Технологии мастерских для развития коммуникативной компетенции

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (9 МБ)


11 класс – профильное обучение

Новый способ организации деятельности учащихся.

Рассматривается, как форма организации многомерного и многоуровнего диалога, как интегративная технология, соединяющая игровые, исследовательские, проблемные виды деятельности, как технология, требующая от преподавателя партнёрства с учениками, ненасилия, безоценочности, свободного взаимодействия, обмена информациией; и как технология, направленная на процесс познания и самопознания

  • Принципы организации.
  • Принцип ценностно-смыслового равенства.
  • Принцип принятия всех идей (иногда ошибочных)
  • Принцип безоценочности.

У учащихся возникает взаимный интерес к сотрудничеству, сотворчеству, направленными на решение творческих задач. В творческой задаче цель деятельности известна лишь в общей форме.

Сначала уч-ся решает её индивидуально, действуя без правил и получает новый продукт, привлекая сведения из других областей знаний.

Затем решение творческой задачи происходит в группе, здесь вырабатываются общие правила, действия и поиск наиболее эффективной формы решения; предъявления полученных продуктов. Все члены группы активно содействуют друг другу в получении запланированных результатов.

Принцип поиска и выбора. Это творческие поиски способов решения задач, “строят” новое знание, осуществляя выбор пути познания.

Формы предъявления должны быть яркими, необычными, чтобы вызвать удивление. В данной технологии я использовала сложение стихов в форме “хайку, диамант, действия и чувства”.

Для создания собственных стихов, для успешного решения творческой задачи учащиеся обеспечиваются памятками, напоминающими им какие действия и в какой последовательности нужно использовать, чтобы решить задачу. Это могут быть опоры, помогающие подготовить высказывание, использование компьютерной презентации.

Работа с материалом представлена в плане урока, где чётко прослеживаются этапы проведения этой мастерской.

Краткое описание технологии, проводимой на уроке

1. Каждый уч-ся выбирает картинку одного из чудес света (описывает её в предложенной стихотворной форме). Предъявление, обсуждение.

2. Описание картинок в стихотворной форме в группе. Предъявление, обсуждение.

После предъявления и обсуждения учитель-мастер спрашивает, в какой стихотворной форме они бы хотели создать описание “Висячих садов Вавилона”. Выбор уч-ся определяет состав новых групп, где в качестве “мастера” выступает ученик, принимавший участие в написании такого стихотворения.

3. Рефлексивный этап проводится в кругу, где мастер (ученик ) говорит о работе с группой, выражает свою благодарность, а уч-ся получают возможность отразить своё настроение в словах и на ассоциаграммах.

Goals: the developing of communicative competence, by the end of the lesson pupils will be able to rhyme their own verses in groups, present them & express their opinion on the topic.

Aims: to define the topic of the lesson, goals, to activate the working in groups, using different kinds of rhymes, activisation of new knowledge using the practical technology of developing of communicative competence

The problem: Many people say that it’s useless to revise the ancient times. It’s a waste of time. Watch these slides, name them. What do contradictions appear?

Answer my questions, please.

Could people live without wonders of the world in ancient times?

What did contradictions appear between the ancient & modern civilization.

The main idea: the wonders of the world prompt a lot of feelings emotions & admiration mixed with surprising & people need to feel these perception & will be able to express them.

Look at the slide & define the aims, goals & problems of the lesson.

1. ”Wonders will never cease” –Sir Henry Bate Dudley.

2. The wonders of antiquity inspired the complication of many other lists of attraction.

Both natural & man – made.

Date: 21/11/2012

Form: 11(Profile)

Topic: ”The 7 Wonders of the World”

Skills practiced: vocabulary, speaking

By the end of the lesson students will be able to write verses about the ancient wonders of the world (hokky, diamante, emotions & actions), express their thoughts, opinions.

Stage Activities/ instructions Patterns of interactions Time
Greeting T. - Hello, boys & girls! Good afternoon,

Dear guests. We are glad to meet you here at our English lesson!

Whole class 1
Warming up activity to define the topic of the lesson the aim & goals, problems T. - Look at the slide & try to define the topic & goals of the lesson

P. -

T. - Many people say that it’s useless to revise the ancient times. It’s a waste of time

Watch these slides, name them. What do you think what contradiction appears?

P. -

T. – Аnswer my questions, please: Could people live without wonders of the world in ancient times?

P. -

T. - What did contradictions appear between the ancient & modern civilization

P. - I think that a lot of modern people cannot express & evaluate their feelings & emotions

It is our problem &we'll try to solve it

Whole class 5
Task 1. Speaking.

a) To write adjectives, verbs, nouns, expressing admiration

b) describing the pictures

T. - There are not so many wonders in the world, but when we come across them, we are not likely to forget about them, they take your breath away & make you think about the unique character of our planet & people living on it. Now You’ll fill in the assosiagrame using as more words connected with admiration as you can.

T. - Work in pairs 2. Everybody choose picture & characterize it. What is it? Use the words from the assosiagramme. Where is it? Who did create it?

individual

 

Pairs

10
Task 2. Speaking.

Activation: writing verses reading reflection

T. a ) in groups of 3 - to write verses dedicated to wonders of the world using the diamante, hokky, feelings & emotions, taking the words from assosiagramme;

b) read your verses & say, what style of verses have you taken.

The listeners are able to express there opinion

Group 10
Task 3. Speaking

Technology of communicative competence (new groups, according to the pupils’ interests.

Activation: writing reciting reflection

T. - In what style would you like to create a new verse, look at the slide. you’ll create new groups, according to your interests and your master will be the pupil, who has used such kind of verses. (The hanging gardens of Babilon) Group

Slide. (Hanging gardens of the world)

10
Reflection The masters appreciate the participants, express their opinion. The participants answer the questions. (Slides) Group 9

Admiration

Fill in the chart using the words of admiration

nouns adjectives verbs
     
     
     
     
     
     
     
     
     

Recomendation 1 (individual)

  1. What is the name of your wonder?
  2. Who is the creator?
  3. When & where was it created?
  4. What is your personal opinion?

Recomendation 2 (group of 3)

  1. Choose the rhyme' s style
  2. Everybody writes one line, using the words from the assosiagramme
  3. Read it
  4. Presentation
  5. Reflection

How to express your opinion

  1. How do you understand the poem's message?
  2. What is special about it?
  3. What did you surprise about?
  4. Is there anything you don't like or can't udnerstand?

Recomendation 3 (new groups)

In what rhyme's style would you like to describe the Hanging Gardens of Babylon .You will choose the group & create the poem in group, using your favourite rhymes. Then your masters'll express their opinions about your rhymes