Как известно, урок является основной формой организации обучения в школе. Характерная для современного урока информационная перегрузка учащихся, его высокая интенсивность, чрезмерное нервно-эмоциональное напряжение, недостаточная двигательная активность школьников – все это ведет к потере здоровья детей. Очень многое делается для решения этой проблемы. Валеологизация системы образования предполагает, что каждый урок, каждое школьное мероприятие должно содержать в себе оздоровительный эффект, препятствовать развитию переутомления, не ухудшать здоровье, а способствовать его развитию. Важным способом поддержания общей учебной работоспособности организма учащихся является проведение на каждом уроке физкультминуток, связанных с усилением двигательной активности учащихся, с борьбой против гиподинамии, со снятием утомления с различных групп мышц и активизации познавательной способностей детей.
На уроках английского языка на начальном этапе данная задача легко решается с помощью песен и рифмовок. На их основе проводится профилактика нарушений осанки и зрения, активизируются внимание, память, умственная работоспособность, снимается умственное и физическое напряжение. Кроме того, развивается речь, обогащается словарный запас, отрабатывается произношение, а самое главное, поддерживается интерес детей к изучению английского языка. Учащиеся с самого начала приобщаются к культуре страны изучаемого языка. Многочисленные повторы, характерные для песенного жанра, способствуют легкому и непроизвольному запоминанию лексико-грамматических конструкций. Прочному запоминанию также способствует комплекс таких факторов, как рифма, лад, тональность, мелодия.
Уже несколько лет на своих уроках я провожу такие песенные физкультминутки и вижу интерес к ним у детей (все слова песен сопровождаются соответствующими действиями).
ALOUETTA (suit the actions to the words)
Alouetta, little Alouetta, Play the game with me: Put your finger on your head, Put your finger on your head, On your head, on your head, Don’t forget, Alouet! Oh! |
cc | Alouetta, little Alouetta, Play the game with me: Put your finger on your nose, Put your finger on your nose, On your nose, on your nose, On your head, on your head, Don’t forget, Alouet! Oh! |
Alouetta, little Alouetta, |
YOU TAKE YOUR LITTLE HANDS (suit the actions to the words)
You take your little hands and go Clap, clap, clap! You take your little hands and go Clap, clap, clap! You take your little hands and go Clap, clap, clap! Clap, clap, clap your hands! You take your little toes and go Tap, tap, tap! You take your little toes and go Tap, tap, tap! You take your little toes and go Tap, tap, tap! Tap, tap, tap your toes! |
cc | You take your little eyes and go Blink, blink, blink! You take your little eyes and go Blink, blink, blink! You take your little eyes and go Blink, blink, blink! Blink, blink, blink your eyes! You take you little lips and go Kiss, kiss, kiss! You take you little lips and go Kiss, kiss, kiss! You take you little lips and go Kiss, kiss, kiss! Kiss your dear Mum and Dad! |
DO EVERYTHING TOGETHER (suit the actions to the words)
Clap, clap, clap your hands, Clap your hands together. Clap, clap, clap your hands, Clap your hands together. Sing, sing, sing a song, Sing a song together. Sing, sing, sing a song, Sing a song together. Wink, wink, wink your eyes, Dance, dance, dance a dance,
|
cc | Spin, spin, spin around, Spin around together. Spin, spin, spin around, Spin around together. Ride, ride, ride your bikes, Ride your bikes together. Ride, ride, ride your bikes, Ride your bikes together. Wash, wash, wash your face, March, march, march, march to bed, |
Shine, shine, shine your shoes, |
IF YOU HAPPY…
If you are happy and you know it, Clap your hands. If you are happy and you know it, Clap your hands. If you are happy and you know it, And you really want to show it, If you are happy and you know it, Clap your hands! If you are happy and you know it, If you are happy and you know it, |
cc | If you are happy and you know it, Stamp your feet. If you are happy and you know it, Stamp your feet. If you are happy and you know it, And you really want to show it, If you are happy and you know it, Stamp your feet! If you are happy and you know it, If you are happy and you know it, |
If you are happy and you know it, |
HEAD , SHOULDERS…
Head, shoulders, knees, and toes, Knees and toes. Head, shoulders, knees, and toes, Knees and toes. Eyes and ears, and mouth and nose. Head, shoulders, knees, and toes. Knees and toes. Hands on your hips, |
cc | Arms and legs, feet and hands, Feet and hands. Arms and legs, feet and hands, Feet and hands. Eyes and ears, and mouth and nose. Arms and legs, feet and hands. Feet and hands. Touch your shoulders, |
Stand up! Stand straight! Hands up! Hands down! |