Система уроков по истории Великобритании – Англо-Саксонское завоевание. Образ жизни Англов и Саксов

Разделы: Иностранные языки


Урок 1. «The Anglo-Saxon invasion»

Цели и задачи урока:

  • развитие исторических и лингвистических знаний;
  • чтение с извлечением информации (аналитическое чтение);
  • воспитание ценностного отношения к культуре и истории страны изучаемого языка;
  • развитие самостоятельного анализа предлагаемой информации;
  • расширение кругозора учащихся по страноведению;
  • повышение уровня компетентности учащихся в использовании ИКТ.

Оборудование:  АРМ, учителя, мультимедийный проектор, экран, раздаточный материал.

Этапы урока:

  1. Организационный момент (цели и задачи урока).
  2. Изучение нового материала.
  3. Закрепление знаний (фронтальная беседа, обсуждение).
  4. Домашнее задание.

ХОД УРОКА

I. Организационный момент (пояснение цели и структуры занятия, формы его проведения).

II. Введение в тему

1. Введение новой лексики:

Germanic tribes
To invade
To see smb go
To defend smb

2. Аналитическое чтение “The Anglo-Saxon invasion”.

Этот этап урока сопровождается видеопрезентацией. (Рис.1-3).

Рис. 1

Рис. 2

Рис. 3

The Angles and Saxons

The Roman soldiers stayed in Britain until about 400 AD. Then they began to leave. They had to defend Italy because Germanic tribes were trying to invade at that time. Most of Britons were sorry to see the Romans go. Without their help they were not able to defend themselves.

3. Актуализация знаний.

Вопросы:

– Who stayed on the British Isles?
– Why did the Romans have to leave?
– The Britons were sorry, weren’t they? Why?
– Could they defend themselves from future invasions?

4. Организация отрывков текста в логическом порядке. – The Anglo-Saxon invasion.

1) More Angles and Saxons invaded the country and pushed the Britons into Cornwall, Wales and across the channel to Brittany.

2) When the Romans left, the Britons had to defend themselves on two sides. Picts and Scots attacked from the North, and Angles and Saxons from Germany invaded the east coast of Britain.

3) There were more invasions in the 9th century. The Vikings from Denmark invaded the east coast, destroyed lots of villages there.

4) The Angles and Saxons organized the country and made their most powerful men kings. About 600 AD there were 7 Anglo-Saxon kingdoms in Britain.

III. Закрепление знаний

Write questions to the sentences:

The Romans left the country.
The Anglo-Saxons invaded Britain.
They pushed Britons from their own territory.
There were seven Anglo-Saxon kingdoms.

IV. Подведение итогов

Выставление оценок.

V. Домашнее задание: ответить на вопросы, заданные на уроке ранее письменно.

Урок 2 «How the Angles and Saxons lived»

Цели и задачи урока:

  • развитие исторических и лингвистических знаний;
  • чтение с извлечением информации (аналитическое чтение);
  • воспитание ценностного отношения к культуре и истории страны изучаемого языка;
  • развитие самостоятельного анализа предлагаемой информации;
  • расширение кругозора учащихся по страноведению;
  • повышение уровня компетентности учащихся в использовании ИКТ.

Оборудование: АРМ, учителя, мультимедийный проектор, экран, раздаточный материал.

ХОД УРОКА

I. Организационный момент

Пояснение цели и структуры занятия, формы его проведения.

II. Контроль домашней работы

III. Введение в новую тему

1. Отработка в устной речи географических названий и имён собственных.

East Anglia
Norfolk, Suffolk
Sussex, Essex
Alfred the Great

2. Аналитическое чтение текста “The Anglo-Saxons”. Этот этап урока сопровождается видеопрезентацией.  (Рис. 4-6).

Рис. 4

Рис. 5

Рис. 6

The Anglo-Saxons and their way of life

People began to call the new land England. Today there is still part of the country that is called East Anglia. It has two main parts, Norfolk and Suffolk, and the countries Sussex and Essex were originally the South and East Saxon Kingdoms. Alfred the Great (849-899), the most powerful Anglo-Saxon king, built against new invaders, and developed the first English navy.
The invaders were peasants. So they cut down a lot of forests to get more farmland. They liked to live in the valleys, often in long wooden houses. They destroyed the Roman cities – even the finest villas went up in fire. So for years important towns like York and London were big market-places. In the 10th century England at last became one country with one king. But that didn’t mean there would be no more invasions.

3. Актуализация знаний

Answer the questions:

– What was the new name of the country?
– What were the names of Anglo-Saxons kingdoms?
– What was King Alfred famous for?
– Where did the Anglo-Saxons live?
– What did they destroy?

IV. Самостоятельная работа учащихся с раздаточным материалом

Они переводят немецкие слова на английский язык

The Anglo-Saxons spoke German. So there are many German words in the English language.

Jahr
Kommen
Konig
Oft
Nord

V. Подведение итогов

Выставление оценок.

VI. Домашнее задание: подготовить презентацию об образе жизни Англо-Саксонцев.