Комбинированный урок с элементами проектной деятельности в 5-м классе по теме "My summer holidays in Russia"

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (9 МБ)


I. Комбинированный урок с элементами проектной деятельности в 5 классе

II. Цели урока:

активизация речемыслительной деятельности учащихся, совершенствование навыков, иноязычной речевой деятельности, умения адекватно использовать речевые средства для решения коммуникативных задач, развитие мотивационной сферы личности ребенка, его интеллектуальных, творческих и коммуникативных умений.

III. Задачи урока

Практические:

  • активизировать и систематизировать лексический материал по теме “Летние каникулы”, познакомить с новыми лексическими единицами;
  • совершенствовать навыки владения монологической и диалогической формами речи, навыки самостоятельной работы с текстом (чтение с целью извлечения конкретной информации, чтение с целью детального понимания прочитанного);
  • учить использовать знаково-символические средства, находить, характеризовать и анализировать единицы языка, формулировать собственное мнение;
  • развивать интеллектуальный, эмоциональный потенциал учащихся, иx задатки и творческие способности; коммуникативные и познавательные умения на основе языковых и социокультурных знаний; умение слаженно работать в сотрудничестве, применять полученные знания в реальной практической деятельности.

Познавательные: расширить лингвистический и общий кругозор учащихся, их эрудицию.

Воспитательные: воспитывать учащихся в духе патриотизма; формировать уважительное отношение к труду, прививать навыки самостоятельной и групповой работы (уважать мнение товарищей, признавать свои ошибки, слушать и слышать собеседника и т.д.).

IV. Виды взаимодействия: фронтальное, парное, групповое.

V. Виды речевой деятельности: чтение, говорение, аудирование, письмо.

VI. Оснащение урока

Наглядный материал: мультимедийная презентация.

Аудиоматериал: аудиозапись.

Раздаточный материал: карточки со словами, мяч для игровой деятельности.

Lesson Plan

I. Warming up

a) Greeting

b) Problem situation

T: Look at the slide, please. On it (Slide3) you can see a result of my summer holidays. There are potatoes, tomatoes, cucumbers, carrots and jars of jam on the table in my kitchen. Where did I spend my summer holidays? Guess! Suggested answers: I think (to my mind) you spent your summer holidays in the country (in the village).

T: You are absolutely right. I spend my holidays at the countryside at my dacha (Slide4). I love my dacha. I enjoy growing vegetables, flowers and make jam (Slide5). What about you? Who spent summer holidays in our country? Where were you in summer? (Slide6) (Suggested answers: I spent my summer holidays in my town (in a big city, at the seaside, at my grandmother’s place in the village, at the camp). Yes, there are a lot of beautiful and interesting places for summer holidays in Russia.

T: Look at the next slide and guess the theme of today’s lesson (Slide7). Suggested answers: “My summer holidays in Russia”, “Summer holidays in my country” (Slide8).

II. Follow up

a) T: Let’s play a ” phrase-making” game with the ball. You should match and make up phrases with the words from the left and right columns (Slide9). I’ll start - say one of the verbs and pass you the ball. You’ll finish – add the noun and pass me the ball back. Suggested answers: to work in the garden, to gather mushrooms, to swim in the sea, to make fire and so on.

b) Reading practice

(Pre-text stage) T: Now I’d like you to read the dialogue about Katya’s summer holidays (Biboletova O.A. Student’s Book ” Enjoy English-5’’ ex.54 p.22). There are some words may be unknown for you. Let’s read them all together (ex.54 p.22).

(Reading for specific information) T: Look through the text for a minute and answer the question: “Where did Katya spend her summer holidays?’’ (Slide10). Suggested answers: Katya spent her summer holidays at the dacha and in Sochi (Slide11).

(Reading for details) Technology of reading the 1-st part “Dacha”

1. Reading new words to the 1-st part “Dacha” (Slide12)

2. Reading in pairs (quiet reading)

3. Questions for reading comprehension: What is a dacha?

What do people do (grow) there? (Slide 13)

4. Acting out the dialogue before classmates (Slide14)

Funny exercises for pupils’ bodies to the song “If you happy and you know it” (slide15)

(Reading for details) Technology of reading the 2-nd part “Sochi”

1. Reading new words to the2-nd part “Sochi” (Slide16)

2. Reading in pairs (quiet reading)

3. Questions for reading comprehension: Will you describe the weather in Sochi and Katya’s activities, please. (Slide17) What is Sochi famous for all over the World now? What do symbols on the slide mean? (Slide18) Do you know the date of the beginning of the Winter Olympic Games?

4. Acting out the dialogue before classmates (Slide19)

c) Group practice

T: Let’s play a ”sentence-making” game. Put the cards with the words together to make up an English proverb (Slide20). Look at the compass (Slide21). It ‘ll help you to understand the words ”East” , “West”- parts of the World. The result of the group work is “East or West, home is best.”

Choose the correct meaning of the proverb “East or West, home is best” (Slide22)

1. Holidays in different countries are the best.

2. Russia is the most pleasant and interesting for my holidays.

T: Could you remind the Russian equivalent (proverb), please. Suggested answers: “ Везде хорошо, а дома лучше”. Do you agree with it? (Slide23) Write down the proverb in to your dictionaries and try to learn it.

III. Rounding off

a) Pupils’ evaluating the lesson

T: What do you think about today’s lesson? Put your hands up who think the lesson is...

* great.

* interesting.

* useful (helpful).

* boring (Slide24).

b) Self-assessment and teacher’s commentary for the pupils’ marks (Slide25)

c) Setting homework for the next lesson (to make a drawing about your summer holidays for our Art Gallery and learn the proverb “East or West, home is best” (Slide26)

Ресурсы

  1. Пассов Е.И. Двуреченская Т.А. Коммуникативное иноязычное образование: готовим к диалогу культур – Липецк: ЛГПИ – РЦИО,2000 204 с.
  2. Электронный ресурс: Специализированный образовательный портал Инновации в образовании http://sinncom.ru; http://www.childpsy.ru
  3. Электронный ресурс: http://distant.ioso.ru/project/meth%20project