Урок английского языка по теме "Рождество в Британии. Обычаи и традиции"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

1. Образовательные:

1.1. Обобщение лексико-грамматический материал по тему “Christmas in Britain”.
1.2. Развитие речевых навыков и умений монологической и  диалогической речи.
1.3.Развитие навыка аудирования

. 2. Воспитательные:

2.1. Воспитывать уважение к культуре и традициям других народов.
2.2. Воспитывать любовь к своей культуре и традициям.
2.3. Прививать любовь и интерес к иностранному языку.
2.4. Воспитывать умение работать в парах, группах, самостоятельно.

3. Развивающие:

3.1. Систематизировать страноведческий материал о празднование Рождества в Британии.
3.2. Расширить лингвистический кругозор учащихся.
3.3. Способствовать развитию творческой деятельности учащихся.
3.4. Развивать умение сравнивать и обобщать.

Задачи урока:

- развитие навыков чтения;

- формирование навыков говорения

- развитие навыков аудирования

Оборудование и оснащение – раздаточный материал, снеговик, компьютерная презентация (технические средства обучения): компьютер, компьютерный проектор, интерактивная доска, магнитофон, аудиокассета аудиозапись.

Время - 45 минут.

Учебная группа: учащиеся 6 класса.

Ход урока

1. Речевая зарядка:

T: Answer my questions:

(Слайды 1, 2 приложение 1)

  1. What date is it today?
  2. How do the British call this day?

(раздаётся стук в дверь)

T: Who’s that? Come in. Oh, it’s a one horse open sleigh.

(запряжённая лошадка с Санта Клаусом и гномом входят в класс, звучит песня “ Колокольчики”)

Р: Let’s sing “ Jingle Bells”(учащиеся поют песню)

T: What does this song about?

2. Основной этап:

А) Развитие навыков аудирования

T: As you’ve guessed, today we’re going to speak about Christmas.

What kind of holiday is it?

What do religious people celebrate on Christmas Day?

Do you want to know the story of Jesus Christ’s birth?

Учащимся предлагается прослушать историю рождения Иисуса и сделать задание

(слайды 3- 14 приложение 1) (на доску выносятся незнакомые слова: shepherds, journey, stable, wise men, Bethlehem, Nazareth, Herod, Joseph)

Т:Then look and listen. Be ready to do a task after the story.

(звучит рассказ о рождении Иисуса приложение 4)

T: Now look at the blackboard and tell me if sentences are true or false.

  1. Jesus’ mother was Anna.
  2. Mary and Joseph went to Bethlehem.
  3. They stayed in a hotel there.
  4. The shepherds saw a star in the sky.
  5. The wise men wanted to kill Jesus.
  6. King Herod sent his men to find the God’s son.
  7. Mary and Joseph didn’t go to Egypt.
  8. The king’s men found Jesus and killed him.

В) Развитие навыков чтения

T: We know that Christmas is a religious holiday. But kind of holiday is it either?

Р: I think, it’s a family holiday too.

T: Yes, I completely agree with you. Why not to read a text how the British celebrate Christmas.

(Чтение текста и выполнение заданий к тексту, приложение 2)

С) Развитие навыка говорения

T: Now look at the board and tell us about some Christmas traditions

(Слайды 15-21 приложение 1)

T: Look at this picture. Can you recognize this man?

Yes, right you are. It’s Santa Claus. Would you like to read a poem about him?

(чтение и обсуждение стихотворения приложение 3)

T: Is this poem true? Why?

Why do children like Santa?

What can you tell us about Santa?

(Слайд 22 приложение 1) - рассказ о Санта Клаусе

D) Развитие навыков диалогической речи

(Слайды 23- 27 приложение 1)

Т: As we’ve mentioned Christmas is a family holiday, so the British have a special dinner. Do you know what they eat on Christmas Day?

Now imagine that you’re in Britain, you are going to have a Christmas dinner with your British friends. Make dialogues about what they eat. (приложение 1 слайды 23-23)

3 Завершение урока

А) Рождественские открытки

T: We’ve learned a lot about Christmas traditions in Britain. But how do people congratulate each other if they live in different places?

Right you are, they use cards. Let’s look at Christmas cards which they send.

(Приложение 1 слайды 28-30)

T: Oh, what do these figures mean? I think, they’re closely connected with the story about Christmas cards which we read at the previous lesson. Let’s find out what they mean.

(Приложение 1 слайд 31)

T: Without doubt, there are lots of Christmas entertainments but today we try to have that one which is so popular among British children, Christmas jokes.

Answer the questions, remember your answers should be full of humour and then we compare your answers with those ones which were given by British children.

(Приложение 1 слайды 32-37)

T: Christmas is a winter festival. It’s fun to sledge, skate and ski. But a lot of children like to make snowmen. And I have a present for you. It’s a snowman, it’s magic, it can speak. This magic snowman wants to congratulate us on Christmas and New Year. Listen!

(Звучит поздравление в сопровождение слайд 38 -40)

Подведение итогов занятия. Выставление оценок

I’m satisfied with your work at this lesson. I hope you’ve learnt a lot of new information about Christmas traditions in Great Britain. It seems that people of different nationalities are not similar but in fact all of us have a lot in common.

Домашнее задание: Make a story, the topic is Russian Christmas traditions.