Урок по теме “Healthy diet” (Здоровое питание)

Разделы: Иностранные языки


Список используемых ресурсов:

Кузовлев В.П. Английский язык: Учебник для 9 класса/В.П.Кузовлев. – 7-е изд., М.: «Просвещение», 2007.
Кузовлев В.П. Рабочая тетрадь к учебнику для 9 класса/В.П.Кузовлев.– 7-е изд., М.: «Просвещение», 2007.
Кузовлев В.П. Английский язык:Книга для учителя к  учебнику для 9 класса/ В.П.Кузовлев.– 7-е изд., М.: «Просвещение», 2007.
Кисунько Е.И, Музланова Е.С. Устные темы, диалоги и упражнения по английскому языку к учебнику В.П. Кузовлева для 9 класса М.: «Экзамен», 2004.
http://www.danilova.ru/storage/present.htm
http://images.yandex.ru
http://www.shuterstock.com

Оборудование: персональный компьютер, мультимедийный проектор и мультимедийный экран;  презентация Microsoft Power Point по теме урока.

Прогнозируемый результат: учащиеся смогут написать советы по здоровому питанию ,актуализировать знания изученного лексико – грамматического материала, научаться делать выводы и отстаивать свою точку зрения.

Обоснование использования мультимедийных средств:

Использование информационно-коммуникационных технологий повышает эффективность и качество обучения, создает информационную и методическую базы для изучения иностранного языка, мотивирует учащихся к изучению иностранного языка, способствует оптимизации учебного процесса, многократно разнообразит виды заданий и вариантов, форм  и режимов работы.
Регулярное использование информационно-коммуникационных технологий на уроках и во внеучебной самостоятельной деятельности учащихся намного повышает эффективность обучения предмету, учит ребенка социальной компетенции; таким образом, использование ИКТ в обучении иностранному языку весьма результативно.
Применение ИКТ в рамках данного урока не строго обязательно, но повышает его эффективность, позволяет легко изменять  виды деятельности и формы работы на уроке.

Цели урока:

  • познавательный аспект – к концу  урока учащиеся будут готовы к составлению  путеводителя по здоровому питанию;
  • развивающий аспект – развитие способности к комбинированию и трансформированию речевых единиц, способности осуществлять продуктивные речевые действия на английском языке; развивать навыки интерактивного чтения, умения делать выводы;
  • воспитательный аспект – создать условия для формирования здорового отношения к здоровью, развивать умение работать в  группе, воспитывать чувство уважения мнения товарища;
  • учебный аспект – совершенствование речевых компетентностей,  развитие навыков чтения, аудирования  и письма.

Задачи урока:

  • закрепить и активизировать изученные лексические единицы и грамматические структуры в чтении, устной и письменной речи;
  • подготовиться к выполнению мини-проекта по теме «Healthy eating»;
  • провести контроль знаний изученного лексико- грамматического материала.

ХОД УРОКА

I. Организационный момент (Приложение 1. Слайд 2)

– Hello, dear friends! Glad to meet you!
At this lesson we are going to continue working at our topic “Healthy living guide”, but the main thing we are going to discuss today is “Healthy diet”. Today at our lesson we shall discuss problems of healthy eating, you will learn how to eat well in order to be healthy.
You will do some exercises, practice in reading and speaking and by the end of the lesson you will do the test about healthy diet.

II. Основной этап урока

1. Речевая разминка

– Now look at the screen and complete the sentences you see  there.  There are some words which you can use in your sentences. (Приложение 1. Слайд 3)

2. Фонетическая зарядка

– Let’s get to the seven important things that are in food and help people to be healthy, strong and energetic. (Приложение 1. Слайд 4)

3.   Аудирование

– Now I want you to open  your exercises-books and write three words: vitamins, carbohydrates, and protein.
– Now listen to the text! Try to find the answer to the following question: “From what food do we get these things?”
– Write it in your exercises-books  while listening!

TEXT

– What should young people eat if they want to be fit and healthy?

The most important thing is balance and variety. When you’re training, your body needs lots of different things so you must eat different kinds of food. You should eat lots of fresh fruit and vegetables because they give you lots of vitamins, especially Vitamin C which is important.
You should also eat enough food with carbohydrates, because when you’re training you need a lot of energy. You should eat bread, potatoes and pasta. All these things give you carbohydrates. But you mustn’t eat too many sweets or chocolates because you’ll put on weight and they’re bad for your teeth.
Finally, protein is important when you’re training. For protein you must eat meat and vegetables, like beans. You should also eat plenty of eggs and milk. Eggs and milk also give you calcium which is important for your bones.
One other thing – you must eat regularly every day. You mustn’t eat your meals at different times, for example, or eat a lot one day and a little the next.
You should also have a good breakfast and you shouldn’t eat too much before training, it’s very bad for you. When you’re training, you must never smoke cigarettes!

– What have you written down? Let’s check! Have you written everything?  Give you marks on your own. But be honest, please! (Приложение 1. Слайд 5)

4. Повторение грамматического материала (повелительное наклонение, степени сравнения наречий)

– In American and British schools students have health classes where they get to know about keeping fit and nutrition (healthy eating). They get some tips on the matter. Look at some of them. (Приложение 1. Слайд 6)

– Can you add some more?

5. Чтение с извлечением конкретной информации

– Now  read the given text about healthy diet and answer the question  “ Why  are they so important?” There are some useful prompts on the slide. (Приложение 1. Слайд 7)

TEXT

1) Food gives us energy, makes us grow and helps to stay healthy. We need to eat something from all the food groups every day. Fruit and vegetables, cereals and grains, fats and sugar, meat and protein and dairy (молочные продукты).

2) Fruit and vegetables give us lots of vitamins and minerals and help us grow and stay healthy. We should eat five portions of fruit and vegetables every day. A portion is one piece of fruit, a serving  (блюдо) of vegetables or a glass of juice.

3) Cereals and grains are things like bread, rice, potatoes and noodles. These foods give us the energy we need. Half of what we eat every day should come from this group.

 

4) Fats and sugars are things like oils, biscuits, sweets, chocolate and ice cream. These foods give us energy and are important for our nervous system. But too much of this food can make you fat and can be bad for your teeth. You should not eat more than two sweet or fatty things a day.

5) Meats and proteins are foods like chicken, fish, duck, eggs, nuts, beans and tofu. These foods give us important minerals and help us to build and repair our bodies. We need to eat a little of this food every day (about 10% of our food).

6) Dairy foods are things like milk, yoghurt and cheese. These foods give us calcium (кальций) which helps to make our teeth and bones strong. You should eat some of these foods every day, but you can also get calcium from spinach (шпинат) and dried fruit (сухофрукты). 

 

6. Обсуждение

– Now let’s discuss why it’s important to еat  all the seven important things.

Опоры из картинок, схем и речевых клише помогают учащимся закрепить и активизировать изученные ЛЕ в устной речи.

7. Объяснение домашнего задания. At home you should write your own guide to healthy eating

III. Заключительный этап урока

Учитель оценивает работу учащихся, комментирует оценки.

– I’m pleased with your work at our lesson. I’m sure you know now how to eat well in order to be healthy, strong and active. Good-bye!