Открытый урок по английскому языку по теме "My Heart's in the Highlands" (урок внутрипредметной интеграции)

Разделы: Иностранные языки


Цели:

  • обучающая – активизация употребления новой лексики по теме, обучение аудированию и говорению, отработка грамматического материала (употребление определительных придаточных предложений с союзами who, which, where, that); отработка навыков написания официального письма);
  • развивающая – развитие творческих способностей, углубление страноведческих познаний, развитие языковой догадки, развитие навыков работы в коллективе;
  • воспитательная – воспитание у учащихся заинтересованного отношения к стране изучаемого языка, разностороннее развитие личности, стремящейся к общению с людьми разных культур и осознающей роль английского языка как средства общения.

Задачи:

  • совершенствование навыков построения монологической речи;
  • совершенствование лексико-грамматических навыков речи;
  • развитие навыков взаимодействия в группе;
  • развитие навыков аудирования;
  • развитие навыков построения диалогической речи;
  • развитие навыков письма (написание официального письма).

Формы и методы, используемые на уроке:

Групповая, парная индивидуальная работа. Использование здоровьесберегающих технологий. Дифференциация заданий. Использование мультимедийных средств.

Материальное обеспечение урока:

Материал, подготовленный учащимися по Шотландии (географическое положение, флаг, символ, национальный святой, праздники, традиции и обычаи, известные писатели и поэты); географическая карта Великобритании; диск с записью музыкального фрагмента игры на волынке, а также с заданием на аудирование; раздаточный материал с лексико-грамматическим заданием; карточки с заданием на построение диалогической речи согласно заданной информации, оформленная доска.

Учебные пособия: Афанасьева О.В., Михеева И.В. “English VI”; Brian Abbs, Ingrid Freebairn “Blueprint Two”.

Уровень: Pre-Intermediate

Тип урока: интегрированный, комбинированный

Ход урока

1. Приветствие, речевая разминка, сообщение темы урока, отработка навыков построения монологической речи

Учитель: Listen to a piece of music and tell me what musical instrument is it? What country is this instrument associated with?

(Звучит фрагмент музыкального произведения, исполняемого на волынке.)
Ответы учеников.

Учитель: We spoke about Scotland at the previous lesson. I asked you to find and prepare some extra material on this country. Now I would like to check what you have prepared.

Учитель задает вопросы по теме урока:

  1. Where is Scotland situated?
  2. What physical features of the country do you know?
  3. Where do most Scots live?
  4. Why are the Highlands called “the last of the great wilderness”?
  5. What cities of the county do you know?
  6. What are they famous for?
  7. What do you know about the country’s flag?
  8. What is the national symbol of Scotland?
  9. Who is its Patron Saint?
  10. What is the native language of the country?
  11. What other languages do people in Scotland speak?
  12. What things do people associate with Scotland?
  13. Every country has its own holidays, customs and traditions. What about Scotland? What holidays, customs and traditions of the country do you know?
  14. “My heart’s in the Highlands…” to whom do these words belong? What other famous Scottish poets and writers do you know?

Ученики отвечают на вопросы учителя.

2. Отработка и закрепление лексико-грамматического материала. Отработка навыков построения диалогической речи. Отработка навыков восприятия иностранной речи на слух.

Учитель: We can define people, things and places with a relative clause beginning with who, which and where. We use who to define people, we use which to define things, we use where to define places. For example, “Tartan is a cloth which has a special criss-cross pattern”. Here we have a relative clause – “which has a criss-cross pattern”. The noun “cloth” is defined with junction “which”. Bear in mind there is no comma before a defining relative clause. Now, please take your Cards No. 1 and complete the sentences with who, which and where.

Ученики выполняют упражнение (Приложение 1). Учитель проверяет выполнение задания.

Учитель: If you go to Edinburgh in August it is difficult to miss the Edinburgh Arts Festival. This event attracts a lot of visitors from all over the world. The unique part of the Festival is the “Fringe”. This is a programme of performances acted by amateurs. Every year there are approximately nine thousand “Fringe” events, ranging from jazz concerts to cabaret shows and from plays to poetry readings. They can take place anywhere, in pubs, churches, school halls, restaurants, even in car parks.

As concerning the Edinburgh Arts Festival, yesterday I received a letter from the authorities of St Mary’s School in Edinburgh with an invitation to visit their native city in August and to attend the Festival. Now listen to what they have written.

Учитель читает письмо (Приложение 2).

Учитель: Well children, pretend that we’ve already arrived in Edinburgh. Mary Maccloud has met and taken us to the Hotel. We are going to attend the Festival and one of the “Fringe” performances. But we are to have some things. First, a map of Edinburgh, then, the “Fringe” programme, and of course, we are to buy tickets for the main Festival and the “Fringe” performances. So you task is as follows: roleplay the conversations according to the specified task. All the necessary information is given for you in Cards No. 2.

Ученики выполняют задание (Приложение 3). Учитель проверяет диалоги.

Учитель: Sometimes unusual things happen at the festival. Now listen to Simon, who went to the Edinburgh Arts Festival last year. What happened one evening and what was the consequence? You will listen to the recording twice.

Ученики прослушивают запись дважды (Приложение 4).

Учитель: Now answer the following questions:

  1. Why couldn’t Simon get any tickets for the big event at the Festival?
  2. Where did he spend the evening?
  3. What did he find on the floor?
  4. Who did it belong to?
  5. What did he do with it?
  6. What was his reward?

Ученики отвечают на вопросы.

3. Заключительный этап (подведение итогов, объявление домашнего задания)

Учитель: I thank all of you for your hard and very interesting work. It will be respectively awarded. Your homework will be as follows: write a formal letter in response. You are to thank the authorities of St. Mary School for their invitation; write when you are going to arrive; what you are going to visit and where you are going to take part. While doing your homework remember the rules of writing.