Олимпиада по английскому языку "За сокровищами Флинта"

Разделы: Внеклассная работа

Класс: 5

Ключевые слова: английский язык, олимпиада по английскому языку


Олимпиады по английскому языку являются довольно распространенным видом внеклассной работы на средней и старшей ступенях обучения.

В своей статье я хочу предложить вниманию учителей материал для проведения олимпиады в конце начальной ступени обучения английскому языку «Путешествие в Великобританию за сокровищами Флинта». В олимпиаде приняли участие ученики параллельных четвертых классов, изучающие английский язык третий год. Итоги олимпиады подводили члены жюри — учителя иностранного языка тех классов, в которых она проводилась.

Вся работа была разделена на три этапа:

  1. Подготовка к олимпиаде.
  2. Проведение олимпиады.
  3. Подведение итогов.

I. Подготовку к олимпиаде составляют следующие виды деятельности:

1. Выявление количества школьников, которые желают участвовать в олимпиаде.

2. Ознакомление учителей, участвующих в проведении олимпиады, с ее содержанием, объектами и способами контроля.

3. Подготовка наглядных пособий и оформление кабинетов, в которых будет проходить олимпиада в форме игры.

II. Этап проведения олимпиады представляет собой сценарий игры на английском языке, который подробно описывается ниже. Здесь же, во вступлении, я остановлюсь на следующих моментах данного этапа работы.

Проведение олимпиады начинается с того, что все участники собираются в кабинете, где им выдают карту путешествия и «маршрутные листы» (routelists; в дальнейшем в этих листах учителя будут проставлять баллы за каждое выполненное задание).

Приведем образец «маршрутного листа»:

RouteList

Name, surname: Form:

Stage

Points

1. Tower Bridge
2. At the Customs
3. At the Airport
4. In the Plane
5. London Zoo
6. Lunch
7. Trafalgar Square
8. The Tower of London
9. The River Thames

 

 

total:

Каждый этап путешествия представляет собой задание, которое выполняется в отдельном кабинете, оформленном в соответствии с ситуацией. (Оформление кабинета настраивает ребят на разговор, помогает фантазировать, вспоминать пройденное.) Члены жюри облекают задания в занимательную форму, что способствует повышению интереса учеников к проводимой работе. Время выполнения каждого задания - не более десяти минут.

III. В конце олимпиады ее участники собираются в первом кабинете и сдают свои «маршрутные листы», в которых членами жюри проставлены баллы за выполненные задания. Подсчитывается общее количество баллов, полученных каждым учащимся, и объявляется тот (или те), кто «нашел клад» (набрал наибольшее количество баллов).

СЦЕНАРИЙ ОЛИМПИАДЫ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ

Вступительное слово учителя: Hello, children! I know that you like to read, and perhaps you read a novel by the English writer Robert Louis Stevenson "Treasure Island''. One of the pirates whose name was Flint had buried treasure. One part of the treasure was found by Captain Silver on Treasure Island, as you know from the book. But the other part of it has not yet been found. I only know that it is in the British Isles, in the capital of Britain. What's the capital of Britain? (London.) So, the treasure is hidden in London.

Stage 1. Tower Bridge

Let us do a crossword. If we work it out and read two words from top to bottom, we'll see where the treasure is in London.

1. The ocean that washes the British Isles. (Atlantic)

2. The capital of Britain. (London)

3. The smallest country of Britain. (Wales)

4. The name of the queen of Britain. (Elizabeth)

5. The symbol of England, (rose)

6. The country that consists of England, Scotland and Wales. (Britain)

7. One of the colours of the flag of Britain, (red)

8. The language that the English speak. (English)

9. The favourite English domestic animal, (dog)

10. The weather in Britain, (foggy)

11. The widest river in Britain. (The Thames) Now we see that the treasure is in

London, under Tower Bridge, beneath the waters of the Thames. Look at the map and try to find Tower Bridge. (Учащиеся ищут накарте мост.) Well done. Let us make a short trip to London and find the treasure.

Stage 2. At the Customs

We are going abroad and of course we must fill in application forms. Please, write down your name, surname, age, nationality and home address. Then take the application forms.

Application Form Name... Surname... Age...

Nationality... Home address... Now we may travel to London.

Stage 3.At the Airport

Look at the map of the British Isles and see for yourself that Britain is washed by the sea. So we may go to London by plane. Then, let us go to the airport. It is very difficult to go abroad if you don't know the language. At the airport you must make out the number of your flight. Now, listen and write down the number of your flight. (Учащиеся прослушивают аудиозапись объявлений полетов и на листах отмечают номер рейса на Лондон.)

Passengers to Glasgow on Flight BD 554 -this flight is now boarding at gate number 3. BD 554 to Glasgow is now boarding at gate number 3.

Passengers to London on Flight BD 349 — this flight is now boarding at gate number 7. BD 349 to London is now boarding at gate number 7.

Now you know the number of our flight and we may get on the plane.

Stage 4.in the Plane

We are in the plane. But first let us see what there is in the plane. Please, read the cards and translate them into Russian. (Учащиеся получают карточки и по очереди читают их и переводят на русский язык.)

Attention, please
Fasten safety belts
Toilet
Do not smoke
Now you know how to behave on board a plane.
About 3 hours have passed and we are in London, the capital of Britain.

Stage 5. London Zoo

Our first stop is at London Zoo. It is one of the biggest zoos in the world. Unfortunately, they have had an accident here today. Some animals have got out of their cages. Please, help the guards of the zoo. First, describe the distinctive marks of each animal and then put them in their own cages. (Учащиеся no очереди описывают животных, нарисованных на картинках, и к каждой картинке подбирают нужную табличку.)

Пример ответа ученика:

Itisbig. It is strong. It is yellow and white. It has four legs. It can jump. It can run. It can't fly. Its name is the tiger.

Thank you for your work.

Stage 6. Lunch

Big Ben has struck one. It is time for lunch. Lunch is a second breakfast. The English usually have lunch at one o'clock. It is their tradition. Look at the map. The nearest cafe is at Baker Street. We may have lunch there. Let us go to Baker Street by double-decker.

We are in the cafe. Please, read the menu and work in pairs: order something for lunch.

Menu

Dessert:

biscuits

Drinks:

coffee tea milk
cake mineral water
apple pie hot chocolate
cherry pie
ice-cream
pudding

Пример диалога учеников:

— What would you like?

— Coffee, a cake and an ice-cream

— A glass of mineral water?

— No, thanks.

— Pudding?

— Yes, please.

— Have a nice meal.

— Thank you.

Now we have eaten and can move Let us go to Trafalgar Square.

Stage 7. Trafalgar Square

Trafalgar Square is the most famous square in London. In the centre of it we can see Nelson's Column. Nelson was an English admiral who defeated Napoleon’s army at the battle of Trafalgar in 1805.Trafalgar Square is very large and we can have a rest here and play a game. The game| is called "London Bridge".

English children like to play this game. Listen to the rules of the game Two leaders take each other's hands, raise them and make a kind of arch. They stand facing each other. All the other pupils form a line and go under the "bridge", singing the following song:

London Bridge is falling down
Falling down, falling down
London Bridge is falling down
My fair lady, oh!

Fix it up with and bricks and stones,
Bricks and stones, bricks and stones,
Fix it up with and bricks and stones,
My fair lady, oh!

Shut the gates and hold her tight
Hold her tight, hold her tight.
Shut the gates and hold her tight.
My fair lady, oh!

The leaders must invent a password for each side. For instance, "a drum" and "a bugle". Other pupils don't know the password. When all are singing the last line of the song, the leaders put down their hands so that one of the pupils becomes a "prisoner". Then the leaders ask him: "Which do you choose: a drum or a bugle?" That is how the "prisoner" goes to this or that side. When all the pupils have been divided into 2 teams, we can see which team is bigger.

Stage 8.The Tower of London

We come closer to the Thames and our next stop is the Tower of London. The Tower of London was a fortress, a royal. palace, and later a prison. It is a museum now. The ravens will not let you pass don't get acquainted with you. Please, tell them about yourself. They waul the following things about you.

1. Your name.

2. Your surname.

3. Your age.

4. Your family.

5. Your favourite subject at school.

6. Your friend.

7 Your favourite animal.

8. Your favourite meal.

Учащиеся по очереди рассказывают о себе в соответствии с приведенным планом.

Подводятся итоги олимпиады и веселой заочной прогулки по г. Лондону

Литература

1. Зимняя ИЛ Психология обучения иностранным языкам в школе. - М.: Просвещение. 2006.

2. Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. - М.: Политиздат, 2001.

3. Ливингстоун К. Ролевые игры в обучении иностранным языкам. - М.: Высшая школа, 2011.

4. Рогова Г.В., Рабинович Ф.М., Сахарова Т.Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. - М.: Просвещение, 2004.