Описание уроков "Австралия" (10-й класс) и "How to honour famous people" (7-й класс)

Разделы: Иностранные языки

Класс: 10


Australia

Цели:

1. Расширение страноведческих и лингвистических знаний учащихся.
2. Закрепление лексического и грамматического материала чч 1 - 3 учебника Т.Б.Клементьевой "Happy English - З".
3. Воспитание национального самосознания через изучение других стран и жизни народа.

Задачи:

1. Обобщить знания учащихся об Австралии.
2. Проконтролировать сформированность лексических и грамматических навыков учащихся по изученным темам.
3. Развивать навыки и умения учащихся в устной монологической речи при подготовке и осуществлении сообщений.
4. Тренировать учащихся ассоциировать знания по изучаемым предметам.

Оборудование:

  1. Физическая карта Австралии.
  2. Экономическая карта Австралии.
  3. Запись слов гимна Австралии.
  4. Запись мелодии гимна Австралии.
  5. Запись мелодии “Вальсирующая Матильда”.
  6. Видеосюжет “Скала Улуру”.
  7. Видеосюжет “Животный мир Австралии”.
  8. Снимки крупнейших городов Австралии, природы Австралии, герба, флага, столицы Австралии.
  9. Атласы и контурные карты.
  10. Магнитофон.
  11. Видеомагнитофон и телевизор.
  12. Учебник “Happy English – 3”.

Ход урока.

1.ВСТУПЛЕНИЕ

Оргмомент.

Приветствие и сообщение темы и задач урока.

Учитель английского языка: Dear boys and girls!

Today we have an unusual lesson. This lesson combines two school subjects -English and Geography. You have been studying Geography for several years and know many facts about different countries. Today you are studying Australia at your Geography lesson and we are studying Australia at our English lesson. That is why we combined both English and Geography into one lesson. Our lesson is unusual and the country we'll speak about is unusual too. Why is it unusual? We hope that you'll listen to everything very attentively and understand that Australia is really unique. And now let me introduce a group of our guests from Australia. They work at the tourist agency and want to invite you to their country. But they don't speak Russian, so the pupils from your English group will be the interpreters. Let's start.

П. ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ

When we want to learn something about any country, we begin with its geographical position. And today we’ll also begin with it. Now Miss Aline will tell us about geographical position of her country. Please, Miss Aline, you are welcome!

1. Рассказ о географическом положении Австралии (сообщение учащихся).

Учитель английского языка: So, you heard that Captain Cook had discovered Australia. But much earlier, in the second century an ancient scientist Ptolemy found out that there is a big piece of land in the southern hemisphere. He called this land Terra Australis Incognita - Unknown South Land. And many centuries it was known by this name. And Captain Cook came to Australia in 1770. And now Miss Irene will tell you about Australia’s unique history from that moment.

2. История Австралии (сообщение учащихся по учебнику “Happy English-3”).

Учитель английского языка: It’s right, Australia was British colony, as you heard. But now it is an independent state and, as any other state, it has its own flag, coat of arms and anthem.

3. Рассказ о гербе, флаге и Дне Австралии (Учащиеся рассказывают то, что они узнали, работая с материалом учебника).

Учитель английского языка: Вы прослушали рассказ о Дне, гербе и флаге Австралии, а сейчас я расскажу Вам о Гимне этой страны. Когда Австралия была колонией Великобритании, ее гимном был Государственный гимн Великобритании “Боже, храни королеву”. И сейчас этот гимн исполняется во время пребывания Британской королевской семьи в Австралии. Но у Австралии есть и свой гимн – “Вперед, прекрасная Австралия”. Но этот гимн парадный, праздничный, в то время, как вся Австралия считает своим гимном песню “Вальсирующая Матильда”. Сейчас вы прослушаете музыку и слова гимна “Вперед, прекрасная Австралия”. Во время прослушивания вы можете читать слова гимна в учебнике на странице 72. (Слушают слова и мелодию гимна, следят по учебнику Клементьевой Т.Б. и Шэннон Д. “Счастливый английский – 3”, стр. 72) А теперь прослушайте мелодию народного австралийского гимна. (Звучит запись мелодии “Вальсирующая Матильда). Не правда ли, мелодия этого гимна напоминает народную песню? А это и есть народная песня. О чем поется в этой песне, вы узнаете, прочитав статью на обороте текста “Вальсирующей Матильды”. (Листок со словами песни “Вальсирующая Матильда” и с историей создания этой песни раздается учащимся домой. Приложения 1, 2).

А теперь я хочу предоставить слово Надежде Федоровне, учителю географии.

4. Рассказ о природе Австралии. (Учитель географии Сумленинова Н.Ф. рассказывает о природе Австралии. По ходу рассказа производится показ видеосюжета)

5. Показ видеосюжета о скале Улуру.

6. Сообщение о климате Австралии. (Учитель географии Сумленинова Н.Ф.)

7. Сообщение о растительном и животном мире Австралии (Перед рассказом о растительном и животном мире Австралии учащиеся просматривают видеосюжет, в котором представлены все редкие животные этой страны. Во время рассказа учащиеся просматривают иллюстрации в учебнике, стр.224, 226, 231 - 232, 234.)

8. Водные ресурсы, почва, полезные ископаемые (Сумленинова Н.Ф.)

9. Население Австралии (вступление - Афанасенкова Л.М.)

Население Австралии невелико, на один квадратный километр этой страны приходится всего лишь 2 человека. Но зато это, пожалуй, самая многонациональная страна. Свыше 200 национальностей проживают на территории этой страны. Но самыми первыми поселенцами этой страны были аборигены, и сейчас мисс Джейн расскажет вам об этих удивительных людях. Во время ее рассказа вы можете увидеть танцы и обряды аборигенов в видеосюжете.

10. Аборигены и их традиции (сообщение учащихся)

Учитель английского языка: Вы слышали, что аборигены живут сейчас в самых заброшенных местах: в центре пустыни. И только очень малочисленные племена аборигенов живут поблизости от океана. А в основном в этих местах расположены самые крупные города Австралии, которые являются также столицами штатов и территорий. Всего в Австралии 6 штатов и 2 территории: Новый Южный Уэльс – столица Сидней; Виктория со столицей Мельбурн, Южная Австралия – столица Аделаида, Западная Австралия, самый большой штат Австралии, столицей которого является самый солнечный город Австралии Перт, который является городом с населением более одного миллиона человек; Квинсленд со столицей Брисбен; островной штат Тасмания, столица Нобарт; Северная территория со столицей Дарвин и, наконец, Территория столицы Австралии. На этой территории находится столица Австралии Канберра. Сейчас вы прослушаете рассказы наших гостей о самых крупных городах Австралии.

11. Рассказ о крупнейших городах Австралии: (сообщения учащихся, во время которых проводится показ достопримечательностей городов)

Student 1: Australia's people are city dwellers. Less than one third of the population lives outside Australia's cities and towns. These cities and towns are continuing to grow. More and more of Australia's people are moving away from rural areas into the towns and cities.

Most important among them are: Adelaide, Alice Springs, Brisbane, Darwin, Melbourne, Perth, Sydney, Hobart, Geelong, Newcastle, Townsville, Wollongong.

Student 2: More than 80 per cent of Australia's population live in the capital cities of the six states (Sydney, Brisbane, Adelaide, Hobart, Melbourne, Perth). Indeed, the two largest of these capital cities, Sydney and Melbourne, contain one third of all of the people on the Australian continent.

Sydney and Melbourne are the fourth and fifth largest cities in the Southern Hemisphere. Sydney and Melbourne each have more than three million residents.

Both Sydney and Melbourne are modern seaports. Sydney has one of the world's finest natural harbours. Both Sydney and Melbourne have many industries producing goods for local consump-tion. Their principal exports are the wool, meat, hides, and wheat of the interior.

Student 3: Sydney is Australia's window into the world — a bright cosmopolitan city with a quick pace of life. Melbourne is Sydney's antithesis; its green trams and wide, tree-lined avenues are symbols of an old-fashioned way of life.

Melbourne is the nation's cultural, financial, and intellectual capital. Melbourne's rivalry with Sydney was the driving force behind the creation of the federal capital compromise, Canberra, built on farmland between the two cities.

Student 4: Canberra is a totally planned city, with none of the vivacity and character of other Australian cities. It is the seat of government, and many of its monuments and buildings reflect its central role in Australian life.

Canberra is not one of Australia's largest cities, but it is certainly one of the most important. The government of Australia moved from Melbourne, the old capital, to Canberra in 1927. Canberra is a twentieth-century city, the product of a brilliantly planned and executed design. The principal architect of Canberra was Walter Burley Griffin who in 1912 won a worldwide competition for the design of the federal capital.

Student 5: Canberra is the political and administrative capital of Australia. It is also the centre of the nation's history, learning and research.

Although Canberra is a highly urban complex, the Australian "bush" is still only minutes from the city centre.

It took eight years to decide where to establish the national capital and another eighteen years passed before the Australian Parliament moved to Canberra. The name Canberra comes from the Aboriginal word "Kamberra" meaning meeting place.

Student 6: Other important Australian cities are: Brisbane, the capital of Queensland, famous for its Gold Coast with the coastal playground and Surfers Paradise; Perth, the capital of Western Australia, where the sun shines for an average of eight hours a day throughout the year. Then, there is Adelaide, the City of Churches which is the capital of South Australia. It is also called Festival City as art, music and enthusiasts alt over the world come to its festivals. Darwin, the capital of Northern Territory is in "the Outback", it has been reconstructed after a devastating cyclone.

12. Хозяйство Австралии. (Учитель географии Сумленинова Н.Ф.)

13. Работа с контурной картой – нанесение на карту районов специализации.

14. Учитель английского языка: Вот вы и прослушали рассказ о самой, пожалуй, интересной и необычной стране, И, может быть, кто-то из вас захотел увидеть все это своими глазами. Но вы будете не первыми русскими на этой земле. О том, кто из русских бывал в Австралии и как австралийцы вспоминают их, вам расскажет наш гость Майкл.

14. Связи Австралии с Россией (сообщение учащихся – рассказ о посещении Австралии Анной Павловой, Н.Н.Миклухо-Маклаем).

15. Тестирование.

Учащимся английской группы раздаются тесты на английском языке, учащимся немецкой группы – на русском (перевод теста на английском языке). (В случае, если учащиеся не успели выполнить тест в классе, можно дать им его домой. Приложение 3).

Учитель английского языка: Вот и закончилось наше путешествие в Австралию. Вы много узнали об этой стране. Австралийцы очень любят свою страну и гордятся ей. Вот что сказал о своей стране ваш ровесник:

I'M AUSTRALIA!

I'm a child of a dreamtime people,
Part of the land, like an old gum tree
I'm the river softly singing
Chanting our songs on the way to the sea,
I awakened here when the Earth was new,
There was emu, wombat, kangaroo,
No other man of a different hue.
I'm the land and this land is me.
I'm Australia!

Я благодарю всех наших гидов по Австралии, и в качестве поощрения дарю им всем по русской пятерке. А как хозяева усвоили все, что услышали, мы с Надеждой Федоровной узнаем, проверив ваши ответы.

При подготовке к уроку была использована литература:

  1. Публикации в газете “English” № 3,4 – 2001 г.
  2. Газета “School English” № 4 –2001 г.
  3. Хант Кен. Эти странные австралийцы. Эгмонт Россия ЛТД, Москва, 2000.
  4. Ощепкова В.В. Вкратце об Австралии и Новой Зеландии. Книга для чтения на английском языке. М, “Лист”, 1998г.

HOW TO HONOUR FAMOUS PEOPLE

Цели:

Развивающий аспект - развитие творческих способностей учащихся;

Воспитательный аспект - воспитание гордости за свою страну;

Учебный аспект - развитие речевых умений, скрытый контроль уровня сформированности речевых умений;

Социокультурный аспект - расширение и углубление страноведческих знаний.

Речевой материал:

Продуктивный: лексический и грамматический материал цикла.

Оборудование:

1. Портреты известных людей и изображение их памятников.
2. Видеоролик о горе Рашмор.
3. Распечатка текста о горе Рашмор.
4. Лексическая таблица-опора.
5. Кузовлев В.П. Учебник для 7 класса.

Ход урока

  1. Организационный момент - сообщение темы и задач урока.

Good afternoon, everybody!

First of all I want you to tell me which month we have now. (It is March).

And what day of the week is it today? (It is Monday.)

What date is it today? (It is the 18th of March.)

Is anybody absent today? (.... is/are absent/)

What's the matter with him/her/them? (He/she/they is/are ill)

What topic have we been working on? (We are working on the topic “Do you have any example to follow?”)

2. Фонетическая зарядка:

So, our topic today is "How to honour famous people". We spoke about famous people very much. We have learnt many words and expressions on it. Now I want you to remember them. Look at the blackboard and repeat after me:

- famous people; a famous person; is famous for; a brilliant scientist; a well-known composer; a playwright; to give the name of a famous person to (a planet, a star, an aeroplane, a park, a street, a square, a building, a city); to make a monument to a famous person; to make a poster (a T-shirt) with the information about a famous person.

3. Речевая зарядка

Now to remember some facts about famous people answer my questions, please.

  • Who was Horatio Nelson?
  • What kind of person was he?
  • What did he do for his country?
  • What did the British do in honour of Admiral Nelson?
  • What did they do in honour of Florence Nightingale?
  • What do you know about famous people in Russia?
  • So, how can people honour famous people? (You may use the words and expressions on the blackboard)

4. Работа с лингвострановедческим справочником

There are many ways to honour famous people. In Britain for example new banknotes have been introduced. The Queen is still on one side. And on the other side of them are famous people of Britain. On the new ten pound banknote the other side shows Charles Dickens and twenty pound - Michael Faraday. Do you know who they were? Let's look up in the LCG.

Michael Faraday (1791 - 1867) - an English chemist and physicist, who discovered the connection between electricity and magnetism and produced the first dynamo.

5. Чтение текста с последующим пониманием прочитанного

And now I want you to read a short text about an unusual monument in the USA.

Mount Rushmore

In South Dakota, USA, there is an interesting place to visit. It's a granite (гранит) mountain. Four faces are carved (высечены) on the mountain. They are the faces of four famous presidents. The presidents are Washington, Lincoln, Jefferson and Roosevelt. The construction of the monument began in 1925 and lasted till 1941 when the sculptor Gutzon Borglum died. Then his son finished the monument. These gigantic heads are eighteen meters (sixty feet) high. They are carved out of the granite of the mountain and are visible for over eighty kilometers. The monument is now an important place of interest which is visited by thousands every year. The name of this place is Mount Rushmore.

Questions about the text:

  • Why does Mount Rushmore attract many people?
  • What are the names of the presidents?
  • How long did the construction of the monument last?
  • Who constructed this monument?
  • How high are the heads of the presidents?
  • What are the heads carved of?
  • Do you want to know some more facts about this monument?

6. Просмотр видеосюжета о горе Рашмор.

7. Краткий пересказ текста с использованием информации, полученной из видеосюжета.

8. Подготовка к созданию проекта "People I am proud of”

You can honour a person you admire and look up to as well. Make your own project “People I am proud of”. You can name new planets, stars, parks or cities after the person you are proud of.

  • What do you want to name after somebody?
  • Why do you want to do it? Look at this pictures, here are some ideas!

You can also make a poster or a T-shirt with the information about the people you want to tell us about. Draw a picture and explain your choice. This table will help you. (Приложение 4)

9. Итог урока. Оценки.

10. Домашнее задание. At home you have to write a project. The name of possible project you can find in your books on page 167. Our lesson is over. I’ll be glad to see you here again. Good bye!