas Eve, the night before Christmas. Jenny and Luke are going to bed. They are putting out their stockings. It` s Christmas morning. Luke is opening his stocking. What has Luke got? A game, a stapler, a pencil case, and sweets. Look at Jenny! What has she got in her stocking? An address book, bracelets, a torch, sweets and an orange. And say what will happen if you hang a stoking on your bed (use Conditional 1).

7. Watch Sequence 5.

Sequence 5.

Narrator. It` s time to open the Christmas presents.

Jenny. Here is one for you Tim. That` s a heavy one ...

Narrator. It` s lunch time! What` s for lunch? Turkey, carrots, peas, potatoes.

Luke. Let` s pull the crackers!

Narrator. What` s in the crackers? Paper hats and small presents, And now for Christmas pudding!

All.

We all want some figgy pudding
So bring some out here.
Good tidings we bring, etc

Dad. Who`s for Christmas pudding then?

All. Yes, please!

Jenny. Look I got 10p!

Dad. That`s good luck. Well done!

Children. Now it`s your turn to answer the questions! Merry Christmas!

8. What was in the children` s crackers? What is in yours? Task 2. Draw a cracker and falling out mixed letters of the words: present, sweet, snowman, etc.

9. Now show Father Christmas the way to his sack (or the cook where to put Christmas pudding). Task 3.

10.What do you remember about Christmas traditions in England? Task 4.

Christmas Traditions in England

1. People send Christmas ... to greet each other.

  • letters,
  • cards,
  • faxes,
  • presents.

2. They wish “... Christmas and Happy New Year!”

  • Funny,
  • Brilliant,
  • Merry,
  • Busy.

3. Father Christmas “comes” to every house through ...

  • the door,
  • the window,
  • the chimney.

4. Father Christmas arrives from ...

  • the North Pole,
  • Alaska,
  • Russia,
  • Africa.

5. He brings ...

  • a snow girl,
  • snow,
  • a New Year tree,
  • presents.

6. He is wearing ...

  • a rain coat,
  • jeans,
  • a suit,
  • a fur coat.

7. He puts little presents ...

  • under children` s beds,
  • into children` s shoes,
  • into children` s stockings,
  • under their pillows.

11. Если команды набрали одинаковое количество баллов, можно предложить задание на общий кругозор. Task 5.

Holidays in Britain

Holidays Christmas Mother`s Day St. Valentine`s Day New Year`s Easter
N          
  1. This day people usually visit their friends. There is a lot of dancing and eating. People bring a piece of coal for good luck.
  2. People decorate trees with toys, send greeting cards and find presents in their stockings.
  3. People send cards to people they love. They don` t write their names. Those who get them must guess who sent them.
  4. All people eat chocolate eggs. Sometimes parents hide eggs in the house or in the garden and children look for them.
  5. This day children help at home and give or send cards and presents. Mothers like this holiday.

В конце игры подводятся итоги и команды награждаются призами. Все поют песню “ Merry Christmas”.

Праздник Christmas

6 класс

На первом этапе подготовки ребята нарисовали елку, которая и станет игровым полем, украшенную шарами (всего 21) и звездой на верхушке.

Также с ребятами на уроках изучались “Рождественские праздники” (Исп. “EST Teacher’s Holiday Activities KIT” by Elizabeth Claire (Приложение 1), песня “Mary’s boy child” (Приложение 2), а также лингвострановедческий словарь).

На следующем этапе, используя полученные знания, готовились кроссворды, загадки для команд соперников, и номера художественной самодеятельности. И вот, все готово: актовый зал украшен, игровое поле – елка в центре, все участники в карнавальных костюмах. Праздник начался. Команды представили эмблемы и капитанов.

Попеременно бросая кубик, команды двигались к “звезде”, выполняя предложенные задания, за которые начислялись баллы.

Далее приведем перечень заданий для шаров на елке:

1, 8, 15 — Christmas vocabulary (Рисунок 2, 3).

Рисунок 2

Рисунок 3

II. YES or NO?

  1. December 22 is Christmas.
  2. People decorate their houses.
  3. It is a time to remember poor people.
  4. Children write letters to Christopher Columbus.
  5. People sing Christmas carols.
  6. On Christmas Eve many peple go to school.
  7. Children hang up their shoes.
III. Match:
  1. Christmas tree
  2. stocking
  3. gift
  4. Christmas card
  5. Santa Claus

2, 9, 16 — sing a song.

(Fill in the gaps. Then sing the song).

Mary’s boy child ... was born on Christmas Day.
And man will live for evermore, because of Christmas Day.

Long time ago in Bethlehem, so ... says,
Mary’s boy child Jesus Christ was born on Christmas Day.

Hark, now hear the ... sing, a king was born today,
And man will live for evermore, because of Christmas Day.
Mary’s boy child Jesus Christ was born on Christmas Day.

While ... watch their flocks by night,
They see a bright new shining star,
They hear a choir sing a song, the music seems to come from afar.

Hark, now hear the angels sing, a king ... today,
And man will live for evermore, because of Christmas Day.

For a moment the world was aglow, all the ... rang out,

There were tears of ... and laughter, people shouted:
‘Let everyone now, there is ... for all to find peace.’

Oh, my Lord, You sent your son to ... us,
Oh, my Lord, Your very self you gave us,
Oh, My Lord, that sin may not enslave us.
And love may reign once more.

3, 10, 17 — crossword (используются кроссворды, приготовленные учащимися на этапе подготовки к празднику).

4, 11, 18 — comparisons (make sentences using words: exciting, bad, happy, fat).

5, 12, 19 — find a correct mistakes.

Correct the false information about how Christmas is celebrated in the world.

  1. Holly is an ever green plant with sharp-pointed leaves and white berries.
  2. Mistletoe is an evergreen plant with small leaves and red berries.
  3. On Christmas Eve there is a bunch of holly in every house. Under this bunch boys kiss girls.
  4. Father Christmas brings Christmas Trees to every house.
  5. Children put a candle on top of the Christmas Tree.
  6. A Jule Log is a piece of wood which people burn in the fireplace on the 26th of December.
  7. British children usually get their Christmas presents in their new gloves.
  8. The highlight of Christmas Dinner is a turkey with a coin inside it.

6, 13, 20 — Christmas party (номера художественной самодеятельности, подготовленные учащимися).

7, 14, 21 — Riddles.

В конце игры подводятся итоги и команды награждаются призами.

В заключение хотелось бы отметить, что проведение лингвострановедческих праздников органически влились в общую систему обучения иностранному языку и являются очень эффективным способом проверки знаний и овладения иностранным языком.

(Ключи для выполнения заданий см. Приложение 3).