Обучение аудированию в 4-м классе

Разделы: Иностранные языки


Обучение аудированию, как восприятию и пониманию на слух речи на английском языке, становится все более актуальным в настоящее время, так как наряду с говорением оно обеспечивает возможность общения.

При этом аудирование является самым сложным для обучения видом речевой деятельности, ввиду того, что следует уметь понимать полно и глубоко речь разного темпа, разного интонационного оформления и разного уровня правильности.

В реальном общении нам приходится много слушать, и то, насколько точно и полно мы воспринимаем полученную информацию, может определить наши последующие действия. Научить понимать звучащую речь- одна из важнейших целей обучения.

К сожалению, материалы для аудирования не публикуются ни в какой методической литературе, поэтому учителю приходится самостоятельно разрабатывать данный материал с учетом особенностей обученности учащихся в своей группе и пройденной темы. Зная об этих трудностях, я думаю, что предложенный мною материал для аудирования в 4 классе (3 год обучения общеобразовательный школы) будет полезным для многих коллег, особенно молодым специалистам.

Цель: проверить уровень сформированности навыков аудирования у учащихся по теме: ”Speaking about seasons and the weather”.

Vocabulary:

(семантизировать новую лексику на доске)

A day off [ … ] выходной

Frosty [ … ] морозный

Then [ … ] затем

My winter day off.

There are four seasons in a year: spring, summer, autumn and winter. There are three winter months in Russia but there are four winter months in Great Britain. They are November, December, January and February. November is the first winter month in Great Britain, but in Russia the first winter month is December.

Winter is my favourite season. It’s cold and snowy in winter. Sometimes it’s cloudy and windy. I often ski, toboggan and skate in winter.

Last Sunday we went to the park with my friends. It was a frosty and sunny day. We made a beautiful snowman in the park. It looked very funny. Then we played snowballs. After that we skied, but some of us skated.

When we came home, we were happy. We had dinner with my parents. I drew a picture of our snowman and put it on the wall. Then I watched TV and at 10 p.m. I went to bed. My day off was nice. I liked it very much.

Tasks:

I Answer the questions, choosing the right answer.

1. What are the winter months in Russia?

  1. December, January, February.
  2. February, March, April.
  3. November, December, January.
  4. January, February, March.

2. What is the boy’s favourite season?

  1. summer
  2. autumn
  3. winter
  4. spring

3. What is the weather like in winter?

  1. sunny and hot
  2. cold and snowy
  3. warm and rainy
  4. rainy and snowy

4. When did they go to the park?

  1. last Friday
  2. last Saturday
  3. last Sunday
  4. last Monday

5. What did he do after dinner?

  1. played computr games
  2. watched TV
  3. did his homework
  4. drew a picture

II Complete the sentences, using the right variant:

1. ….. is the first winter month in Great Britain.

a) February b) January c) November d) December

2. Last Sunday we went to the park with …. .

a) my friends b) my parents c) my dog d) my children

3. We made a beautiful ….. in the park.

a) fireman b) snowman c) sportsman d) snow woman

4. When we came home, we were …. .

a) sad b) angry c) happy d) busy

5. I liked my ….. very much.

a) holiday b) present c) day off d) birthday

Keys:

1a; 2c; 3b; 4c; 5d; 6c; 7a; 8b; 9c; 10c.

Критерии оценивания:

9-10 баллов – отлично (5)

7-8 баллов – хорошо (4)

5-6 баллов – удовлетворительно (3)

4 и менее баллов – неудовлетворительно (2)