Конспект урока в 6-м классе "Безопасность на дороге"

Разделы: Иностранные языки

Класс: 6

Ключевые слова: английский язык


Форма урока: урок-упражнение активизации лексических единиц и грамматических структур

Задачи:

Образовательные:

  • отработать употребление изученного лексического материала по теме «Город. Правила дорожного движения»;
  • развивать умения и навыки устной монологической речи (подготовленной и неподготовленной);
  • организовать аудирование текста «London Traffic» и контроль понимания услышанного;
  • активизировать употребление повелительного наклонения the Imperative и модального глагола can / can't в речи учащихся.

Развивающие:

  • создать условия для развития таких аналитических способностей учащихся, как умение анализировать, сопоставлять, сравнивать, обобщать познавательные объекты, делать выводы;
  • развивать память, внимание, воображение учащихся;
  • содействовать формированию самостоятельной познавательной деятельности.

Воспитательные:

  • содействовать развитию интереса к изучению иностранного языка;
  • содействовать повышению уровня мотивации на уроках через средства обучения;
  • содействовать воспитанию культуры общения, потребности в самовоспитании.

Технологии: проектная, коммуникативная.

Методы: формирование новых знаний организации деятельности учащихся, личностных результатов,  контроля и самоконтроля.

Ход урока

1. Организационный момент. Задачи урока

(T) - Good morning! I am very glad to see you! I hope you are well! Sit down, please!

There are some guests at our lesson, let’ s welcome them!

Look at the pictures! What are we going to speak about?

(P) - Be safe on the road

(T) -You are right!  I think that you know rules of the road and you are safety-conscious pedestrians. But right now I am going to find out how well you know the rules. So today we continue speaking about traffic rules, road safety and different means of transport. The motto of the lesson is “Keep safe, stay alive.»  Let’s begin.

2. Фонетическая зарядка

First of all, remember some words and word combinations that you have already learnt at our previous lessons.  Please, repeat after me:

Road safety

/ rəʊd ˈseɪfti /

Traffic lights

/ˈtræfɪk laɪts /

Traffic warden

/ træfɪk ˈwɔː(r)d(ə)n /

Parking zone

/ ˈpɑː(r)kɪŋ zəʊn /

Pavement

/ ˈpeɪvmənt /

Pedestrian

/ pəˈdestriən /

Zebra crossing

/ˈzebrə ˈkrɒsɪŋ /

Traffic sign

/ ˈtræfɪk saɪn /

Seat belt

/ siːt belt /

Lean

/ liːn /

Driver

/ˈdraɪvə /

3. Проверка знаний лексики по теме "Дорожное движение"

Do you know these words. What is it? Guess!

Red, yellow, green lights which tell the traffic when to stop or to go (Traffic lights

White stripes on the road. People can cross the road on it. (Zebra crossing)

A sign on the road. (Traffic sign)

An area which people use for walking. (Pavement )

A name of a job. This person watches the traffic and makes it safe. (Traffic warden)

A place where you can park a car. (Parking zone)

На  экране картинки по теме.

Now choose the right definitions to these words Match the word to its definition! (определения в презентации).

Pedestrian

Part of the road, where pedestrians can wait

Pedestrian island

Part of the road marked for buses

Pedestrian crossing

A person who is on foot, not by car/ bike, etc.

Pedestrian subway

A special place where people can walk across the road safely

Bus lane

A pathway under the road

4. Развитие устной речи учащихся

(T) - Do you know traffic rules? Are they important in our life? Can you say the rules in English?

Let’s work in groups. (Работа в группах. Учащиеся делятся на 4 группы. Каждая группа получает комплект предложений и отбирает только предложения по своей теме (When you ride your bike. When you travel in a car. When you cross the street. When you travel on a bus.), потом один ученик из каждой группы представляет работу.) There are 4 groups. Each group has some sentences, choose 5 or 6 sentences to your topic! Choose one student to present your work.

Now let’s correct the sentences to make them true. Give your instructions! (слайд презентации)

  • Don’t wear a seat belt when you are in the car!
  • Run onto the road to cross it quickly
  • Talk to the driver, when in the bus!
  • Don’t walk on the pavement! Walk on the road!
  • Don’t look both ways before crossing!

5. Физкультминутка

Учащиеся исполняют песню. «Keep safe stay alife».

6. Активизация употребления грамматической конструкции с модальным глаголом CAN

(T) - One of the things that really upsets me is the traffic. Some drivers don’t respect each other and can cause an accident. Some of them don’t follow the traffic rules. Do you know the traffic rules? Do you know what these traffic signs mean?

Учащиеся выбирают правильную форму глагола can/ can’t из подписей к дорожному знаку.

1. can

4. can’t

7. can

2. can

5. can

8. can

3. can

6. can’t

9. can

7. Контроль навыков аудирования

(Т) - The traffic problem in our town is worse because the traffic is bad all day long not just during rush hours. But what about London? Listen to  P who wants to tell you about London Traffic. P, you are welcome!

Заслушивается проект.

(Т) Р Тhank you for your project. An excellent work. Which means of transport can a tourist use in London?

(Т) - Now listen to the recording and complete the missing gaps.

(T) Are your guesses correct? Check your answers!

1. left

4. traffic lights

2. 30

5. car

3. ready

6. motobike

8. Подведение итогов

(T) - Now I’m sure that you are safety-conscious pedestrians and you follow the rules. I can say that our health depends on us. My advice for you is: Keep safe, stay alive. You have done a very difficult and interesting work. Your marks for the lesson…. And now it is your turn to tell me What is your impression of the lesson? How do you like it?

There are different green, red, yellow shits of paper. Show me one. The traffic light will tell you the meaning of the color.

Your homework is Ex. 1 p. 31 SB

Be happy and good luck. Good-bye.