"Indoor pollution. How to protect yourself from indoor pollutants?". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»

Класс: 10


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (2 МБ)


Тип урока: комбинированный.

Цели: совершенствовать умения монологических высказываний по теме «Загрязнение воздуха в помещении. Как защитить себя от загрязнителей воздуха внутри помещений?» с высказыванием своих суждений по решению проблемы.

Результаты:

  • Предметные:
    • активизировать лексические единицы по теме «Indoor pollution. How to protect yourself from indoor pollutants?»
    • прочитать текст «Clean air at home» с целью извлечения определенной информации, обсудить проблему текста.
    • просмотреть видеоматериал по теме «Indoor pollution. How to protect yourself from indoor pollutants? Понять необходимую информацию и, затронутой в видеосюжете.
    • совершенствовать умения монологических высказываний по проблеме
    • сделать наброски статьи в стенгазету « Ecology» на тему «Indoor air pollution. What can we do to protect ourselves from indoor pollutants?»
  • Метапредметные:
    • развивать умение извлекать определенную информацию;
    • развивать умение кратко сообщать и обосновывать свой ответ, высказать свои суждения по проблеме;
    • учится лаконично излагать свои суждения по проблеме и способах ее решения в письменной речи.
  • Личностные: воспитывать чувства сопричастности к проблемам cохранения чистоты воздуха, готовности решать связанные с этим проблемы

Оснащение урока: учебник ‘Spotlight 10’ (Афанасьева, Михеева В.Эванс), компьютер, проектор, презентация к уроку, интерактивная доска, видеоматериал, задания на карточках.

Содержание урока

I. Оргмомент. Raport

II. Речевая зарядка. Обсуждение выражения народной мудрости.

There’s so much pollution in the air now that if it weren‘t for our lungs, there would be no place to put it all.

1. How do you understand this wisdom?
2. What problem does it depict?
3. Is it so important to discuss this problem and solve it?

Форма работы:T– P1 P2

Результаты:

  • Умения выразить свое понимание. Свое суждение по содержанию.
  • Привлечь внимание учащихся и повысить мотивацию учащихся к уроку.

III. Сообщение темы урока

IV. Задачи урока. Objectives

Reading: a text about air pollution at home; skill-reading for specific information
Listening for specific information
Speaking: giving a talk about air pollution
Writing: a draft of an article .

V. Вопросы по теме с активизацией лексики по теме, необходимой для урока.

Результаты: умение на слух воспринимать вопросы и адекватно отвечать, употребляя в речи изучаемую лексику по теме.

1 Where do you think the air is more polluted indoors or outdoors?
2 What pollutants can be in the indoor air?
3. How do aerosol sprays influence our health? Is it difficult to breath after it?
4. Have you ever heard that dust mites and mould can live in our flats?
5. How can we purify the air? What should we do?

Форма работы: индивидуальная

VI. Clean Air at Home

Чтение текста ‘Clean air at home’с извлечением определенной информации.
Задание в формате ЕГЭ (задание на множественный выбор). Высказать предположение по заголовку, о чем текст.
Выполнить упражнение на множественный выбор. Доказать правильность своего ответа.
Высказать предположения по заголовку о чем текст

Judging upon the headline, what is the text about?

Multiply choice.

1. Air pollutants only come from factories and cars.

a) true b) false c)unstated

Justify your answer.

2. Cleaning products, steam from cooking, sprays don’t pollute the air.

a) true b) false c)unstated

Justify your answer.

3. Insects. dust mites and mould can live well when doors and windows are closed.

a) true b) false c) unstated

Justify your answer.

4. People who are allergic to dust suffer from smoke and sprays.

a) true b) false c) unstated

Justify your answer

5. Open doors and windows, using natural cleaning products reduce indoor air pollution.

a) true b) false c)unstated

Justify your answer

Discuss the questions on the problem of the text.

  • What pollutants can aggravate the air?
  • What is the danger of using insect sprays?
  • What happens if we don’t allow fresh air come into our house?
  • What should we do to make the air fresh?

Форма работы: индивидуальная.

Результаты:

  • Умение найти запрошенную информацию, понять ее и выполнить задание по прочитанному.
  • Умение аргументировать свой ответ.

VII. Video

Развитие умений аудирования с целью извлечения определенной информации,
Развитие умений высказаться по услышанному.
Просмотр видео “Indoor air pollution” Источник – Интернет-ресурс.

1. Снятие языковых трудностей (лексика, словосочетания и сложные грамматические конструкции).

Minimize – reduce to a minimum
Clutter – objects in disorder, mass of objects
Eliminate – get rid of
Humid (adj.) (of the weather) – when damp and warm
Humidity (n)
Aggravate – make worse
Pollen – dust produced by flowers
Odour – particular smell
Lead – soft heavy grey metal
Asbestos – mineral which doesn’t burn

2. Таблица: заполнить недостающую информацию после просмотра видео.

  • Заполнить таблицу .(карточки для 1 и 2 групп)
  • В парах проверить выполненное задание(таблицу)
Indoor air pollution/ types of pollution What can we do to protect us?
1. Indoor air is … to... times more polluted than out door air. 1. Replace … cleaning products with … ones:
2. … is caused by indoor air pollutant. 2. Take advantage from indoor plants.
Indoor plants:

a) … oxygen into the air.
b) Regulate air …
c) … toxins
d) … chemicals
e) … purify the air.

3. … % of all illnesses are caused by polluted indoor air. 3. Always … doors and …
4. … % of colds and … are caught indoors and … % outdoors. 4. Regularly … your house, furniture, floor and windows with a … cloth.
5. Indoor air pollutants are … 5. Avoid … indoors.
6. Don’t move into a …
7. Leave new furniture into …

Карточка 1

Indoor air pollution/ types of pollution

1. Indoor air is … to ... times more polluted than outdoor air
2. … is caused by indoor air pollutant.
3. … % of all illnesses are caused by polluted indoor air...
4. … % of colds and … are caught indoors and … % outdoors
5. Indoor air pollutants are …

Карточка 2

What can we do to protect us?

1. Replace … cleaning products with … ones:
2. Take advantage from indoor plants.
Indoor plants:

a) … oxygen into the air.
b) Regulate air …
c) … toxins
d) … chemicals
e) … purify the air.

3. Always … doors and …
4. Regularly … your house, furniture, floor and windows with a … cloth.
5. Avoid … indoors.
6. Don’t move into a …
7. Leave new furniture into …

3. Вопросно-ответные упражнения с целью проверить понимание необходимой информации

1. Where is the air more polluted indoors or outdoors?
2. Where do you mainly catch colds and flues outdoors or indoors?
3. What should we do to make the indoor air clean?
4. Can any indoor plants help us to make the indoor air fresh?

Результат:

  • Уметь воспринимать информацию на слух.
  • Уметь высказаться по содержанию,

VIII. Этап после просмотра видео. Совершенствование умений говорения по проблеме

Public consultation meeting

Discuss in groups:

1. The first group writes about the types of pollution.

  • Dust
  • Mould Spores
  • Pollen
  • Dust mites
  • Pet dander
  • Bacteria and viruses
  • Carbon monoxide
  • Odour
  • Pesticide
  • Household cleaners
  • Exhaust Fumes
  • Smoke
  • Lead

2. The second group writes how to eliminate the pollution

I. Use non-toxic cleaning products:

Baking soda
Vinegar
Lemon juice
Borax

II. Take advantage from indoor plants. Indoor plants:
Return oxygen into the air.
Regulate air humidity
Eliminate toxins, filter chemicals
III. Regularly air your house, open the windows wide.
IV. Remove clutter that collects dust.
V. Don’t wear shoes indoors.
VI. Avoid smoking indoors.
VII. Clean your house with a wet cloth.
VIII. Don’t move into a freshly painted or redecorated house.
IX. Leave new furniture into an empty ventilated room.

Форма работы: работа в группах

Результат:

  • Умение трансформировать и передавать информацию своими предложениями, но используя ключевые слова из аудирования, которые содержат основную информацию аудирования.

IX. Обсудить в парах :

1st pair speaks how can you make the indoor air at home fresh.
2nd pair speaks how can you make the indoor air in our military school fresh.
3rd pair speaks about how can we make the indoor air in the office fresh.

Форма работы: работа в парах.

Результат:

  • Умение высказаться по проблеме.
  • Продуктивное высказывание.

X. Развитие умений письменной речи

Write the draft of an article for the school wallpaper ‘Ecology’ ‘ How to protect the indoor air and make it clean?’
Air pollution is dirty air. Dirty air-conditioning filters can make places for dust mites and mould to live. So clean them regularly. Also when you are cleaning the house, always use water-based cleaning products as they are less polluting. In addition, if we spend less time cooking heavy meals and make salads to eat, we will not make so much air pollution in the form of steam. What is more, smoking causes air pollution as well as health problems so we shouldn't allow smoking in our homes. Also, a pet's bedding can add to the air pollution if it is not cleaned regularly. Finally, the best and easiest thing we can all do to have cleaner air at home is to open all the doors and windows 2-3 times a day to let fresh air into our homes.

XI. Homework

  • Write an article for our wall newspaper «Ecology».
  • The article is called «Indoor air pollution. What can we do to protect ourselves from indoor pollutants?»