Методическая разработка урока на тему "Обслуживающий персонал ресторана"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

Образовательная цель:

1.Систематизация знаний студентов по данной теме.

2. Активизация навыков и умений устной речи.

3. Формирование отношения к компьютеру, как к средству обучения.

Развивающая цель: развитие познавательных, творческих интересов студентов.

Воспитательная цель: воспитание толерантного отношения студентов друг другу, способности к сотрудничеству и умению общаться формирование у студентов инициативности и самостоятельности.

Методическая цель: обобщение опыта работы по использованию метода проектов при изучении английского языка.

Задачи.

  1. Повышать уровень ИКТ-компетентности студентов.
  2. Повторение ранее изученных лексических единиц и активизация использования их в речи.
  3. Презентация проектов по теме.

Оснащение урока: компьютер с проектором; презентация в Power Point; DVD “Английский язык с EXTR@ удовольствием”; интерактивная доска.

План урока:

1. Организационный момент.

1. Приветствие.

2. Беседа с дежурным.

2. Активизация изученной лексики.

1. Просмотр фильма: “В кафе”.

2. Ответы на вопросы по просмотренному отрывку.

3. Решение коммуникативных задач.

3. Активизация грамматического материала: “Модальные глаголы и их эквиваленты”.

1. Повторение грамматики по таблице.

2. Выполнение упражнений.

4. Представление презентаций.

5. Проведение тестирования.

6. Итоги урока.

ХОД УРОКА

1. Организационный момент.

T: Good morning, everybody! I`m very pleased to see all of you in a good spirit and mood at our lesson today.

  • Who is on duty today?
  • What is the date today?
  • What is the weather like today?
  • What was the weather was yesterday?
  • Are you all here today ? …etc

The topic of our lesson today is “ The staff and it`s duties”. (Приложение 1) At the previous lesson we spoke about waiters working day. Today we`ll speak about serving at the restaurant. All the tasks will be connected with this topic. We`ll also repeat grammatical constructions. Don`t forget to use the expressions and words we have learned. I hope you`ll enjoy our English lesson. Please be active, sociable and friendly to each other. Let`s start!

2. Активизация изученной лексики.

T: I think, it would be better to start with watching a part of film “At the cafe”. Look at the screen.

Просмотр отрывка фильма “В кафе”.

Обсуждение просмотренного отрывка фильма (Приложение 2)

T: And now, I’d like you to answer some question about waiters. (Приложение 3)

1. What are the duties of a waiter? (Приложение 4)

2. What does the waiter put on the table for dinner every day?

3.. When do the guests come to dinner?

4. What does the headwaiter do?

5. Do the waiters recommend table d’hote and a la carte dishes to the guests?

6. When do the guests leave the restaurant?

3. Решение коммуникативных задач (Приложение 5)

Вы пришли в ресторан пообедать.

1. Спросите официанта, есть ли свободные столики.

- Are there any vacant seats here?

2. Спросите у официанта, какие фирменные блюда он рекомендует.

- What special (dishes) specialties can you recommend to us?

3. Спросите, какие холодные и горячие закуски есть в меню.

- What cold (hot) dishes have you on the menu?

- What dishes can you suggest for dinner?

4. Скажите официанту, что вы хотели бы заказать свежие фрукты.

- We’d like fresh fruit: grapes, apricots and bananas.

5. Попросите принести вам горячий черный кофе.

- Could you give me hot coffee, please?

6. Пожелайте приятного аппетита!

- Good appetite!

7. Попросите принести вам счет.

- Bring the bill, please.

- Give me the account, please.

- How much is the bill?

- What do I owe you?

8. Поблагодарите официантов за вкусный обед и хорошее обслуживание.

- Thank very much!

- Thank for your serving!

4. Активизация грамматического материала. (Приложение 6)

Grammar drill. Modal verbs (таблица).

Завершите диалоги. Дайте утвердительный или отрицательный ответ.

T: How many modal verbs do you know? Name some please.

Now, let’s make some exercises. Make the following sentences negative or positive

T: Translate these sentences into English.

1. Вчера мне пришлось обслужить все эти столики.

I had to serve all these tables yesterday.

2. Вам следует помощь вашему другу. Он не может делать работу сам.

You should help your friend. He couldn’t do this work himself.

3. Вам пришлось остаться дома, потому что была плохая погода?

Had you to stay at home, because the weather was bad?

4. Вам следовало бы заказать это блюдо.

You should have ordered this dish.

5. Я не люблю рано вставать, но мне приходится.

I don’t like to get up early. But I have to do it.

6. Ты должен накрыть стол для 6 друзей.

You must serve the table for 6 friends.

7. Вам не нужно ждать заказа. Вы можете, взят любое блюдо, какое хотите.

You needn’t wait the order. You may take anything what you want.

8. Я не мог пойти домой я должен был вымыть посуду.

I couldn’t go to home. I had to clear the dishes

5. Представление презентаций.

Студенты представляют свои презентации по следующим темам:

  1. The service staff.
  2. The kitchen staff
  3. What do Chefs do?
  4. What do waiters do?

T: I am sure that you’re really experts in a lot of things dealing with projects, aren’t you?

Well, I am of the same opinion. Thank you for your work!

Now, let’s divide yourselves into two groups. We’ll have the quiz.

You are the first group. You are the second group.

6. Работа в парах: Quiz. (Приложение 7)

Т: You task is to match the description with the corresponding restaurant type. Here you see the types of restaurants.

Do you remember them?

1. Pizza Hut.

2. Mexican Restaurant .

3. Coffee House (cafe).

4. Sushi Restaurant.

5. Food – Court [ko:t].

6. Buffet Restaurant.

7. Pancake House (Bliny Bar).

8. Mr. Donalds.

9. Irish Pub.

10. English Pub.

Look at the screen. I’ll read these sentences to you.

7. Проведение тестирования по теме: “Модальные глаголы и их эквиваленты”.

T: let’s have a test.

ТЕСТ

1. … you tell me the time?

а) must

b) should

c) could

2. They … not do this work themselves. They needed help.

a) can

b) needn`t

c) may

3. … I go with you? No, you…

a) could

b) may

c) need

4. Payment … be made by check.

a) must

b) should

c) ought to

5. This work … be done today.

a) need

b) can

c) must

6. … I have the menu card?

a) may

b) must

c) ought to

7. He… to help them. They need his help.

a) has to

b) must

c) may

8. You don’t look well, you… consult the doctor.

a) should

b) would

c) could

9. Why… I give you my money?

a) must

b) can

c) may

10. You… work hard at your English.

a) can

b) must

c) ought to

11. She… get up early tomorrow. She doesn’t work on Sundays.

a) need

b) needn`t

c) can`t

12. … I speak to the headwaiter? Certainly, you…

a) may

b) must

c) shall

13. You… serve the costumers quickly.

a) should

b) must

c) could

14. She … not speak any foreign language. She speaks Russian only.

a) can

b) could

c) must

15. We … go to the restaurant so early because dinner begins at one o `clock.

a) could

b) may

c) must

8. Итоги урока. Домашнее задание.

T: Well, our lesson has come to the end. And finally it’s reminded in short what we have spoken about?

- Have you learnt anything new today?

What was the most interesting thing for you?

- Was the way of learning interesting?

- Well, I’d like to say that you were perfect. I`d like your active work at the lesson. You are really attentive and active. I think, we achieved all our aims.

Home work:

1) to repeat your vocabulary from unit.

2) to make up the dialogue “At the restaurant”

The lesson is over you may be free.