Открытый урок английского языка по теме «School», 5-й класс

Разделы: Иностранные языки


Продолжительность: 1 урок (45 минут)

Класс: 5

Технология: применение ИКТ, личностно-ориентированного обучения.

Учебник: М.З. Биболетова “Enjoy English”

Цель: применение полученных знаний и умений на практике с последующим выходом на монологическое высказывание по теме.

Задачи:

  • Обучающая: контроль знаний активной лексики, повторить Present Simple/Past Simple/Future Simple, развитие умения задавать вопросы и отвечать на них, развитие навыков диалогической речи в рамках данной тематики, научить учащихся выражать своё мнение о школе, школьных предметах.
  • Сопутствующие цели: развитие навыков чтения, аудирования, повторение классно-урочных выражений и обучение связанному высказыванию по теме, актуализация орфографического навыка.
  • Развивающая: развитие логического мышления, познавательной активности и внимания, способствование развитию языковой догадки и общего кругозора учащихся.
  • Воспитательная: воспитание культуры общения, обучение общению в группах, воспитание чувства взаимопомощи, привитие чувства любви к своей школе, воспитание коммуникативной иноязычной культуры

Метод: коммуникативный, частично-поисковый

Технология: применение ИКТ, личностно-ориентированного обучения.

Формы работы:

  • фронтальная работа (ответы на вопросы, чтение слов)
  • групповая работа (обсуждение мнений, дискуссия, ответы на вопросы)
  • парная работа (ответы на вопросы,)
  • индивидуальная работа (чтение слов, аудирование)
  • монолог

Средства обучения: компьютер, мультимедиапроектор, экран, доска.

Сценарий урока

1. Организационный момент. Приветствие. Сообщение темы и цели урока

Teacher: Good morning, children! I’m glad to see you. How are you? Today we will continue speaking about school and we’ll speak about our school, your favourite subjects. So today we`ll train the words, read, write, make up dialogues and work in groups.

2. Фонетическая зарядка.

1) Match the words and the sounds.

1. break

2. form

3. study

4. hard

5. Maths

6. student

2) Look at the symbols, please. and remember the English words. Now go to the blackboard and write them.

3. Развитие орфографических и лексических навыков

1) Will you look at the cards on your desks? You can see the words there. Some letters are missing. Can you fill in the missing letters?

Учитель раздает учащимся карточки и организует выполнение следующего задания: вставить пропущенные буквы в слова.

a_t h_st_ry _hysi_al educ_ti_n

_nifo_m dr_ma mat_s

in_orma_ion tec_nolog_

Контроль на доске после заполнения карточек, чтение хором.

2) Проверка знания лексики:

Look at this word combinations and write some sentences with them. Let’s work on the blackboard.

a) like/I/don’t/to/books/read.

b) by heart/to learn/My friend/likes/poems.

c) Her/subject/is/Maths/favourite.

Затем даются ответы для проверки.

3) I see that most of you like school. Could you tell what else you like to do at school, I mean at the lessons and during the breaks. Look at the screen, choose the answer you like best and make up a sentence.

(Учащиеся составляют предложения из предложенных им на экране фраз).

talk loudly

learn new words

read texts

draw funny pictures     at the lessons.

ask a lot of questions

We listen to music

play with a phone     during the break.

learn poems by heart

jump between desks

get good marks

4) Put the verbs into Past Simple.

• be

• take

• go

• give

• have

• swim

• ask

• visit

5) Актуализация грамматических навыков. Повторение Present Simple/Past Simple/Future Simple. На доске написаны предложения с пропущенными словами, необходимо вставить глагол в нужной форме: There are sentences in the screen, you must fill the gaps with Present Simple/Past Simple/Future Simple.

А. I... to school every day. (go)

B. My mother .... Moscow last year. (visit)

C. I ... to the village next summer. (go)

4. Answer my questions, please.

- Do you go to school with your friends?

- Have you got new subjects this year?

- What is your favourite subject at school?

- Do you like English?

- Did you do your homework yesterday?

- Will you have English tomorrow?

5. Проверка домашнего задания.

It’s time to check up your homework. (2-3 ученика). Your homework was to make up dialogues. Talk about your school life.

6. Физкультминутка

Песня What’s in the classroom?

7. Чтение. We got a letter from Dima, a ten year old schoolboy from Samara. In his letter he described his studies at a foreign summer school. Let’s read his letter and answer some questions.

(Текст выведен на экран, также каждому ребёнку раздаётся печатный вариант текста. Читают текст самостоятельно, а затем отвечают на предложенные вопросы).

Questions:

1. Where did Dima study in summer?

2. How much time did he spend in Scotland?

3. How did he spend three hours in the morning at school?

4. What did they do at the lessons?

Dear pen-friends,

My name is Dima. I am 10 . I travelled a lot this summer. In August I went abroad. I spent two weeks in Scotland at Summer School. It was a big new school. There were a lot of classrooms there. The classrooms were large and light.

In the morning we spent 3 hours learning English. At the lessons we read and discussed texts, learned English poems by heart , played games, asked and answered questions, learned new words and played computer games. But we didn’t speak Russian because my teacher didn’t speak Russian. We also learned about English History.

Now I speak English much better. I made a lot of friends in Scotland.

I hope you will write a letter to me and tell about your school.

Your pen-friend,
Dima

8. Письмо. Now let’s write short letters to Dima. You should work in pairs. (Детям раздаются заранее подготовленные письма - “заготовки”, которые им необходимо дополнить.

Dear Dima,

We were glad to get your letter. Our names are _____________________.

We live in ____________ and study at school.

Our school is _______. There are a lot of __________in our school.

We do a lot of things at the lessons too. We ___________________________________.

Our favourite subjects are _______________.

Your friends,

________ and ________

9. Аудирование. Our friend Dima has some favourite subjects. He sent us an audio letter in which he and his classmate Masha tell us about them. Let’s listen to their stories. Your task is to fill in the table with the missing information while listening. (Учащиеся первый раз слушают текст, затем во время второго прослушивания они заполняют предложенные им таблицы, после чего осуществляется проверка правильности заполнения).

  • Topics
  • Dima
  • Masha
  • Age
  • Favourite subjects
  • School uniform
  • Hobbies

10. Подведение итогов урока и выставление оценок: Everybody was very active today. What did you do at the lesson? So I think I should give only good and excellent marks today. And I want you to work this way at every lesson. Our lesson is over, good-bye.

11. Домашнее задание: подготовить сообщение на тему “My school and my favourite subjects”

14.02.2015