Тема урока: "The Gunpowder Plot and Guy Fawkes Story". 6-й класс

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»

Класс: 6


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (82 МБ)


Цели:

  • Образовательные:
    • развитие диалогической речи  и совершенствование аудитивных навыков в процессе работы над текстом по теме: «Ночь Гая Фокса»;
    • знакомство с традициями празднования Ночи Фейерверка в Великобритании;
    • расширение общего кругозора учащихся и формировании  страноведческой компетенции.
  • Развивающие:
    • развитие умения воспринимать речь на слух по теме традиций празднования Ночи Фейерверка;
    • развитие навыка понимать прочитанный текст по теме традиции празднования «Гая Фокса»;
    • развитие умения отвечать на вопросы по теме «Ночь Гая Фокса»;
    • развитие умения восстанавливать  и воспроизводить части услышанного текста по теме «Ночь Гая Фокса»;
    • развитие мотивационной сферы ребенка в отношении подбора слов в кроссворде, интереса к языку через наглядно-предметную деятельности по теме «Ночь Гая Фокса»,  речевой деятельности при восстановлении порядка слов в стихотворении по теме «Ночь Гая Фокса».
  • Воспитательные:
    • воспитание понимания важности и ценности страноведческой компетенции в отношении традиции празднования Ночи Гая Фокса;
    • воспитание исторической значимости данного события для народа изучаемого языка;
    • воспитание умения ориентироваться в традициях англоговорящих стран;
    • формирование положительного отношения к особенностям иноязычной культуры, способности понимать образ поведения британцев, осознание собственной культуры через контекст иноязычной.

Задачи урока:

  • совершенствовать слухопроизносительные навыки речи по теме Ночь Гая Фокса;
  • совершенствовать навыки выразительного чтения по теме Ночь Гая Фокса;
  • развить навыки аудирования с целью извлечения заданной информации и работы над текстом по теме Ночь Гая Фокса.

Оснащение:

  • раздаточный материал по теме Ночь Гая Фокса;
  • DVD плейер;
  • телевизор;
  • компьютер;
  • проектор;
  • авторская компьютерная презентация.

Языковой материал: лексика по теме Ночь Гая Фокса.

План урока:

  1. Greeting (Slide 1)
  2. Активизация изученной лексики (Slides 2, 3)
  3. Фонетическая зарядка  (Slide 4)
  4. Ознакомление с новой лексикой (Slides 6-8)
  5. Знакомство с текстом. Чтение текста по ролям (Slides 8-17)
  6. Просмотр видеосюжета о празднике “Ночь Костров” (Slides 18-19)
  7. Работа над увиденным сюжетом (Slides 20-27)
  8. Опрос по пройденному материалу (Slides 28-32)
  9. Изготовление плаката по теме
  10. Итог
  11. Домашнее задание (Slide 33)

ХОД УРОКА

I. Greeting

– Hello, everyone. Today we are going to know important and interesting facts about unusual and fiery historic event in life of British people. And you can see the theme of our lesson on the screen. Let’s read it. Will you read? Who knows smth about its сelebration.

II. Активизация изученной лексики

– Firstly, you’ll see the crossword in which the letters of each words are mixed. When you guess each word, you’ll be able to read the new one about our theme. On your desks you can find the sheets of papers with the same crossword. You’ ll have 5 mins to write the right form of each words.  It’ just time to check your answers. Slide 3   (Приложение 1).
– Don’t forget to translate the learned words.

1 – beautiful;
2 – Homeless;
3 – Independent;
4 – Newfoundland;
5 – Spaniel;
6 – labrador;
7 – Pekingese.

– What is the new word? (firework).
– Greatly. Why does it important for our new theme? What do you think? Do you like fireworks? When do you usually use them? Do you use them on holidays?
– Right you are.  And now look at the blackboard and read the new ones for our phonetic exercise!

III. Фонетическая зарядка

– But before we start our discussing, I would like you to know the new words  and then to learn a very old nursery rhyme which was known for more than four centuries. To understand it properly, you'll need to become familiar with the following words. (Показывает на доску, куда выписана новая лексика из стихотворения для фонетической зарядки). Read them after me, please.

Gunpowder – порох;
Treason – измена;
Plot – заговор;
Reason – причина.

– Now I spell the words from the poem, you’ll have to find them in the list and read with translation. (Прослушивание стихотворения с опорой на текст.)  Slide 4.  
– To remember the poem thoroughly, you’ll need to fill in the gaps. Listen to it again and if you are ready, raise your hand. What is the first missed word? (the fifth).
– What  is the second one in the second line (gunpowder).
– Who guesses the third word? (reason)
– What is the forth one (treason).
– Well done. And the last word is… (forgot).
– Splendid. To check your answers, you’ll have a look at slide 4. (Slide 5)
– Thanks. Now read the rhyme and translate it. P1, will read and translate the first line of the rhyme, please. Splendid  (reading and translating line by line).
– Thanks.  Who can read it with expression? P2?
– Very good. (Учащиеся заполняют пропуски и восстанавливают стихотворение).
– Who wants to recite the whole poem? Magnificently.
– Do you want, P3? Great. You've got a perfect memory.
– Let's recite it together. Right you are.

IV. Ознакомление с новой лексикой

– It’s just time to know the details of historic and interesting event for British people. And you can see the words for understanding the Guy Fawkes story. Let’s read them after me.

firеwork – фейеpвepк
a bonfirе  – кoстеp
thе Gunpowdеr Plot  – "Пopoхoвoй Зaгoвop''
Guy Fawkеs – Гaй Фoкс
What's wrong? – Чтo слyчилoсь?
Аnglicаn  – aнгликанец (aнгликaнский)
Саtholic  – кaтолик (кaтoлинеский)
а lаw – зaкон
а bаrrel  – бoчкa
а сellаr – пoдвaл
to bе аgаinst smb / smth – быть пpoтив кoгo-либo / чегo-либo
to be for smb / smth – быть зa кoгo-либo / чтo-либo
to blow up Smth  – взopвaть чтo-либo
to dig – кoпaть
God Sаvе the King. – Боже, храни Короля

– Let’s play with a ball and translate the English words from Russian into English and vice versa. (Активизация новой лексики с помощью игрового приема). I’ll through the ball again you should complete the beginning each word and translate it (an… (glican))Ca(tholic)to be ag(ainst)

V. Знакомство с текстом. Чтение текста по ролям

– And it’s high time  to follow the history of the Gunpowder plot.  S8, S9 and S10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  will help us to know more about it. Look at  them attentively and be ready to do a quiz afterwards. And who wants to read the phrase for author, for the King, for People, for Guards and for the Guy Fawkes and the others. (Slide 8)

– Listen to your classmates very attentively to read the story again and prepare the expressive reading in groups of 5. The best readers will get the prize(the figure of Guy Fawkes) and the other teams (the safety sparkles and the fireworks).
– Do you like the story? Answer some questions please before to know how British children celebrate this day (Slide 17).

1. Who became King of England in 1603? (James I) – Good, isn’t it. 
2.What did the plotters want to blow up? (The Houses of Parliament) – Wonderful.
3. How many barrels of gunpowder did the plotters have? (36) – First-rate. 
4. What did the King do with the plotters? (execute them).
5. When do British people celebrate Guy Fawkes Night? (Оn the 5th of November) – That’s right.  (Учащиеся отвечают на вопросы с опорой на текст в учебнике).

Учащиеся отвечают на вопросы по прочитанному тексту.

– Thanks a lot. I see you understood the story very well. You've done really well. Do you want to see how English children celebrate Guy Fawkes Day? OK.

VI. Просмотр видеосюжета о празднике “Ночь Костров”

– Well, it’s just the time to watch the video about Guy Fawkes Night and then to do some tasks. (Просмотр видеосюжета "Bonfire Night"). (Slide 18)
– Do you like the video? And now you should to put the scene from video in right order. (Slide 19).
– Firstly, let’s read them from the list. Secondly, let’s listen to the dialogues again. (Учащиеся слушают увиденный материал с опорой на прочитанные названия (по необходимости).
– What is the first scene? (theentry)
– Fantastic. What is the next? (making the historic project …)
– And the third scene is… (making the figure of Guy Fawkes )
– Yes , very likely. The forth scene is…(going to the shop)
– Magnificent. What is the next scene? (cooking the potatoes)
– Well done. And the last scene is… (watching bonfires) (Приложение 2)

VII. Работа над увиденным сюжетом

– To understand some words clearly, you’ll need to match the words and the picture or photos. (Slides 20-22).
– The photos show some things which are associated with this festival.  You’ve got the same task on your desk (Приложение 3).
– Work in pairs, please. I’ll check it up in 3 min’s. Time’s up. Let’s listen to your answers.
– And now you can do the next task. (Slides 23-27) This is the dialogue and some phrases from it but some words are missed. (Приложение 4)
– ork in group of 4 and put the right words. Firstly, listen to the dialogue again. (Учащиеся с лучшими ответами получают бенгальские огни).

VIII. Опрос по пройденному материалу

– Now, class, answer the questions about the Gunpowder plot choosing an appropriate ending in each task.  You’ve got the same tests on your desks, look through them and be ready to complete the sentences.Учитель английского проводит проверку понимания текста и увиденного сюжета  в виде теста.  (Тесты у каждого ученика на парте).

GUY FAWKES QUIZ. (Приложение 5)

– Right you are. Do you like the tradition of celebrating Guy Fawkes Day? Why? Why not? Would you like to have the same celebration and burn a scarecrow of Guy Fawkes? We can light given sparkles today outdoors.

IX. Изготовление плаката по теме

MAKING FIREWORK POSTERS. Our final task is to do a poster with the FIREWORKS AND THE BEST project in the team will be awarded.  (Для проекта заранее готовиться цветная бумага ножницы клей. Победители получают бенгальские огни. Если времени не остается задание переходит на дом, а призы раздаются самой активной команде). Work in groups of four, each with a group leader. The quickest team will carry the guy and the sparkles.

X. Итог

– I'm so pleased with your work today.Before we go out to light the sparkles, put down your homework.And your marks for the lesson are the next…

XI. Домашнее задание

– I'd like you to learn  about that  day in Britain  at home. Draw a picture or make your own posters about Guy Fawkes Night. Let’s light our sparkles to remember Guy Fawkes Night (согласно традициям Великобритании).

Библиография

  1. Уолш И. А., Химунина Т. Н., Конон Н. В. Great Britain Customs and Traditions. Издательство: Антология, 2005.
  2. K. И. Kayфмaн, M. Ю. Kayфмaн Happy Englisn.ruУчeбник для 6 клacсa oбщeoбpaзoвaтeльных  учреждений.Титул, 2008.

Ресурсы интернета

1. http://www.labirint.ru/books/122043/
2. http://travel-child.ru/noch-gaya-foksa-v-londone-5-noyabrya-shumnyj-prazdnik/
3. http://www.anglomania.org/2011/11/blog-post_04.html
4. http://blog.i.ua/community/3178/715273/
5. http://images.yandex.ru/yandsearch?text=%D0%BD%D0%BE%D1%87%D1%8C%20%D0%B3%D0%B0%D1%8F%20%D1%84%D0%BE%D0%BA%D1%81%D0%B0&img_url=http%3A%2F%2Fblogs.telegraph.co.uk%2Fculture%2Ffiles%2F2011%2F11%2Fbonfire.night_-446x288.jpg&pos=0&rpt=simage&lr=213&noreask=1&source=wiz
6. http://www.whatisall.com/what-is-guy-fawkes-night/#sthash.fHiQ0Zop.dpuf