Урок с применением ИКТ по теме "Красная книга нашего региона". 6-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 6


Цели урока:

  1. Образовательная: обобщить знания по теме «Животные».
  2. Развивающая: развивать память, внимание, воображение.
  3. Воспитательная: воспитывать интерес к предмету, навыки общительности и взаимопомощи при работе в группах.
  4. Здоровьесберегающая: снять эмоциональную напряженность, вызванную интенсивностью учебного процесса.

Тип урока: урок обобщения изученного материала.

Продолжительность урока: 40 минут.

Структура урока:

  1. Организационный момент.
  2. Формирование мотивации к уроку.
  3. Актуализация опорных знаний.
  4. Использование знаний в новой ситуации. Работа по созданию творческого краткосрочного проекта по теме урока.
  5. Этап презентации проекта.
  6. Рефлексия.
  7. Оценивание.
  8. Подведение итогов урока.
  9. Домашнее задание.

Оборудование:

  • компьютер с проекционным аппаратом;
  • справочная литература про мир животных;
  • образец Красной книги России.

Используемые технологии: информационно-коммуникативная технология и развивающий метод обучения в адаптивной школе, метод творческих проектов.

Формы работы на уроке: фронтальная, парная.

Методы познавательной деятельности: объяснительно-иллюстративный, частично-поисковый.

Ход урока

I. Организационный момент.

Good morning dear students! I am very glad to see you today at our lesson of English!

And what about you? What is your mood? Why? Are you happy that we are together again? Can you tell me a few words about today’s weather? Thank you!

II. Формирование мотивации к уроку.

Now I suggest you to listen to the piece of music from one of the famous TV programme.

You should listen to it and then you will tell me what we are going to discuss today.

(Музыка из программы «В мире животных».)

(Приложение. Слайд 2)

So could you tell me now what the theme of our lesson is? Right you are! «Animals».

(Слайд 3)

We are going to speak about the world of animals. And else today we shall create a mini-project about endangered animals of our region. Do you know what book is on this slide?

(Слайд 4)

Yes, right you are. It is the Red Book of our country. What do you know about this book?

III. Актуализация опорных знаний.

Here on the next slide you can see different animals! What are they?

What kind of animals do you know? Clever of you! Animals can be wild and domestic!

(Слайд 5) What are these wild animals?

(Слайд 6) Where do they live?

(Слайд 7) What are these domestic animals?

What other wild and domestic animals do you know?

(Слайд 8) It’s a pity but you know that there are some extinct animals. They are: a sea cow, a Tasman wolf, a cave tiger. They lived many years ago, but the people’s activity damaged them and now it is not possible to meet these animals.

(Слайд 9) And there are some endangered animals, which can die out if people will not think about them and will not try to preserve them. There are some special organizations which protect animals, such as Green Peace, Wild World Fund and others. Else people created special book about these animals. It is Red Book.

(Слайд 10)

There are such books of different regions of our planet. (Примеры на слайде.)

IV. Использование знаний в новой ситуации. Работа по созданию творческого краткосрочного проекта по теме «Красная книга Западной Сибири».

Today I suggest you to create the project about animals of our native region Western Siberia.

It will be «The Red Book of Western Siberia» You will get the special sheets of paper where you should write the information about animals which live in our territory.

(Слайд 11)

You can write what you know about them; also you can use different books about animals which you have on your desks.

When you are ready, we will have several pages of our Red Book of Western Siberia, which you will present to each other. You will work in pairs.

(Работа в группах по созданию страниц Красной книги.)

V. Презентация проекта.

Обучающиеся представляют свои работы, выполненные по примерной схеме. (Слайд 12)

(Проходит обсуждение, обучающиеся класса задают вопросы о животных, представленных в работах.)

VI. Рефлексия.

- What can you say about today’s lesson?

- Did you learn any new information?

- Was this lesson useful for you?

VII. Оценивание.

- Whose part of our Red Book do you like best?

- What can you say about your work today?

(Оценивание учителем.)

VIII. Итог урока.

IX. Домашнее задание.

To tell about one of the animals from the Red book of the Russian Federation.

(По желанию обучающихся задание выполняется с презентацией.)