“JEOPARDY”. Сценарий командной игры по страноведению для учащихся 6-го класса

Разделы: Иностранные языки


ЗАДАЧИ:

  • активизация в речи изученной лексики, разговорных клише по теме;
  • совершенствование страноведческой компетенции;
  • совершенствование метапредметных компетенций в разных видах речевой деятельности;
  • развитие творческих способностей, языковой догадки;
  • формирование умения работать в команде;
  • разумное применение ИКТ.

ОСНАЩЕНИЕ:

  • Интерактивная доска, переносная магнитная доска, набор фотографий, комплекты заданий для составления диалога;
  • листы формата А3 для создания постеров, открытки с достопримечательностями Великобритании, стикеры, канцелярские принадлежности, музыкальное сопровождение каждого конкурса.

ХОД МЕРОПРИЯТИЯ

Ведущий 1:  Dear friends! We are glad to meet you at our contest.

Ведущий 2:  We hope you enjoy speaking English.

Bед 1:  We’ll play, have fun and get prizes.

Bед 2:  Listen to the rules. Three teams take part in the game. (В игре участвуют 3 команды).

Bед 1:  The game consists of seven rounds.  (Игра состоит из семи раундов).

ROUND 1

ANSWERING QUESTIONS AND GETTING POINTS

Вед 2: In the 1St round each team in turns should choose the category and difficulty of the question. (В первом раунде каждая команда  по очереди выбирает категорию и сложность вопроса).

Вед 1: If the playing team can’t give the answer to the question, another team can do it. (Если команда не знает ответа на свой вопрос, право ответа переходит к другой команде).

Вед 2: Let’s start!

(см. Приложение 1, Приложение 2).

CUSTOMS AND TRADITIONS.

1. Black ravens live in …

  1. Buckingham Palace
  2. The Houses of Parliament
  3. The Tower

 2. What musical instrument do the Scots play?

  1. The piano
  2. The bagpipe
  3. The guitar

3. What time do the British drink tea?                  5 о’clock

4. What is the traditional dish for Christmas?       Turkey

5. Yeoman Warders are named …                     Beefeaters

AROUND LONDON

1. What is the most famous shopping street in London?

  1. Wall Street
  2. Oxford Street
  3. Whitehall

2. What is the name of the Underground in London?  

  • The Underground
  • The Metro
  • The Tube

3. What colour are the double-deckers in London?   Red

4. What river does London stand on?                      The Thames

5. You can have a good view of London from…     the London Eye

GEOGRAPHY OF GREAT BRITAIN

1. How many parts does the UK consist of?  

  1. 3
  2. 4
  3. 5

2. How many parts does Great Britain consist of? 

  1. 3
  2. 4
  3. 5

3. What is the capital of Scotland?                 Edinburgh

4. What is the capital of Northern Ireland?    Belfast

5. The UK is situated on the….                    British Isles

THE KINGS AND QUEENS 

 1. What is the colour for kings and queens?  

  1. Blue
  2. Red
  3. Green

2. Where does the Queen of England live?  

  1. The Tower of London
  2. Buckingham Palace
  3. Big Ben

3. What is the English Queen’s name?                  Elizabeth the Second

4. How many children has the Queen got?            Four

5. People should address the Queen “Her” …..    Majesty

DO YOU KNOW THAT…

1. Where do the British drive?      

  1. On the right side of the road
  2. On the left side of the road
  3. On both sides of the road

2. Loch Lomond is a beautiful … in Scotland.  

  • Park
  • River
  • Lake

3. What are the colours of the British flag?     Red, blue and white

4. What is the name of the British flag?          The Union Jack

5. The British currency is ….                         A pound

SPORTS AND GAMES

1. When did people start playing tennis?

  1. In the 17-th century
  2. In the 19-th century
  3. In the 21-st century

2. Where do people hold the Highland Games? 

  1. In England
  2. In Wales
  3. In Scotland

3. How often do people hold the Highland Games?    Every year

4. What is the national sport of England?                   Football

5. The game played in “Alice in Wonderland” was …  Croquet

ROUND 2

GUESSING WHAT IT IS

Bед 1: In the 2nd round you should guess what is in the photo. (Во втором раунде нужно угадать, что изображено на фотографии).

Bед 2: Team 1 will start.

(Команды по очереди отгадывают, что изображено на фотографиях).

(см. Приложение 3).

ROUND 3

MAKING UP A STORY ON GIVEN WORDS

Bед 1: Round 3. Make up a story using the given words. (Составьте рассказ, используя предложенные слова).

Вед 2: You have 3 minutes.

(Ведущие раздают каждой команде листы с ключевыми словами для составления рассказа)

  • go on a tour of London;
  • take an umbrella;
  • see a lot of sights;
  • make fantastic photos;
  • eat out;
  • leave a camera in a café;
  • come to a lost property office;
  • speak to the office clerk;
  • describe the lost thing;
  • be happy to find.

Bед 1: Your time is up!

Bед 2: Let’s listen to your stories!

ROUND 4

DRAMATIZING A DIALOGUE

Вед 1: You have a sample dialogue. Try to dramatize it changing the underlined phrases.

(Каждая команда получает шаблон диалога, в котором должна изменить выделенные словосочетания и затем инсценировать его).

  • Good morning. How can I help you?
  • Good morning. I’m looking for a souvenir for my friend.
  • What is your friend fond of? Does he/she collect anything?
  • Oh, yes. He/she is keen on collecting soft toys. He/she is really proud of his/her collection.
  • I see what you mean. What about this stuffed dog? Would he/she like it?
  • It’s so cute! I’ll take it for my sister. How much is it?
  • It’s 12 pounds.
  • I’m afraid, that’s too expensive. I only have 10 pounds for two gifts.
  • Let me see. How about this teddy bear and a key ring with a symbol of Scotland? They are four pounds each.
  • That’s great! I’ll take the two of them.
  • Would you like me to put them in a plastic bag?
  • Yes, please.
  • Here you are.

ROUND 5

“ENGAGING YOUR LOGIC”

Вед 2: Each team gets a set of pictures. Try to find the common word.

(Каждая команда получает свой набор картинок и в течение 2 минут размышляет над тем, что их объединяет). (см. Приложение 4)

KEYS: 1. Great. 2. Bea(e)tle(s). 3. King.

ROUND 6

“СREATING AN AD POSTER”

Вед 1: You get a set of sights to visit. Make up a poster and present it.

Вед 2: You should use the phrases: Come to… Enjoy…Don’t forget… Visit… Take a picture of…

Have a nice trip to…

(Каждая команда получает свой набор фотографий с изображением достопримечательностей, список клише, цветные фломастеры, стикеры, клей, ножницы и лист формата А3 и в течение 5-7 минут создают рекламный проспект и представляют его).

Перед последним раундом подводятся предварительные итоги игры и объявляется количество набранных каждой командой очков.

ROUND 7

“JEOPARDY”

Вед 1: In this round you can risk your points. If you give the right answer you will get more points.

Вед 2: В этом раунде вы можете рискнуть любым количеством очков. В случае правильного ответа эти очки прибавятся к вашему результату.

Вед 1: We have got 4 categories of questions. Each team can delete one category. One is left.

Categories:

Famous People

Book Characters

Unreal Things

English Traditions

Questions:

Famous People:
This actor has a very difficult surname. He starred in the movie “The Imitation Game”, but we know him as the greatest detective. (Cumberbatch)

 Book Characters
You may not know where the Queen lives but you will certainly tell us the address and the name of this famous master of deduction. (Sherlock Holmes)

Unreal Things
You can’t play this unreal game as you don’t have the necessary equipment but a well-known magician boy could. (quiddich – a game from Harry Potter’s books)

English Traditions
You should pour this thing first when you make a traditional English drink not to break your cup. (milk)

Подведение окончательных итогов игры, награждение команд и лучших игроков.

Bед 1: Now each team will choose the best player and tell us his or her name. (А сейчас каждая команда должна выбрать  и назвать своего лучшего игрока).

Bед 2: We are ready for results.

Teacher: Team № …was the best and get a diploma and a prize.

Teacher: Team № …was the most active and get a diploma and a prize.

Teacher: Team № …was the most willing and get a diploma and a prize.

Teacher: The best player in team №… is… (name).

Teacher: The best player in team №… is… (name).

Teacher: The best player in team №… is… (name).

Bед 1: Thanks all the teams. You were active, creative and curious.

Bед 2: Hope to see you next year! Good luck!