"Music in our hearts". 8–9-й классы

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (19,8 МБ)

Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.


Тип урока: комбинированный

Цель урока: совершенствование лексических, коммуникативных и грамматических навыков по теме «Музыка»

Задачи урока:

Воспитательные:

  • воспитывать любовь к музыке, уважение к эстетическим предпочтениям других людей;
  • способствовать развитию у учащихся репродуктивного и произвольного воображения, самоанализа эмоциональной сферы, умения вступать в речевое общение, участвовать в обсуждении в группах и умения слушать, обмениваться мнениями;
  • воспитывать положительное отношение к иностранному языку.

Развивающие: способствовать

  • умению использовать речь как средство самовыражения и коммуникации;
  • развитию скорости понимания аудирования;
  • умению анализировать, устанавливать причинно-следственные связи;
  • развитию языковой догадки, умения переноса знаний и навыков в новую учебную ситуацию.

Образовательные:

  • расширить лексический запас учащихся по теме «Музыка», совершенствовать лексические и грамматические ( степени сравнения прилагательных) навыки;
  • тренировать учащихся в умении вести общение на английском языке в предлагаемых ситуациях, обобщать и выражать свое мнение;
  • обучение аудированию с целью поиска информации.

Оборудование:

  • компьютер;
  • мультимедийный проектор;
  • интерактивная доска;
  • Мультимедийная презентация;
  • Видео песни «What a wonderful world!» Луиса Армстронга
  • Атрибуты для команд (бейсболка- «Rappers», игрушечная гитара -«Pop musicians», хомус - «Folk musicians»), названия команд;
  • Раздаточный материал к упражнениям;
  • Материал для проведения рефлексии урока.

Формы работы: 

  • Фронтальная, 
  • Групповая,
  • Индивидуальная.

Ход урока

Этап учебного занятия, время Деятельность учителя Деятельность ученика Используемые ЭОР
Организационный момент

Приветствие (2 мин.)

Good afternoon, my dear friends! How are you? Let me introduce myself. My name is…. I ask you to be active and feel comfortable at the lesson. To begin with, I’d like to say that my favourite activity in my free time is going to the theatre because I find it relaxing and enjoyable. And what about you? What do you like doing in your free time?

Приветствуют учителя. Good afternoon! We are fine, thank you. And how are you? Отвечают на вопросы учителя о любимом занятии в свободное время.

 

Целеполагание

(4 мин.)

 

First of all, let’s see how well you know the types of arts. There are several of them. Can you name them in order to complete a spidergram?

I want you to guess one word. Look at the blackboard. You can see a list of words. There is one missing letter in each word. Please find out each missing letter.

sentimental
spiritual
sensational
enthusiastic
fascinating

So, you see the word MUSIC. And our topic is “Music in our hearts”. Today we are going to discuss the questions: “How does music help people? What role does music play in your life?”

As you know, this year in Russia is declared “The Year of Culture”.

On the board you can see famous peoples’ words of wisdom about music:

“Music is the universal language of the world.” ( Henry Longfellow)

Do you agree with this statement? Why?

Today we have 3 groups: “Rappers”, here is a cap for you; “Pop musicians, here is the guitar, “Folk musicians”, here is the khomus for you.

Фронтальная работа. Называют виды искусства. Примеры: Literature, painting, drawing, theater, cinema, music, architecture.

 

 

 

 

Называют пропущенные буквы и называют получившееся слово- MUSIC.

Читают высказывание известных людей о музыке.

Знакомятся с целью данного урока. Осмысливают выдвинутую проблему урока.

Yes, we agree because music is understandable to people of different nationalities speaking different language.

Деление на группы. Получают атрибуты своих групп.

Слайд 1

 

Слайд 2

 

 

 

Слайд 3

 

Слайд 4

Основной этап

Введение в речевую деятельность (4 мин)

 адает вопросы по теме урока.

Do you like to listen to music?

Where can we hear music?

And is music important in your life?

 

There are different musical styles. What styles of music do you know?

What types of music do you prefer? Why?

  • romantic
  • catchy
  • soft
  • sweet
  • sentimental
  • amazing
  • fascinating
  • fantastic
  • relaxing
  • exciting
  • unforgettable
  • breathtaking

etc.

Отвечают на вопросы учителя

Yes, it is important, music helps us to live and learn.

We can hear music everywhere: in concert halls, shops, on TV, over the radio, in the parks, at homes, in transport and even in the street. I think music is beauty in sounds. For me music is my mood.I am sure that music is the soul of the world.

Pop music, rock, folk, classical, country, dance, martial, sacred, organ, spiritual, jazz.

Выражают свои предпочтения, аргументируя при помощи прилагательных

Высказываются о любимых стилях музыки, используя опору (ЛЕ) на слайде

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 5

Совершенствование грамматических навыков - Степени сравнения прилагательных (3 мин.)

Advertise your group’s music style using adjectives and structures.

For example: Jazz music is as sentimental as country music. Jazz is older than rap. It was the most popular in the 1960s .

Рекламируют музыкальный стиль своей группы по опоре

 

Слайд 6

Чтение с пониманием основного содержания текста (2 мин.)

Thank you very much for your interesting answers. As you know music may be different. Now you should find the paragraph about your group style among others. Read it aloud.

Читают и находят отрывок о своем стиле музыки

 

 

Физкультпауза (1 мин.)

And, it’s high time to have a break. “Healthy body- healthy mind”

Stand up, please. We’ll do exercises and revise irregular verbs. Put you hands on hips, on shoulders and up if verbs 3-4 different forms. If verbs have the same forms your hands remain on hips. Look at me. Repeat after me.

(Be-was-were- been)

Делают упражнения, повторяют формы неправильных глаголов.

Слайд 7

Аудирование (12 мин.)

Предварительное задание. Children, you know there are a lot of famous musicians in the world. Now your task is – to read and put the parts of the text in the right order. Then we’ll see who the person is. (“HIDDEN PICTURE”)

Now listen to his most famous song “What a wonderful world!”

and fill in the gaps in the lyrics.

Sing along and you can move your body!

What do you feel about the song?

The song “What a Wonderful World” reveals Louis Armstrong’s personal philosophy of life. He believed that good can be found everywhere, that the world is full of beauty, that simplicity is satisfying, and that a person finds happiness within.  We can only make it more beautiful by LOVING each other! Let`s take care of our world.

Читают, располагают части текста о Луисе Армстронге в правильном порядке. При проверке на слайде появляется фотография известного певца Слушают песню с пропущенными словами и заполняют пропуски. Поют песню, одновременно проверяют правильность выполнения задания.

The song is nice/ beautiful/ catchy tune/ deep feelings, emotions/ lyrics are original, well written/ excellent/ well-made video

Слайд 8

“HIDDEN PICTURE”

 

 

Слайд 9

Видео песни

“What a Wonderful World”

Чтение текста с пониманием необходимой информации “Music’s surprising power to heal”. (5 мин.)

It’s time to read the text about one the roles of music in people’s life, do T/F exercise.

Take rulers and be very careful because you should join the dots and get the right picture at the end.

Have you finished? Show me the picture. What is it?

Читают текст индивидуально. В группах выполняют задание «Соедини точки и получи картинку» (конверт)

It’s a letter (an envelope)

Слайд 10

Письмо (2 мин.)

 

Here are letters for you. But unfortunately they are torn (broken) to pieces. And your task is to restore the letter and read it.

Восстанавливают порядок письма в правильном порядке. Проверяют по ключу на слайде.

Cлайд 11

 

Обсуждение в группах «Роль музыки в нашей жизни» (3 мин.)

Now you should discuss the questions from the letter in your groups for a short time, then one of you is to express your common attitude to music.

 

 

Обсуждают вопросы из письма в группах. Представитель передает итог обсуждения классу.

Group1

Group2

Group3

Слайд 12

Вопросы

Well, we agreed that…

We decided that… др.

Подведение итогов урока (5 мин)

We can see that everybody likes music. Music helps us to see the beauty of our world and to become better, happier and healthier.

I see you like creativity. Let’s sum up what we have learnt at the lesson. Write down your ideas about music on the white sides of puzzles shortly, then glue them correctly on the base in the right shape.

The questions on the board will help you:

What do you feel while listening to music?

What did you like most of all at the lesson?

Describe your favourite music with adjectives.

Let’s listen to you.

Will you take your puzzles and fix them to the board?

Here is my impression of you and your English.

And we’ll see our conclusion of the lesson. WE LOVE MUSIC!

Music is in our heart! Let’s applaud!

The lesson is over. Thank you for your good and active job. Good luck to you in learning English! Good bye!

Каждый записывает свое мнение на листочке. Затем прикрепляет на основание.

 

 

 

 

 

 

Высказывания учащихся по уроку.

 

 

Получается выражение- WE LOVE MUSIC.

Музыкаль

ный фон

Слайд 13