Конспект урока по английскому языку в 5-м классе по теме "Год за годом"

Разделы: Иностранные языки

Класс: 5

Ключевые слова: английский язык


Цель – ввести новую лексику и повторить лексику пройденных уроков по теме урока.

Задачи: развитие внимания, способности к сравнению, анализу, обобщению, к выявлению языковых закономерностей; развитие коммуникабельности; развитие способности к самоконтролю и самооценке.

Оборудование: доска, проектор, раздаточный материал.

Ход урока

Teacher: Good morning, dear children. I'm glad to see you today. Sit down, please.

(Учащиеся приветствуют учителя и садятся).

Teacher: Tell me, please, is the weather good today? Is it warm today? Is it sunny today? Is it rainy today? And what season is it now? Ok, thank you. Now let’s watch a video. (Учитель может подобрать подходящее, короткое видео на английском языке о временах года, погоде и одежде).

(Обучающиеся и учитель смотрят видео).   

Teacher: What are we going to speak about today?

Students: Seasons.

Teacher: What seasons do you know? What is your favourite season? (Ученики отвечают на вопросы учителя) And why do you like it? Think a little. Look at the slide. (На слайде написаны названия четырёх времён года и виды деятельности в эти времена года:

SUMMER go to the seaside, swim and sunbathe, have a picnic, have summer holidays

SPRING   it’s warm, the sun shines, pick flowers

AUTUMN leaves are red and yellow, rake leaves

WINTER  ski and skate, make a snowman, play snowballs

Teacher: Let’s read these phrases. (Ученики читают вслух слова и фразы, учитель уточняет у них перевод этих фраз. Перевод некоторых фраз учитель может изобразить). Now tell me, please, what is your favourite season and why do you like it? You may use these phrases. Well, I like summer because I have summer holidays. What about you? (Ученики отвечают на вопросы учителя).

Teacher: Ok, thank you. Tell me, please, what month is it now? What spring months do you know? What summer months do you know? What autumn months do you know? What winter months do you know? In what month do you have your birthday? (Обучающиеся отвечают на вопросы учителя).

Teacher: That’s great! Thank you! Now tell me what season is it about? Listen to me and name the season. (Учитель зачитывает детям предложения, ученики должны догадаться, о каком времени идёт речь).

Учитель читает следующие предложения:

It’s very hot and the sun shines. (SUMMER)

It’s not very cold. It often rains. (AUTUMN)

It’s very cold and it snows. (WINTER)

It’s warm. The sun shines. (SPRING)

(Обучающиеся слушают предложения и называют подходящие времена года).

Teacher: Yes, you are right! Well done! And in all these seasons we can walk. It’s great to walk and move. Let’s move together! Stand up, please. Repeat after me. (Учитель проводит физминутку, сопровождая её движениями. Дети повторяют за учителем).

Физминутка

It’s spring.
We are picking up flowers.
It’s raining.
Let’s open our umbrellas.
It’s summer.
Let’s swim.
It’s autumn.
Let’s rake the leaves.
It’s winter. It’s freezing.
Let’s play snowballs.

Teacher: Great! Thank you! Sit down, please. In different countries we have different weather. Let’s read about it. Open your books, page 87 №5. You can see the text here. Where can you see it: in a magazine, in a newspaper, on a computer screen? (Ребята смотрят на текст, его оформления, строят свои предположения и отвечают на вопрос учителя). We will read this text and answer the questions. Let’s read the questions first. (Ученики читают вопросы. Учитель уточняет у детей всё ли им понятно, затем они приступают к чтению текста. Во время чтения текста учитель переводит ребятам непонятные слова или объясняет их с помощью жестов).

Teacher: That’s great. Let’s answer our questions. (Они возвращаются к вопросам в №5 и отвечают на них).

Teacher: Well done! You are very clever students! I’m proud of you. Now tell me, please, what does it mean: I am tired of, it doesn’t suit me, how are you doing? (Обучающиеся переводят фразу за фразой). Yes, you right. And in our text what phrase can mean the same as “I am tired of”? (Ученики находят в тексте фразу “ I am fed up with”). Now make up your own sentences with this new phrase. For example, I am fed up with these terrible mosquitoes. (Учащиеся составляют свои предложения с данной фразой. Затем учитель просит их найти в тексте фразы, похожие по значению со следующими двумя фразами. Учитель может разобрать с учениками разницу в использовании фраз: “It doesn’t suit me” и “That’s not my kind of place”. Когда обучающиеся найдут в тексте фразу “How are things going for you?”, учитель может спросить у учеников, как у них дела, используя поочерёдно фразы “How are you doing?” и “How are things going for you?” Спросив у трёх или четырёх учеников, учитель может попросить одного из детей поинтересоваться, как поживает его или ёё одноклассник. Таким образом, роль учителя уже будет исполнять один из ребят. Далее учитель может управлять данным процессом, говоря: “Sasha ask Lena, please”).

Teacher: Tell me, please, what is the weather like in Scotland?

Student 1: It’s raining.

Teacher: Yes, you are right. Well done! What is the weather like in Switzerland?

Student 2: It’s snowing and freezing.

Teacher: Yes, that’s right. What is the weather like in Australia?

Student 3: It’s very, very hot.

Teacher: Ok, thank you. Our lesson is coming to the end. And I want you to look at the cards you have on your desks. (У учеников на парте находятся карточки с изображением солнышка, облачка и тучки с дождём). What is the weather like in these pictures? (Учитель берёт со своего стола карточку, например, с изображением солнца, показывает её ребятам).

Student 1: It’s sunny.

Teacher: Yes, you are right. And what is the weather like here? (Учитель показывает детям карточку с облаком).

Student 2: It’s cloudy.

Teacher: Yes. What is the weather here?

Student 3: It’s rainy.

Teacher: You are right. Now, if you like our lesson and think it is useful and interesting, show this card. (Учитель показывает карточку с солнышком). If the lesson is fifty-fifty, not very useful and interesting, show this card. (Учитель показывает карточку с облаком). And if the lesson is boring, show this card. (Учитель показывает карточку с тучкой и дождём). (Учащиеся размышляют, выбирают карточку. Учитель может узнать у ребят, почему они выбрали ту или иную картинку).

Teacher: Thank you very much. Now think about your work during this lesson. Do you like it? Choose the card that shows your work. (Обучающиеся выбирают карточку с картинкой, характеризующей их работу на уроке. Учитель может спросить у детей, почему они выбрали такую карточку).

Teacher: Our lesson is over. Thank you for your work. Goodbye.