Разработка урока с применением проектной методики и презентацией по теме "What helps you to enjoy yourselves? Action tilms: pros and cons"

Разделы: Иностранные языки


Цель: Научить рассуждать о преимуществах и недостатках фильмов жанра action.

Задачи:

  1. Развитие речевых умений на основе творческого применения усвоенного ранее лексико-грамматического материала в новых ситуациях общения; сопутствующая задача – скрытый контроль уровня сформированности речевых умений.
  2. Развитие способности осуществлять продуктивные речевые действия – к подбору речевых средств, адекватных цели и ситуации, к импровизации, к планированию своего высказывания, воображению.
  3. Воспитание творческого потенциала личности учащегося, культуры общения во время работы в микро группах, самостоятельности.

Оборудование: УМК В.П.Кузовлева (2006 год), магнитофон, аудиозаписи к учебнику, компьютер, проектор, экран, два ватмана, ножницы, маркеры, клей, картинки из фильмов жанра action.

Хронокарта урока-проекта

Этап урока Время
I Организационная часть 1 мин
II Warm – up activities 3 мин
III Контроль лексического материала предыдущих уроков 7 мин
IV Обозначение проблемы 2 мин
V Планирование проекта, составление рабочего варианта 12 мин
VI Составление окончательного варианта проекта, презентация 10 мин
VII Оценка проекта, рефлексия 5 мин

Общее время урока 40 минут.

Ход урока:

I. Организационная часть

Учитель: Hello, students. Sit down. Are you ready for the lesson? Is anybody absent today? All right. Let’s start.

II. Warm – up activities

We have an interesting topic for discussion, but first I’d like you to tell me what lesson you would like to have. Give characteristics using just adjectives. For example: interesting, funny, useful, unusual...

(Учащиеся говорят, какой урок они хотели бы иметь, используя прилагательные, учитель записывает их на доске в столбик)

I’ll do my best to make the lesson useful, interesting, unusual... (повторяются все прилагательные, произнесенные учащимися.)

III. Контроль лексического материала предыдущих уроков

Слайд 1

Слайд 2


Учитель: We have talked much about cinema, and the films which you like and dislike. Now remind me what kind of films you prefer and what genres you hate

Y1 – I like...
Y2 – I prefer...
Y3 – As for me...

Учащиеся работают по цепочке рассказывают какие фильмы им нравятся (не нравятся).

Учитель записывает жанры на доске – Action, western, comedy, horror, thriller, melodrama, musical, cartoon, documentary, fantasy.

IV. Обозначение проблемы

Now we see that tastes differ. You are the same age but you like different kinds of films. Let’s listen to the conversation of 2 friends who visited the cinema. Try to answer the questions.

Did they enjoy the film? Or not?

What is the genre of the film?

Ребята слушают аудио запись и отвечают на вопросы.

Who enjoys the film?

What about you?

Do you like action films?

Let’s discuss pros and cons of action films.

V. Планирование и составление рабочего варианта проекта

Will you divide yourself into two groups? Those who like action films go to the right. Those who don’t go to the left. One group will show us the advantages and the other one will show the disadvantages of this genre.

Each group will make a project giving arguments for or against these films. Then the groups will choose the speakers and the speakers will discuss pros and cons of action films. Open your student’s books on page 185. There is a table which can help you to make your projects. I will also give you some pictures and some expressions. You may cut them out and stick them on the sheets of paper and present your projects. Surely you can add your own arguments and write them down.

Учащиеся обсуждают в группах проблему, выбирают подходящие для их группы аргументы за или против боевиков, наклеивают на ватман в виде коллажа. Маркерами дописывают свои аргументы.

Pros (For)

They are: stuffed with events, full of special effects...

They have: fights of different types, a dynamic story, dramatic situations...

They teach you: to defend justice, to defend the weak and the offended...

They catch your attention...

They are exciting, good, superb... cons (against)...

Cons (against)

They are unrealistic, stuffed with events...

They teach you aggression, violence, to believe in unreal things...

They are frightening...

They make you nervous...

They are bad, horrible, rotten...


Слайд 3


VI. Презентация проектов

Now choose the speaker and present your projects. One will give arguments for action films, the other will show arguments against them. Other students can ask questions and give their comments too. Don’t forget to use next phrases while presenting your projects.

Don’t forget to use

  1. Our project is about...
  2. In our opinion...
  3. We consider...
  4. From our point of view,...
  5. Besides...
  6. More than that...
  7. I think you're being rather
  8. We don't agree.
  9. Don't forget about the other side of the
  10. On the one hand it is..., but on the other hand...
  11. You don't seem to understand that...
  12. In addition,...
  13. Moreover...
  14. I think your opinion is absolutely nonsense because...

Спикеры обеих групп представляют свои проекты.

Все участники группы делают дополнения, задают вопросы.

Учитель. Thank you for your projects. They are rather convincing. L respect your opinions.

VII. Оценка проектов, рефлексия

Do you like your projects?

Did you like your work today?

Give points for each criterion

Criteria: phonetics – 10-0 points, grammar – 10-0 points, logic – 10-0 points, presentation – 10-0 points, emotions – 10-0 points.

Учитель: Now let’s return to what you have expected from the lesson (возвращается к прилагательным, записанным в начале урока на доске).

Has the lessen been useful?

Has it been unusual?

Your homework will be the following:

Find arguments for and against a thriller or a melodrama.

Make a project of your own and present it

Thank you for the lesson. Good bye.

Список литературы

  1. Мартьянова Т.М. Использование проектных заданий на уроках иностранного языка / Иностранные языки в школе. – 1999, № 4.
  2. Полат Е.С. Новые педагогические технологии при обучении иностранным языкам / Иностранные языки в школе. – 2000, № 1-3.
  3. Селевко Г.К. Современные образовательные технологии. Учебное пособие. – М.: Народное образование, 1998.
  4. Учебные проекты с использованием Microsoft Office. Методическое пособие для учителя. – М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2007.
  5. Чанилова Н.Г. Использование проектной методики на уроках немецкого языка / Иностранные языки в школе. – 2000, № 4.
  6. Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. – М.: Сентябрь, 1996.