Урок английского языка по теме "Зимние праздники. Масленица"

Разделы: Иностранные языки


Структура урока (этапы):

  1. Организационный, создание мотивации.
  2. Презентация проектов
  3. Практическая работа
  4. Физминутка.
  5. Этап комплексного применения знаний. Развитие навыков письменной речи
  6. Игровые технологии
  7. Завершающий этап.

Тип урока: комбинированный (говорение, письмо, чтение, аудирование, проектная деятельность)

Оснащение урока:

Наглядный материал:

  • репродукции картин: “Масленица” Б.Кустодиева,
  • тематические картинки по теме “Масленица”, Pancakes Day
  • чучело Масленицы;
  • Флипчарт

Материалы учебных пособий:

  • Газета Английский язык №3, 2007
  • Дзюина Е.В. Поурочные разработки по английскому языку к УМК
  • Добрунов А.И. 100 предметов домашнего обихода. Серия детских словарей в картинках. М. ИЛБИ, Инфо-Маркет , 1994.
  • Интернет-сайт http://ru.wikipedia.org

Используемые технологии:

  • информационно-коммуникационные технологии
  • технологии коллективного взаимодействия.
  • игровая технология

Оборудование (демонстрационные, раздаточные материалы), основные источники информации: раздаточный материал- информационные тексты, словари, текст песни, текст стихотворения, текст рецепта блинов с картинками; проектор, экран, флипчарт

Технические средства и оснащение: на уроке используется интерактивная доска (флипчарт)

Слайд 1. Использование инструмента лупа, а также ссылка музыка “Ой, блиночки мои”

Слайд 2-7 Масленичные дни (инструмент лента Дни Масленицы)

Слайд 8. Выбор ингредиентов (содержит не содержит)

Слайд 9. Показ картинок при нажатии на рисунок

Слайд 10. Для письменной творческой работы

Слайд 11- описание картины Б. Кустодиева. Му музыка П.И. Чайковский. “Времена года. Февраль. Масленица)

Слайд 12 (ссылка сверху справа, рисунок солнышко Smeshаriki , “Maslenitsa”)

Слайд 13 (ссылка слева снизу солнышко Видео Pancaces Day)

 Winter holidays. Shrovetide. 4 form

Цель: стимулирование познавательной активности учащихся через проектно- творческую деятельность.

Задачи:

Обучающие:

  • создать условия для совершенствования устной речи учащихся;
  • активизировать лексику и обобщить знания учащихся по теме “Праздники. Масленица”;
  • совершенствовать навыки аудирования, письма, чтения, говорения.

Развивающие:

  • развивать творческое мышление и познавательные способности учащихся;
  • развивать практические умения работать с разными источниками информации;
  • развивать потребность в практическом использовании языка через заданную ситуацию;
  • развивать позитивное отношение к процессу познания.

Воспитательные:

  • воспитывать культуру общения;
  • воспитывать чувство уважения к национальным традициям;
  • воспитывать чувство толерантности к представителям иностранного государства;
  • воспитывать эстетический вкус.

ХОД УРОКА

1. Организационный момент

2. Teacher: Good morning! I’m glad to see you. How are you?

Look, what is this? A house? Who lives in this house? What are they doing? Let’s look through the window. Oh, these are girls. What are they doing? (They are cooking pancakes. Why are they cooking them? (children’s answers) (slide 1 лупа, ссылка музыка “Ой, блины, блиночки мои))

What are we going to do today? (children’s answer)

3. Фонетическая зарядка

Teacher: Try to pronounce all the sounds correctly. Don’t forget about [t], [v], [f], [w],

Tippely, tippely tin
Give me pancakes and I will come in!
Tippely tippely toe
Give me pancakes and I will go!

4. Речевая разминка

Teacher: At the previous lesson you learnt some interesting facts about February. Please, ask each other questions in a chain and answer them.

Pupil l: Who introduced February to the Roman calendar?

Pupil 2: When was it introduced?

Pupil 3: What does the word February mean?

Pupil 4: How did the Anglo-Saxons call February? And why?

Pupil 5: How did the Romans call February?

Pupil 6: February was known in Welsh as the bright month, wasn’t it?

5. Защита проектов

Have you ever heard about Shrovetide?

Pupils’ project. ( slide 2-7 Масленичные дни )( инструмент лента Дни Масленицы)

Monday - is a meeting day. it starts at 12 o’clock. Mothers make pancakes, children build snow fortress, make snowmen. There are snow battles, toboggan, sing songs, dance.

Tuesday - Attracting maids and guys’ day. Girls sing songs and dance in a ring. Young men fight.

Wednesday- Dainty Day. people eat pancakes- symbol of the sun, long life and fortune.

Thursday- Broad Shrovetide. It is the top of the holiday. There are maskers, buffoons, merry-go- rounds, games.

Friday- Mother- in- law’s parties’day. children play snowballs, toboggan. Grownups visit wife’s relatives. Motherin law’s pancakes are most tasty.

Saturday- is a day of Daughter in law’s sitting. The day has 2 parts. The first part is for making snow and ice fortress. In the second part of the day they go to see husband’s relatives.

Sunday is the day of Saying goodbye. It is Forgiving Sunday. People ask for pardon. People arrange rich Festivals. They say good bye winter, and meet spring.

T: What day do you like the most of all? Why?

T: Have you ever cooked pancakes? What ingredients do you need?

T: What can you eat pancakes with? (children’s answer) (slide8-10 )

6.Физминутка. Make a pancake pat, pat, pat ( pat hands together)

Do not make it fat, fat, fat (stretch hands apart)

You must make it flat, flat, flat (pat hands together)

Make a pancake just like that. (clap hands together)

People like this holiday very much and a lot of songs, music, pictures are devoted to it. Let’s listen to Dima. He will describe a masterpiece- painted by B. Kustodiyev. (slide11 ссылка музыка П.И. Чайковский. “Времена года. Февраль. Масленица)

What can you see on the picture (pupils’ answer)

Not only people but birds and animals like this holiday. And it’s time to present the next project (slide 12) (ссылка сверху справа, рисунок солнышко Smeshаriki , “Maslenitsa”)

7. Развитие навыков диалогической речи.

T: oh, look who are these?

1. Hello! I’m Alice.

2. I’m Nick. We come from England.

1. I will tell you about Pancake Day which is celebrated on Shrove Tuesday in spring at the beginning of Lent. 

2. On this day English families usually have pancakes for dinner. At school children and teachers have pancakes for school dinner, and in restaurants customers ask for pancakes, too.

1 But do you know that in England people not only eat pancakes but race with them?

2. Once a year it is a custom for women to cook flat cakes in a frying pan, and run down the street, throwing the pancakes into the air, and catching them in the pans. (slide 13) (ссылка слева снизу солнышко)

1. the fist competition “ The Olney Pancake Race”  was in 1445.

2 ведущая:

a) wear aprons) cover heads with a hat or a scarf;

c) a pancake must be tossed three times during the race.

1 We need some volunteers. (slide 14)

Ведущий 1 приглашает учащихся принять участие в состязании. Каждый ученик держит сковороду с блинчиком. Они должны подбросить трижды блинчик. Побеждает тот, кто первый придет к финишу, не уронив блинчик на пол.

2 ведущий: So let’s start: one two three... go!

1, 2 ведущие: Thank you! Happy Pancake Day!

2 ведущий: We invite you  round for a cup of tea.

8. Подведение итогов урока

Teacher: Did you enjoy our lesson? As for me I liked it. I want to say that you have done your work well. The lesson is over. And now enjoy your pancakes.

Thank you. Good-bye!

Приложения к уроку.