Методическая разработка итогового урока по теме "Школьная жизнь"

Разделы: Иностранные языки


Цели и задачи урока:

Образовательные:

  • систематизировать и расширить знания по изученной теме и страноведческие знания,
  • формирование грамматических навыков (настоящее обычное время, прошедшее обычное, настоящее длительное, будущее обычное, вопросы с «хвостиками», предлоги),
  • формирование лексических навыков,
  • развитие речи учащихся (монологический пересказ, диалоги),

Развивающие:

  • развитие умения логически мыслить, сопоставлять, развитие языковой догадки,
  • развитие умения синтезировать информацию,
  • развитие коммуникативных навыков,
  • совершенствование навыков говорения,
  • развитие творческого потенциала.

Воспитательные:

  • воспитание уважения к традициям другого народа,
  • развитие умения работать в коллективе,
  • формирование культуры диалогового общения.

Формы, методы и педагогические приёмы:

По форме – смешанная: урок систематизации и обобщения знаний и встреча команд.

Основной дидактический метод – проблемно-поисковый.

Частные методы и приемы: беседа, выбор правильного варианта ответа, подбор соответствий, подбор лексики, прием иллюстраций, исправление ошибок.

Оборудование: таблицы, карточки, интерактивная доска, бейджики с именами.

Домашнее задание: подгруппа была заранее разделена на 2 части: российские школьники (представители нашей гимназии) и английские школьники (те, кто приехал к нам в гости). Обе команды должны были подготовить рассказ-экскурсию про своё учебное заведение (с подобранными иллюстрациями), подготовить небольшие подарки друг для друга по теме «Школа».

План урока

1. Организационный момент и приветствие.
2. Встреча «иностранных» гостей-детей.
3. Рассказ-экскурсия про Гимназию.
4. Рассказ-экскурсия про школьную систему образования в Англии.
5. Соревнование «Timetable».
6. Соревнование «Questions».
7. Соревнование «Prepositions».
8. Соревнование «One page of Mary’s dairy».
9. Соревнование «Agree or disagree».
10. Соревнование «Crossword “School life”».
11. Итог урока: подсчёт баллов и объявление победителей.

Ход урока

1. Организационный момент и приветствие

Teacher: Good morning, boys and girls! I’m glad to see you! Sit down, please! Today we are going to finish discussing school life in Russia and Great Britain. We will review all the material and we’ll have two excursions: to our gymnasium and to one of the English schools.

2. Встреча «иностранных» гостей-детей

Teacher: Let’s begin our lesson. Today in the morning the group of English pupils arrived at our gymnasium. Welcome! (Со своих мест встают 5 учеников одетых в деловые костюмы в одном стиле с символикой школы, бейджиками.)

English pupils: (1) Hello! We are from Great Britain from London. My name is Kate. (2) I’m Mike. (3) My name is Hellen. (4) I’m Steven. (5) And I’m Liz. We are glad to see your beautiful city and you here.

Teacher: We are glad to meet you, too. Sit down, dear guests! Our pupils wants to greet you, too and tell you some information about our gymnasium.

3. Рассказ-экскурсия про Гимназию

Russian pupil 1: We would like to tell you about our gymnasium. Рисунок 1 (показ на интерактивной доске)

Its number is 498. The gymnasium isn’t new but modern and comfortable. Рисунок 2 (показ на интерактивной доске). Рисунок 3 (показ на интерактивной доске)

It has four floors. The classrooms are light and clean. There are classrooms for different subjects, such as English, History, Physics, Maths, Chemistry, Geography, Biology, Literature and others. Рисунок 4 (показ на интерактивной доске). Рисунок 5 (показ на интерактивной доске)

There is a computer class in our school. We study computer science here. Рисунок 6 (показ на интерактивной доске)

R.pupil 2: We’ve also an assembly hall. Meetings, conferences, concerts and all the celebrations take place here. We prepare different performances for all holidays. We sing songs, recite poetry, dance, and take part in different performances. Рисунок 7 (показ на интерактивной доске. Рисунок 8 (показ на интерактивной доске)

R.pupil 3: Our gymnasium has a gym, Рисунок 9 (показ на интерактивной доске) a sports ground and a football field. Рисунок 10 (показ на интерактивной доске. Рисунок 11 (показ на интерактивной доске). There are many different sports groups: table tennis, fighting, athletics, football, volleyball, and rhythmic gymnastics. Many pupils of our gymnasium attend these sports groups.

R.pupil 4: The teachers in our school are very skilled. Рисунок 12 (показ на интерактивной доске). They try to give us all their knowledge. Besides the school subjects, our teachers tell us about everything, about different problems of our world, such as ecology, nature protection and others. Рисунок 13 (показ на интерактивной доске). Рисунок 14 (показ на интерактивной доске)

R.pupil 5: In our gymnasium we have also a painting group, a dance group, a theatre group and a tourist group. Рисунок 15 (показ на интерактивной доске). Рисунок 16 (показ на интерактивной доске). Рисунок 17 (показ на интерактивной доске). All these groups are very popular and many pupils attend them. We have a lot of traditions. For example, every year in May we plant trees near our gymnasium for the Victory Day. Рисунок 18 (показ на интерактивной доске) We like to study here very much!

4. Рассказ-экскурсия про школьную систему образования в Англии

Teacher: Thank you very much! Sit down, please. Our guests would like to tell you about British schools, too.

En.pupil 1: We are the pupils of the Green Wood School. Рисунок 19 (показ на интерактивной доске). You know that British schools don’t have numbers – only names. There are many differences between schools in Britain and schools in your country. In Britain school starts between 8.30 and 9.00 and finishes at about 4 o’clock in the afternoon. It is a long day but there are no lessons on Saturdays.

En.pupil 2: Children usually have lunch at school. However, some children don’t like school meal and take sandwiches to school or go home for lunch. We spend much time outdoors during the school day.

Рисунок 20 (показ на интерактивной доске)

En.pupil 3: In Britain schoolchildren usually wear a uniform. For boys the typical uniform is a white shirt, a tie, a dark pullover and grey or black trousers, In some schools they also have to wear a blazer (a jacket). The girls’ uniform typically consists of a white blouse, a pullover and a skirt.

Рисунок 21 (показ на интерактивной доске)

En.pupil 4: In Britain school holidays are different from those in other European countries. They are longer at Christmas and Easter but much shorter in the summer. The school year starts the first week in September and ends the third or fourth week of July.

Рисунок 22 (показ на интерактивной доске)

En.pupil 5: Children start primary school when they are five years old; they stay there until they are eleven. Then they usually go to a secondary school, usually a comprehensive one. Children cannot leave school before they are sixteen. At this age most students take exams. Students who continue their studies go into the sixth form. If their school doesn’t have a sixth form, they change schools or go to a college. Students spend two years in the sixth form and then take more public exams. In some parts of Britain, however, the system is different. Students go to middle schools at the age of eight and then go to secondary schools when they are twelve or thirteen.

Рисунок 23 (показ на интерактивной доске)

Teacher: Thanks for such interesting excursions! Let’s check up your knowledge about school life in Russia and Great Britain. (2 команды)

5. Timetable

Teacher: This is the page from the diary. You must write the days of the week and school subjects.

Командам выдаются пустые страницы из дневника, нужно заполнить дни недели и расписание уроков трёх отмеченных дней. Проверяется быстрота и правильность (соответствие школьному расписанию и безошибочность написания).

Приложение 1. (Таблица для команды №1. Таблица для команды №2.)

6. Questions

Teacher : Complete these questions.

Каждая команда получает по 5 вопросов, нужно дописать «хвостики». Оценивается быстрота и правильность.

Задание для команды российских школьников:

  +\-
1 English schoolchildren begin to study at the age of 4 or 5, ___?  
2 They never take their bags on the first school day, ___?  
3 Last year we visited some English schools, ___?  
4 English school uniform is very different, ___?  
5 English pupils will visit Russia next month, ___?  

Задание для команды английских школьников:

  +\-
1 In Russia pupils never wear uniform, ___?  
2 They always have the longest holidays in summer, ___?  
3 Five years ago we began to go to school, ___?  
4 Next year Russian schoolchildren will visit our school, ___?  
5 We are at the lesson now, ___?  

7. Prepositions

Teacher : Write the preposition.

Командам выдаются задания с предлогами (по 5 словосочетаний). Оценивается быстрота и правильность.

Задание для команды №1:

  +\-
1 To be famous _____ her songs  
2 Sit _____ the desk  
3 ____ the morning ____ Monday  
4 Study ____ school  
5 ___ 11 o’clock ___ the 31st ___ December ____ winter  

Задание для команды №2:

  +\-
1 Laugh ____ him  
2 ___ Wednesday evening  
3 Get ____ ______ my friends  
4 To be ____ the lesson  
5 ____ 10 o’clock ____ the 25th ___ May ____ spring  

8. One page of Mary’s dairy

Teacher : Write the sentences how often she goes to…..

Команды получают задание на карточке, нужно написать по 1 предложению с выделенным словом (всего 3 штуки). Оценивается быстрота и правильность.

Задание для команды №1: Example, Mary usually goes to…….a week.

Monday School
Swimming pool
Thursday School
Swimming pool
Tuesday School
Shopping
Friday School
Shopping
Wednesday School
Cinema
Grandparents
Saturday Theatre
Grandparents
    Sunday Grandparents

Задание для команды №2: Example, Mary usually goes to…….a week.

Monday School
Swimming pool
Thursday School
Swimming pool
Tuesday School
Shopping
Friday School
Shopping
Wednesday School
Cinema
Grandparents
Saturday Theatre
Grandparents
    Sunday Grandparents

9. Agree or disagree

Teacher: Read the text, then read the sentences and agree or disagree.

Каждая команда получает текст о школе, через пару минут взамен листочка с рассказом учитель выдаёт предложения, учащиеся должны определить соответствие тексту.
______________________________________

On Monday I usually wake up late and have no time to eat my breakfast. I can't find my school books. At last I find them in the kitchen. I run to school and I am nearly late for school. I enter the classroom when our class-teacher begins to say “hello”. The first lesson on Monday morning is Maths. Mr. Bailey, the Maths teacher, collects our homework and then gives us some sums to do. The next lesson is Handicraft. I like Handicraft. It's nice to make different things. At last it is eleven o'clock: time for break. A girl, whose name is Susan, gives me a piece of cake to eat with my milk. Then we have two lessons of PE. I like sports so it’s my favourite lesson. At half past twelve it is time for lunch: a meat pie, potatoes or spaghetti and a glass of juice or milk. Then I go into the playground with my friends. We play football there. After lunch we have a History lesson. The History teacher tells us many interesting things. After school my friends and I usually go for a walk. In the evening I do my homework. Now I cannot do my homework – there is an interesting program on television.
_______________________________________

  1. The boy usually has breakfast at home.
  2. He is never late for school.
  3. He has 5 lessons on Monday.
  4. Kate gives him a piece of cake to eat with milk.
  5. PE is the boy’s favourite lesson.

______________________________________

10. Crossword “School life”

Teacher: This is the crossword about school life, read the sentences and guess the words.

Каждая команда получает кроссворд (одинаковый). Оценивается быстрота и отсутствие ошибок в словах.

  1. This thing helps you to clean the paper.
  2. It’s a school subject where you study how to make things, to cook.
  3. This thing helps you to draw straight lines.
  4. It’s a room at school.
  5. It’s a school subject where you sing songs.
  6. Our gymnasium has got four ……. (1)
  7. It’s on the wall in the classroom.
  8. Every room has got four ….. (1)
  9. You sit at this thing at the lesson.
  10. There you can keep books.
  11. You can draw with it.

Ответы в Приложении 2.

12. Итог урока

Teacher: I’d like to thank the teams for such interesting lesson! What are your results? (Подсчитываются результаты соревнований). The winner is the team… Let’s congratulate this team!!! I asked you to prepare small presents for the lesson. Let’s give them each other. (Обмен подарками на тему «Школа», которые ребята подготовили заранее к уроку). So our lesson is over. Good bye!